Thomas Quick

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Thomas Quick

Inläggav Migi » fre 21 okt 2016, 09:48

MBY skrev:Det kanske är så enkelt att marknaden för tillfället är mättad med Quick. Lame-bert ger sig inte vilket då och då kan ge upphov till lulz, men i övrigt är det nog avklarat för många. Men personligen skulle jag vilja att det var lite mer uppmärksamhet kring detta. Det är ju något som intresserar på flera plan. Skeptiska vinklar finns, rättssäkerhetsvinklar, korruptionsvinklar, osv.
En vinkel jag vill se är fårskallevinkeln, eller "svenskar är som järnfilsspån, det är bara att ta en magnet så gör alla samma sak"-vinkeln.

Det var väl en mellanperiod från att Quick var tyst till Råstam började granska i det hela, varpå han fick resning. Men innan så var "alla" helt fascinerade av "vår" seriemördare i Lilla Sverige™.

Och nu så skall varenda tredjeplans figur stå där och sticka fram sin lilla sked. Det är som Pynchon sade 2003 i ett förord till 1984. Nuförtiden så varken censurerar man eller förvränger sanningar. Nu så vingklipper man sanningar genom att i rättvisan och balansens namn samtidigt presentera en ståndpunkt som är exakt motsatt.

Gör de verkligen sig så dumma att de inte fattar att sanningen är en och odelbar? En del av sanningen är att Bergwall var en pundare med borderline dråp på meritlistan t.o.m. 70-talet. Det är en del av sanningen att under 80-talet så skötte han sig o kunde vara extrafarsa åt tonårsgrabbar utan att talla på dem. Och en del av sanningen är att i början av 90-talet så pressades han ned i kaninhålet bara för att det var massa töntar som inte kunde ställa hårda motfrågor.

Om allmänheten vore en person så skulle det vara en olidlig skitgubbe som ser det som en "paradox" att en yngre släkting på 20 går går från söt liten pluttfia, till störigt lolrandum tonåring till en ung kvinna man kan föra en konversation med och ständigt tjatar om hur jobbigt det är att hålla de olika personligheterna i sär. Ja, det är bara en paradox om man struntar i den där grejen som kallas för tidsaxel.

Sedan så finns det ju via Margit Norell en koppling till de totala klantskallar som justitiemördade Thomas Allgén och Teet Härm. Mina fem cent är dessa.

Catrine da Costa hittades styckad mitt under kalla kriget. Det var en tid av paranoia. Det var en tid då två stora grupper, Öst och Väst, hade sammansvurit sig mot varandra. Alltså var det ganska enkelt att sälja in sagor om stora satanistnätverk som aldrig dabbade sig en gång.

När Bergwall togs på fullaste allvar av personer som analyserat bort sitt kritiska tänkande så var det en helt annan tid. Kalla kriget var över och saker var mer individualistiska. Alltså var det ganska enkelt att sälja in sagan om superindividen som härjar i årtionden utan att dabba sig.

Någon annan är så välkommen att ta upp tråden o skriva en läsvärd bok i ämnet. 8-)
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Erland » fre 21 okt 2016, 12:23

Migi skrev:Catrine da Costa hittades styckad mitt under kalla kriget. Det var en tid av paranoia. Det var en tid då två stora grupper, Öst och Väst, hade sammansvurit sig mot varandra. Alltså var det ganska enkelt att sälja in sagor om stora satanistnätverk som aldrig dabbade sig en gång.

Jag ser inte riktigt sambandet mellan kalla kriget och tro på satanistnätverk....
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav skeptiskelars » fre 21 okt 2016, 13:02

Erland skrev:
Migi skrev:Catrine da Costa hittades styckad mitt under kalla kriget. Det var en tid av paranoia. Det var en tid då två stora grupper, Öst och Väst, hade sammansvurit sig mot varandra. Alltså var det ganska enkelt att sälja in sagor om stora satanistnätverk som aldrig dabbade sig en gång.

Jag ser inte riktigt sambandet mellan kalla kriget och tro på satanistnätverk....

Ännu mindre ser jag sambandet mellan kalla kriget, satanistnätverk och trådämnet -Thomas Quick / Sture Bergwall.
skeptiskelars

Inläggav Migi » lör 22 okt 2016, 08:36

skeptiskelars skrev:
Erland skrev:

Ännu mindre ser jag sambandet mellan kalla kriget, satanistnätverk och trådämnet -Thomas Quick / Sture Bergwall.
De där nätverken som klarade av att begå övergrepp på barn osv utan att göra bort sig en enda gång är ju definitionsmässigt sett en perfekt konspiration, ja? Och under Kalla kriget så hade ju folk inte gjort annat än att fundera på vad grupper av olika storlek gjorde. I fallet da Costa så räckte det bara med att det var misstänkta läkare så vips manade man fram en konspiration av överklassmän som håller varandra bakom ryggen och så vidare...

I fallet Bergwall/Quick så skulle han å andra sidan verkligen ha behövt hjälp av ett nätverk för att härja som han gjorde. Och i de fall där han påstod sig ha haft medhjälpare, dvs den minsta konspiration som finns, så svor de sig fria och/eller hade alibi. Detta såg man dock inte som ett problem, för man kunde ju alltid säga att han hade så demoniska krafter att han inte behövde hjälp från andra.

Filosofiskt sett så utesluter inte "jättestor konspiration" och "superkapabel individ" varandra. Men i dessa fall så verkar man iaf i massmedia ha dragit iväg i motsatta riktningar.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav skeptiskelars » tor 27 okt 2016, 19:53

Jag har nu -inte utan viss möda- tagit mig igenom c:a 1/3 av boken och har en aning om varför den inte recenserats i rikstidningarna.

Återkommer när jag tagit mig igenom den. Ev med någon form av recension.
Stay tuned.
skeptiskelars

Inläggav Matte » lör 04 feb 2017, 14:24

Jag vill varmt rekommendera Sture Lagerwalls "Bara jag vet vem jag är". Det är alltså huvudpersonen själv som för pennan. Och gör det med bravur! Sture visar sig vara en förbluffande stilsäker skribent som lyckas förena en levande skildring av en trasig och utstämplad människas vardag med nyktra och balanserade beskrivningar av hur polisförhör vävs samman med terapeutiska sessioner. Huvudpersonernas agerande i "Sätersekten" beskrivs sakligt och just därför obarmhärtigt avslöjande. En psykologiprofessor som är överförtjust över att ha fått ta sig an en unik seriemördare, en välmenande men uppenbart oerfaren utredare (Penttinen), en minst sagt egotrippad advokat Borgström påtagligt belåten med att kunna inhösta lättförtjänta cash. Tvivlande kritiker utanför gruppen avfärdas som inkompetenta eller idioter. En kritiker som Leif G W hotas med misshandel.

Inskjutna i berättelsen finns återblickar på familjen (också ett offer i historien) och barndomen. Det är lätt att bli gripen av minnesglimtarna av den värme som fanns i det lagerwallska hemmet. Och som syskonen alltfort visade prov på.

Det har funnits ett antal dömda fångar som skrivit biografier med litterär tyngd. Mest kända är kanske de dödsdömda Paul Crump och framför allt Caryl Chessman. Lagerwalls bok står sig väl i jämförelse - alldeles bortsett från Quickaffären.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Erland » lör 04 feb 2017, 15:04

Matte skrev:Det är lätt att bli gripen av minnesglimtarna av den värme som fanns i det lagerwallska hemmet. Och som syskonen alltfort visade prov på.

Jag har inte läst boken, men spontant misstänker jag att allt inte kan ha varit frid och fröjd i hemmet, med tanke på de problem Sture fick och de brott han begick som ung man och även senare. Kan Sture känna ett behov av att idealisera, med tanke på allt han beskyllde föräldrarna för som Thomas Quick?
Inte för att allt kan skyllas på uppväxtförhållandena, men hade de varit helt perfekta är det svårt att tänka sig att Sture blev den han blev.

Och så menar du väl det bergwallska hemmet..? :)
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Matte » lör 04 feb 2017, 15:36

:oops: Skall vara Bergwall!

Men det finns ingen anledning att misstänka några missförhållanden. Inte heller verkar han vara ute i något "ärende" att rentvå den ene eller andre. Eller för den delen kasta skuld på någon. Problemen under barndomen handlade dels om sjukdom, men framför allt (senare) att han stämplades som "pervo" när han gick på högstadiet. Av skolan! Och av psykiatrin! Han kom nämligen ut, som det heter, som homosexuell. På ett synnerligen olämpligt sätt, nämligen att förklara sin kärlek till en skolkompis. Vi ska komma ihåg att då ansågs homosexualitet som en sjukdom och bögar betraktades som farliga.

Beträffande hans syndaregister - har du läst Dan Josefssons bok?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Erland » lör 04 feb 2017, 15:52

Matte skrev:Beträffande hans syndaregister - har du läst Dan Josefssons bok?

Jadå, och det var ju allvarliga brott han begick, om än under inflytande av droger och sjukdom.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Pär C » lör 04 feb 2017, 20:52

För att lyckas med det TQ/SB lyckats med så måste man ha påtagligt manipulativa drag. Skönt att höra att något är bestående i tider som dessa.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav skeptiskelars » lör 04 feb 2017, 21:08

Pär C skrev:För att lyckas med det TQ/SB lyckats med så måste man ha påtagligt manipulativa drag.
Menar du mordförsöket eller menar du människorovet/bankrånet eller menar du hans tafatta försök till sexualbrott mot småpojkar ?
skeptiskelars

Inläggav Pär C » lör 04 feb 2017, 22:03

skeptiskelars skrev:
Pär C skrev:För att lyckas med det TQ/SB lyckats med så måste man ha påtagligt manipulativa drag.
Menar du mordförsöket eller menar du människorovet/bankrånet eller menar du hans tafatta försök till sexualbrott mot småpojkar ?

Inget av dessa. Jag åsyftar att han lyckats bli multipelt dömd för mord som han inte begått.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav skeptiskelars » lör 04 feb 2017, 23:57

....min fetning i citatet nedan....
Pär C skrev:
skeptiskelars skrev:

Inget av dessa. Jag åsyftar att han lyckats bli multipelt dömd för mord som han inte begått.

Det skedde näppe pga TQ/SW:s manipulativa förmåga. Snarare pga dumheten/ärelystnaden/girigheten/slöheten/likgiltigheten/villfarelsen (stryk det som ej önskas) hos de som pushade fram hans erkännanden och de fällande domarna.
skeptiskelars

Inläggav Pär C » sön 05 feb 2017, 08:37

Nä, det är en annan ingrediens.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Matte » sön 05 feb 2017, 11:04

Pär C skrev:För att lyckas med det TQ/SB lyckats med så måste man ha påtagligt manipulativa drag
Inlägget påminner mig om en skämtteckning när jag pluggade psykologi. Råttan i skinnerboxen säger till sin burkompis: "Kolla! Nu har jag lyckats betinga också den här killen till att släppa ner ostkulan".

Att familjen Bergwall blev ett offer i den här skandalen beror inte bara på att terapeuterna i Sätersekten godtog en skräckbild av föräldrarna. Professor Christiansson förde storyn vidare som ett exempel i sin undervisning en massmördares bakgrund. På Polishögskolan! Naturligtvis gick Stures syskon i taket.

Bergwalls cv ger knappast intrycket av någon lyckosam manipulatör. Men nu tänker jag inte diskutera boken vidare och riskera att sabba läsupplevelsen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter