Thomas Quick

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Thomas Quick

Inläggav Hexmaster » ons 30 sep 2015, 11:47

På bokmässan noterade jag att förlaget inte hade med Lambertz bok. När jag frågade fick jag svaret att de prioriterade nya böcker samt böcker som sålde.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Spiring » ons 30 sep 2015, 11:55

Såsom god anhängare av yttrande- och tryckfrihet är jag naturligtvis glad över att sådana här böcker kan tryckas, och inte är förbjudna. Men jag blir givetvis ännu gladare av beskedet att de inte säljer. :smile2:
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav devadatta » tor 01 okt 2015, 18:11

Hexmaster skrev:På bokmässan noterade jag att förlaget inte hade med Lambertz bok. När jag frågade fick jag svaret att de prioriterade nya böcker samt böcker som sålde.
Märkligt. Har för mig att redaktören skröt om hur mycket boken sålt. Eller var det hur mycket uppmärksamhet den fick? Förlaget hade några månader efter boksläpp inte uppdaterat med recensioner och artiklar på hemsidan som de gjorde med andra böcker heller. Och fortfarande har ingen sagt hur Lambertz föreläsning för Fri Tanke smedja tog emot av dessa upplysningens förkämpar.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav skeptiskelars » tor 15 okt 2015, 13:05

Norges variant av Bergwallkommissionen har levererat sin rapport till norska riksåklagaren.
Några av slutsatserna:

•Norsk politi ble del av en gruppetenkning og skulle holdt større avstand.
•At sakene ble ført i Sverige, førte til ansvarspulverisering
•Norsk politi og påtalemyndighet var ikke kritisk nok til sakkyndige uttalelser

Mera här:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 03826.html
skeptiskelars

Inläggav Matte » fre 16 okt 2015, 22:04

Äras den som äras bör. För snart 20 år sedan sågade psykologen Nils Wiklund Quicks utsagor, liksom Borgströms. Utan så mycket yvig polemik, men knivskarpt.

http://www.rpkab.se/Quickfallet.htm
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav tiso » mån 19 okt 2015, 11:57

Matte skrev:Äras den som äras bör. För snart 20 år sedan sågade psykologen Nils Wiklund Quicks utsagor, liksom Borgströms. Utan så mycket yvig polemik, men knivskarpt.

Intressant läsning...trots att jag läst en hel del i ämnet Quick så har jag aldrig tidigare läst att en av hans terapeuter, Birgitta Ståhle, var gift med en polisman i Falun vid tidpunkten då utredningen bedrevs där. Det var alltså samma Birgitta Ståhle som hävdade att det fanns vattentäta skott mellan polisen och psykiatrin i Quickfallet... O_o
Troende på ett liv före döden
Användarvisningsbild
tiso

Inläggav take » lör 09 apr 2016, 20:14

tiso skrev:
Matte skrev:Äras den som äras bör. För snart 20 år sedan sågade psykologen Nils Wiklund Quicks utsagor, liksom Borgströms. Utan så mycket yvig polemik, men knivskarpt.

Intressant läsning...trots att jag läst en hel del i ämnet Quick så har jag aldrig tidigare läst att en av hans terapeuter, Birgitta Ståhle, var gift med en polisman i Falun vid tidpunkten då utredningen bedrevs där. Det var alltså samma Birgitta Ståhle som hävdade att det fanns vattentäta skott mellan polisen och psykiatrin i Quickfallet... O_o

Den siten är inte online längre tyvärr, någon som har sparat?
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.
Användarvisningsbild
take

Inläggav Mankan » sön 10 apr 2016, 10:16

take skrev:
tiso skrev:

Den siten är inte online längre tyvärr, någon som har sparat?

Via Internet Archive:
https://web.archive.org/web/20140614102 ... fallet.htm
Mankan

Inläggav skeptiskelars » tor 13 okt 2016, 13:11

Fyra böcker om en av Sveriges största rättsskandaler har kommit ut de senaste åren (Råstam, Josefsson, Lambertz, Kvast) och alla har de blivit minst sagt omskrivna och orsakat höga debattvågor och mängder av skriverier.

Nyligen kom huvudpersonens -Sture Bergwall- egen bok ut, men jag ser ingen debatt, jag har inte ens sett någon recension.
Ingen skriver en ilsken artikel och anklagar honom för lögn, ingen skriver någon hyllningsartikel till hans ära.
Det är bara knäpptyst.
Är boken så usel att den inte ens förtjänar att omnämnas ?
Innehåller den något som gör den värd att tigas ihjäl ?
Har någon läst boken och kan ge en förklaring ?
skeptiskelars

Inläggav MBY » tor 13 okt 2016, 14:50

Det kanske är så enkelt att marknaden för tillfället är mättad med Quick. Lame-bert ger sig inte vilket då och då kan ge upphov till lulz, men i övrigt är det nog avklarat för många. Men personligen skulle jag vilja att det var lite mer uppmärksamhet kring detta. Det är ju något som intresserar på flera plan. Skeptiska vinklar finns, rättssäkerhetsvinklar, korruptionsvinklar, osv.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Hexmaster » tor 13 okt 2016, 18:09

Man kanske är mindre intresserade av hans "insats"? Även om Bergwall var huvudperson så var det inte han som skapade rättsskandalen, inte heller Margits sekt och vansinnigheterna Josefsson beskriver.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav skeptiskelars » fre 14 okt 2016, 18:49

Hexmaster skrev:Man kanske är mindre intresserade av hans "insats"? Även om Bergwall var huvudperson så var det inte han som skapade rättsskandalen, inte heller Margits sekt och vansinnigheterna Josefsson beskriver.

Måhända.
Men efter den uppståndelse som Quickhistorien genererat de senaste c:a 8 åren så fattar jag inte varför boken bemöts med en sådan -minst sagt- kompakt tystnad.
T.o.m. Kvastens misslyckade försök till upprättelse genererade ett gäng med artiklar i etablerade media.

Sture Bergwalls (reservation för stavfel , w eller v ????) bok har inte ens genererat en skitartikel på sid 22 i aftonslaskan/expesten.
Ännu mindre har den blivit omskriven på kultur/debatt/ledar/featuresidor i svensk press.

I st f att skriva "varför" så går jag och köper den imorrn.
Kanske pengar i sjön, kanske inte. Det får jag bestämma mig för när jag läst den.
skeptiskelars

Inläggav Johannes » fre 14 okt 2016, 21:15

SR hade ett långt reportage med intervju med Bergwall i samband med att boken släpptes. Klart värt att lyssna på.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav skeptiskelars » lör 15 okt 2016, 11:03

Johannes skrev:SR hade ett långt reportage med intervju med Bergwall i samband med att boken släpptes. Klart värt att lyssna på.

Intressant !
Minns du vilket program, vilken kanal, ungefärligt datum ?
Kanske har du tom en länk ?
skeptiskelars

Inläggav djembelelle » lör 15 okt 2016, 22:16

Användarvisningsbild
djembelelle

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter