Livscoacher - ett exempel

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Livscoacher - ett exempel

Inläggav smiskos » ons 10 jun 2009, 19:04

Haricots skrev:Han blev utbildad till livscoach av den här... ja... http://www.kjellhaglund.se/

Jag läste "Kjell Höglund" först. Det hade onekligen varit en förträfflig livscoach.
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.
Användarvisningsbild
smiskos

Inläggav BamsesKompisVargen » sön 14 jun 2009, 11:06

Här är han enligt uppgift på hans hemsida utbildad. De har både "Resan-terapi" (en ytterst tveksam New Age terapi grundad på en enda persons överlevnad ur cancer) och OSHO-terapi. Osho behöver nog ingen närmare presentation, särskilt inte om man läst ett enda inlägg av Suresh här på forumet ;)

Jag tror på coaching som individuell utvecklingsteknik. Jag vet att Unesthål inte är någon som folk här inne imponeras av, men målträning och visualisering är väldigt effektivt när man vill uppnå sina mål. En coach kan snabbt hjälpa dig hitta dina mål och hjälpa dig förtydliga dem, samt lära dig tekniker att träna inför dem.

Det är när coaching hamnar i händerna på New Age-tomtar som jag inte tror på det längre, som när målträning blir till magi som i The Secret, eller som ytterligare en terapi som andra!

Sen ska man inte sticka under stol med att vissa profiler inom Coaching rörelsen, Kjell Enhager är väl mest känd som en försäljare av snabb framgång som vid närmare efterforskning nästan liknar pyramidspel mer än reell utbildning.
"Snick Snack", sa Vargen
BamsesKompisVargen

Inläggav Mangan » tor 02 jul 2009, 20:25

devadatta skrev:Här är en artikel från Expressen om en oseriös "livscoach" (som alltså vem som helst kan kalla sig, liksom "naturläkare") vid namn Mattias Karlsson som med hjälp av neurolingvistisk programmering (NLP, en klassisk bluffmetod) säger sig kunna bota "ångest, depression, ätstörningar, sömnrubbningar, narkotikaberoende, alkoholism och sexuella störningar".

På Anna Bäséns föreläsning i Uppsala sa hon (om jag minns rätt) att någon känd livscoach med dylika anspråk som ovan känner folk i regeringen, som nu hade beslutat sätta igång ett stort projekt för arbetslösa där de skulle guidas av livscoacher (någon som minns tydligare?). Fram för vem som helst att tjäna pengar!

Naturligtvis behöver en som kallar sig livscoach inte vara dålig. Den kan ju vara någon som använder beprövade KBT-metoder, men som av någon rimlig anledning kanske inte fått en psykologexamen (Och de flesta som har psykologexamen är väl fortfarande psykodynamiker). Dock, eftersom titeln är oreglerad kommer den förutsägbart dra till sig oseriösa flummare som vill tjäna pengar och få status/uppmärksamhet.

edit: DN-artikel om de nya jobbcoacherna jag skrev om. Arbetsförmedlingens upphandling av personliga coacher. Debattartikel om flummeri bland dessa coacher.

Har planer på att skriva en bok på området som ska kritiskt granska bluffpsykologer och deras ABC. Borde vara väldigt relevant. Inget förlag är hittills intresserade. För kontroversiellt, för svårt lyser det mellan raderna. Dessutom skulle vi kritisera deras största författare...inte populärt att vara "party-boopern" som berättar för alla frälsta att kejsaren är naken och har lurat dig på en jäkla massa pengar. Om vi inte levererar en snygg 3 punktslösning på alla problem så säljer det inte, låter det från förlagen. Har vi kommit så långt? Har nu funderingar på att tjuvstarta med en provokativ artikel någonstans på nätet för att se reaktionerna, typ newsmill. Någon som är inne på samma ide eller har tips hur man ska gå vidare?

Hela livscoach industrin, och den är hyggligt fet idag, andas en sak som är relevant här: total avsaknad av kritiskt förhållningsätt och förmåga att systematiskt analysera kunskap och information. Ganska tragiskt om det inte hade dykt upp framför näsan på en stup i kvarten.
Det finns små tricks som får folk att ge dig mer än du är värd
Mangan

Inläggav devadatta » tor 02 jul 2009, 23:19

Mangan skrev:Har planer på att skriva en bok på området som ska kritiskt granska bluffpsykologer och deras ABC. Borde vara väldigt relevant. Inget förlag är hittills intresserade.
Hur många förlag har du frågat?

Mangan skrev:Någon som är inne på samma ide eller har tips hur man ska gå vidare?
Newsmill är förmodligen bäst om man vill nå ut. Annars finns ju Psykologifabriken också, de borde vara intresserade.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav harison » sön 05 jul 2009, 21:54

Härligt att tråden lever än..

Ör det någon av er som känner till vad kognitiv beteendeterapi är?

Jag arbetar efter den modellen, det är jag som ställer frågor i det ämne/problem kunden vill arbeta med, men det är kunden som sitter på svaren.

På frågan om det kommer kunder till mig, så JA på den frågan.
Mina kunder är från 15 - 63år och varge person har sitt unika problem, som den vill jobba med.

Den kognitiv beteendeterapi är idag en aktad behandlings metod.
Men om det bedriv någon forkning på den vet jag ej.
harison

Inläggav milaja » mån 06 jul 2009, 08:58

harison skrev:Härligt att tråden lever än..

Jag arbetar efter den modellen, det är jag som ställer frågor i det ämne/problem kunden vill arbeta med, men det är kunden som sitter på svaren.

Mina kunder är från 15 - 63år och varge person har sitt unika problem, som den vill jobba med.

Förstår jag ditt inlägg rätt om jag tolkar det som att du arbetar enligt KBT men inte vet om det bedrivs forskning på det eller ej (och isåfall vad forskningsresultaten säger).
milaja

Inläggav pwm » mån 06 jul 2009, 21:34

harison skrev:Ör det någon av er som känner till vad kognitiv beteendeterapi är?

Härligt med kunder. Har du några synpunkter på Tomas Erikssons debattartikel i DN?
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav devadatta » tis 07 jul 2009, 21:27

harison skrev:Den kognitiv beteendeterapi är idag en aktad behandlings metod.

Jodå, den har delat upp sig i flera varianter, bla dialektisk beteendeterapi, mindbased therapy och acceptance and commitment therapy.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav DrRotmos » ons 08 jul 2009, 10:03

harison skrev:Härligt att tråden lever än..

Så det du säger är att du utövar yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens ansvarsområde, utan att själv vara ordentligt utbildad inom det du gör? För rätta mig om jag har fel, men du har ingen psykoterapeutexamen?

Good stuff.
Commander Kolya: You said this would work.
Dr. McKay: I don't know if you noticed or not but I'm an extremely arrogant man who tends to think all of his plans will work!
Användarvisningsbild
DrRotmos

Inläggav Mangan » mån 20 jul 2009, 15:41

devadatta skrev:
Mangan skrev:Har planer på att skriva en bok på området som ska kritiskt granska bluffpsykologer och deras ABC. Borde vara väldigt relevant. Inget förlag är hittills intresserade.
Hur många förlag har du frågat?

Mangan skrev:Någon som är inne på samma ide eller har tips hur man ska gå vidare?
Newsmill är förmodligen bäst om man vill nå ut. Annars finns ju Psykologifabriken också, de borde vara intresserade.

Tack för tipset. Dyker med största sannolikhet upp med en artikel på newsmill i augusti.
Mangan

Inläggav Metatron » mån 20 jul 2009, 15:46

Mangan skrev:
devadatta skrev:Här är en artikel från Expressen om en oseriös "livscoach" (som alltså vem som helst kan kalla sig, liksom "naturläkare") vid namn Mattias Karlsson som med hjälp av neurolingvistisk programmering (NLP, en klassisk bluffmetod) säger sig kunna bota "ångest, depression, ätstörningar, sömnrubbningar, narkotikaberoende, alkoholism och sexuella störningar".

På Anna Bäséns föreläsning i Uppsala sa hon (om jag minns rätt) att någon känd livscoach med dylika anspråk som ovan känner folk i regeringen, som nu hade beslutat sätta igång ett stort projekt för arbetslösa där de skulle guidas av livscoacher (någon som minns tydligare?). Fram för vem som helst att tjäna pengar!

Naturligtvis behöver en som kallar sig livscoach inte vara dålig. Den kan ju vara någon som använder beprövade KBT-metoder, men som av någon rimlig anledning kanske inte fått en psykologexamen (Och de flesta som har psykologexamen är väl fortfarande psykodynamiker). Dock, eftersom titeln är oreglerad kommer den förutsägbart dra till sig oseriösa flummare som vill tjäna pengar och få status/uppmärksamhet.

edit: DN-artikel om de nya jobbcoacherna jag skrev om. Arbetsförmedlingens upphandling av personliga coacher. Debattartikel om flummeri bland dessa coacher.

Har planer på att skriva en bok på området som ska kritiskt granska bluffpsykologer och deras ABC. Borde vara väldigt relevant. Inget förlag är hittills intresserade. För kontroversiellt, för svårt lyser det mellan raderna. Dessutom skulle vi kritisera deras största författare...inte populärt att vara "party-boopern" som berättar för alla frälsta att kejsaren är naken och har lurat dig på en jäkla massa pengar. Om vi inte levererar en snygg 3 punktslösning på alla problem så säljer det inte, låter det från förlagen. Har vi kommit så långt? Har nu funderingar på att tjuvstarta med en provokativ artikel någonstans på nätet för att se reaktionerna, typ newsmill. Någon som är inne på samma ide eller har tips hur man ska gå vidare?

Hela livscoach industrin, och den är hyggligt fet idag, andas en sak som är relevant här: total avsaknad av kritiskt förhållningsätt och förmåga att systematiskt analysera kunskap och information. Ganska tragiskt om det inte hade dykt upp framför näsan på en stup i kvarten.

Ska du skriva en kritisk bok om dig själv?
-They say jump, you say how high
Metatron

Inläggav take » mån 20 jul 2009, 19:22

pwm skrev:
harison skrev:Ör det någon av er som känner till vad kognitiv beteendeterapi är?

Härligt med kunder. Har du några synpunkter på Tomas Erikssons debattartikel i DN?

http://psykiatern.blogg.se/2009/june/to ... -i-dn.html
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.
Användarvisningsbild
take

Inläggav Mangan » tis 21 jul 2009, 20:12

Metatron skrev: Ska du skriva en kritisk bok om dig själv?

Tolkar det som ett ironiskt inlägg. Eller hade du någon seriös poäng djupt insmugglad i meningen jag missat?
Mangan

Inläggav Hans S » sön 01 nov 2009, 23:29

Kanske fel tråd - stryk "livs" ur "coaching". Vad säger ni om woowoo*-faktorn här:

http://www.coachfederation.org/

Vad säger ni?

MVH

Hans

*Jag har lärt mig ett nytt ord här :wink:
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Mangan » sön 08 nov 2009, 23:03

Ämnet aktualiserat igen iochmed Aftonbladets "granskande" serie nu i dagarna gällande jobb-coacher och pseudometoder. debatten går högt och lågt i kommentarerna på artiklarna och NLP förespråkare skriker ut sin oskuld och försäkrar att det är en hederligt trygg och mycket effektiv och säker metod...med tanke på att tiotusentals idrottare tydligen använder det dagligen (hårt bevisvärde...) ska arbetslösa minsann vara glada att de får ta del av denna unika metod. Ja man tackar. Förvirringen är total.
Mangan

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter