Kyäni/Kyani, ny MLM-bluff

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Kyäni/Kyani, ny MLM-bluff

Inläggav UFA » fre 10 jul 2009, 15:39

För mig var det här en helt ny aktör på den lönsamma "hälsoprodukter-via-nätverksförsäljnings"-marknaden, men företaget har säkert funnits ett tag. Ett ganska ovanligt men kanske inte så oväntat argument fick mig att höja på ögonbrynen:

"Det här har gett nobelpris!"

Företaget gör mycket riktigt lite taffliga försök till renommésnyltning, men jag har inte hittat någon vettig koppling mellan Kyänis produkter och nobelpriset i medicin 1998. För det här kan väl knappast räknas? “Nitric Oxide is the Molecule of Life.” – Dr.Abbas Qutab M.D., Ph.D.

Dr.Abbas Qutab lanseras som företagets medicinske guru:

Dr. Abbas Qutab is the head of the Medical and Scientific Board for Kyani. Dr. Abbas Qutab is the founder of Elan Vital Medical Centers located in Boston and Worcester, Massachusetts. Since they first opened in 1989, these clinics have been the choice of many thousands of people around the world seeking complementary and alternative medicine treatments.

Dr. Qutab holds degrees in medicine, oriental medicine and chiropractic, and has a Ph.D. in Ayurvedic medicine. He is one of very few physicians in the U.S. who has been awarded an honorary Sc.D. from the World Health Organization Charted University for his work in promoting alternative medicine. Dr. Qutab travels extensively and has taught thousands of physicians in the U. S. and Europe on how to integrate alternative medicine into their practices. He is a sought-after speaker for conferences and health expositions throughout the world. His speaking engagements include the World Health Organization Congress on Complementary Medicine, and lectures at numerous hospitals, such as the Dana-Farber Cancer Institute, Massachusetts General Hospital and UMASS Memorial Hospital.

Dr. Qutab has also extensively researched nitric oxide and all of its functions in the body. He is the author of Nitric Oxide-The Molecule of Life, which has been translated into several languages. This book brings exciting details of this amazing molecule, with all of its powerful and positive effects on human health.
Dr. Qutab is also co-author of several books on ayurvedic medicine; he is also board-certified in naturopathic medicine. He has received several leadership awards for promoting complementary medicine. Dr. Qutab is on the advisory board of the Congressional Health Care Reforms Committee in Washington, D.C.
In 2003 he received the “Physician of the Year” award by US Congress for his active role in the NRCC of the National Health Care and Medicare Reforms Committee.

Förutom sedvanlig alternativmedicinsk mumbo jumbo, får vi alltså veta att han tilldelats utmärkelsen Physician of the Year. Hur tydligt får man egentligen skylta med sina skojaruppsåt? "Physician of the year" säljs till varje doktor som hostar upp pengar!

Någon forskning då? "Dr. Qutab has also extensively researched nitric oxide and all of its functions in the body." Stämmer det? Inte så att det gav något resultat bland de 500 första titlarna vid sökning efter nitric oxide på PubMed i alla fall. Abbas Qutab gav inte heller någon träff ...

Behöver jag säga att jag inte lät mig rekryteras?

Edit: Lade till förtydligande om Abbas Qutabs "utmärkelse".
Scientific controversies must be settled by the methods of science rather than by the methods of litigation. More papers, more discussion, better data, and more satisfactory models – not larger awards of damages – mark the path towards superior understanding of the world around us.
Användarvisningsbild
UFA

Re: Kyäni/Kyani, ny MLM-bluff

Inläggav jayeye » fre 10 jul 2009, 16:57

UFA skrev:Behöver jag säga att jag inte lät mig rekryteras?

Orkar inte läsa hemsidan... men NOs effekt används dagligen på alla akutmottagningar (och av många patienter hemma) i form av nitropreparat. Det är garanterat billigare (imdur 60 mg kostar 1,72 per dag) och med garanterad NO-frisättning. Fast det är klart... det är inte NATURLIGT.

Om man nu tror nitro är bra att äta dagligen.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5
Användarvisningsbild
jayeye

Re: Kyäni, ny MLM-bluff

Inläggav Nyfiken » ons 23 sep 2009, 11:32

Tror inte att detta lett till Nobelpriset. Dock har väl del av denna kunskap använts i rätt mängd i produkten.
Blåbären med övriga andra goa bär och nyttigheter uppvisar ett otroligt starkt oxidantvärde enligt ORAC.
Den andra delen som ni beskriver är Nutri Oxident som också godkänts i hela EU

Undertecknad har testat i 2 veckor (vilket jag alltid gör själv innan jag går vidare) bedömmer det som att JO DET HAR EN POSITIV VERKAN. En stor sådan dessutom.
Kommer mao att gå med i detta MLM som jag anser vara det snabbaste sättet att NÅ UT och minska kostnaderna för de som använder produkterna.

Fler och fler lär sig om varför MLM är ett bra sätt att jobba på. LITEN kostnad och man väljer givetvis de produkter som fungerar.
Nyfiken

Inläggav onslow » ons 23 sep 2009, 12:15

jayeye skrev:
UFA skrev:Behöver jag säga att jag inte lät mig rekryteras?

Orkar inte läsa hemsidan... men NOs effekt används dagligen på alla akutmottagningar (och av många patienter hemma) i form av nitropreparat. Det är garanterat billigare (imdur 60 mg kostar 1,72 per dag) och med garanterad NO-frisättning. Fast det är klart... det är inte NATURLIGT.

Om man nu tror nitro är bra att äta dagligen.

det är jättebra, men förståss, gör du ett uppehåll får du ju huvudvärk! :smile2:
I am still confused but on a higher level
onslow

Inläggav trilobite » ons 23 sep 2009, 12:22

Nyfiken skrev:Fler och fler lär sig om varför MLM är ett bra sätt att jobba på. LITEN kostnad och man väljer givetvis de produkter som fungerar.
Det var ju mycket dyrare än t ex imdur. Inte heller tjänar man på MLM om man inte rekryterar som en dåre. Jag tycker du skall strunta i det där.

Hur ser du på att Abbas Qutab inte verkar gjort någon riktig forskning alls på området, men framhålls som en spjutspetsforskare?

Och att prova själv är inte en vettig utvärderingsmetod - du kanske känner dig bättre av andra orsaker - fri från förkylning, önsketänkande eller att du känner efter lite för mycket. Att prova på en stor mängd patienter med dubbelblind placebo däremot, är en vettig metod. Något som Abbas Qutab borde prövat om han verkligen forskade seriöst.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer
Användarvisningsbild
trilobite

Inläggav UFA » ons 23 sep 2009, 12:30

Nyfiken skrev:Tror inte att detta lett till Nobelpriset. Dock har väl del av denna kunskap använts i rätt mängd i produkten.

Nej. Det har givetvis inte lett till något Nobelpris. Jag har inte hittat något annat än ren och skär renommésnyltning. Hur många gram nobelpriskunskap innehåller den, menar du?

Nyfiken skrev:Blåbären med övriga andra goa bär och nyttigheter uppvisar ett otroligt starkt oxidantvärde enligt ORAC.
Den andra delen som ni beskriver är Nutri Oxident som också godkänts i hela EU

Jag hoppas du menar anti-oxidant. Annars lär produkten motverka sitt syfte. Hur mycket kanel, blåbär, kidneybönor och plommon skulle man inte kunna ha råd med om man lät bli dylikt bondfångeri? (Och det har fortfarande inget med Nobelpriset i medicin 1998 att göra.)

Nyfiken skrev:Undertecknad har testat i 2 veckor (vilket jag alltid gör själv innan jag går vidare) bedömmer det som att JO DET HAR EN POSITIV VERKAN. En stor sådan dessutom.
Kommer mao att gå med i detta MLM som jag anser vara det snabbaste sättet att NÅ UT och minska kostnaderna för de som använder produkterna.

En person som testar Kyäni i två veckor ... ja, du förstår nog själv att man inte kan dra några som helst slutsatser ur det. Du har som distributör också ekonomiskt intresse i produkten. Man skulle rent av kunna tro att du skriver på forumet för att gynna din verksamhet = reklam. Sådant är inte tillåtet. Din trovärdighet är hursomhelst försvinnande liten.

Nyfiken skrev:Fler och fler lär sig om varför MLM är ett bra sätt att jobba på. LITEN kostnad och man väljer givetvis de produkter som fungerar.

Lär dig mer om hur MLM fungerar här.

Mer att läsa: Om antioxidanter som kosttillskott.
Scientific controversies must be settled by the methods of science rather than by the methods of litigation. More papers, more discussion, better data, and more satisfactory models – not larger awards of damages – mark the path towards superior understanding of the world around us.
Användarvisningsbild
UFA

Inläggav tarzan » ons 23 sep 2009, 12:48

Nyfiken skrev:Fler och fler lär sig om varför MLM är ett bra sätt att jobba på.
Visst, för de som sitter i toppen av pyramiden.

Välkommen till forumet.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.
Användarvisningsbild
tarzan

Inläggav Christian » ons 23 sep 2009, 13:27

tarzan skrev:
Nyfiken skrev:Fler och fler lär sig om varför MLM är ett bra sätt att jobba på.
Visst, för de som sitter i toppen av pyramiden.

Välkommen till forumet.

Det är inte bara de i toppen som tjänar bra på mlm. En viktig aspekt är vilken sponsor du har. Och den här produkten har jag och några andra vänner provat nu och jag är väldigt positiv till Kyäni. Jag har aldrig ens tänkt tanken att käka kosttillskott, och jag är väldigt osund med maten. Jag känner mig redan piggare efter att bara tagit deras shot i 4 dagar.

Mvh
Christian
Christian

Inläggav tarzan » ons 23 sep 2009, 13:39

Christian skrev:Det är inte bara de i toppen som tjänar bra på mlm.
Har du siffror på Kyäni? Antal distributörer, omsättning per distributör etc?

Hur många säljare ska man ha under sig för att det ska "fungera"? Och vad ska dessa sälja för?
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.
Användarvisningsbild
tarzan

Inläggav UFA » ons 23 sep 2009, 14:21

Christian skrev:Det är inte bara de i toppen som tjänar bra på mlm. En viktig aspekt är vilken sponsor du har. Och den här produkten har jag och några andra vänner provat nu och jag är väldigt positiv till Kyäni. Jag har aldrig ens tänkt tanken att käka kosttillskott, och jag är väldigt osund med maten. Jag känner mig redan piggare efter att bara tagit deras shot i 4 dagar.

Fyra dagars utvärdering. Seriöst. Har du, eller någon annan nytillkommen enpostskribent, överhuvudtaget någon kommentar till den vilseledande marknadsföringen som jag skrev om i mitt första inlägg i tråden?
Användarvisningsbild
UFA

Inläggav Christian » ons 23 sep 2009, 14:41

UFA skrev:
Christian skrev:Det är inte bara de i toppen som tjänar bra på mlm. En viktig aspekt är vilken sponsor du har. Och den här produkten har jag och några andra vänner provat nu och jag är väldigt positiv till Kyäni. Jag har aldrig ens tänkt tanken att käka kosttillskott, och jag är väldigt osund med maten. Jag känner mig redan piggare efter att bara tagit deras shot i 4 dagar.

Fyra dagars utvärdering. Seriöst. Har du, eller någon annan nytillkommen enpostskribent, överhuvudtaget någon kommentar till den vilseledande marknadsföringen som jag skrev om i mitt första inlägg i tråden?

Seriöst, jag har provat produkten i 4 dagar så jag kan inte ge nån bättre utvärdering än. Sen har jag inte hört om nobelpriset grejen faktiskt. Jag kan ta reda på det och återkomma.

Tarzan vill du ha siffror kan jag fixa fram det oxå, men produkten har precis blivit godkänd i Sverige. Jag skulle gissa på runt ~600 i sverige.
Christian

Inläggav tarzan » ons 23 sep 2009, 14:48

Christian skrev:Tarzan vill du ha siffror kan jag fixa fram det oxå...
Ja, jag måste ha siffror för att kunna göra en utvärdering. Vill inte alla presumtiva distributörer få tillgång till dessa?
Användarvisningsbild
tarzan

Inläggav piotrr » ons 23 sep 2009, 14:58

Christian skrev:Tarzan vill du ha siffror kan jag fixa fram det oxå, men produkten har precis blivit godkänd i Sverige. Jag skulle gissa på runt ~600 i sverige.

Godkänd för att vad?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav anundi » ons 23 sep 2009, 14:58

Wow, två säljare på så kort tid!

Vilken slump!

Och vad intressant att ingen av dem ser nååågot negativt med MLM-försäljning. Brister det kanske inte bara i vetenskaplig metodik såsom kliniska studier, utan också i matematik?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav tarzan » ons 23 sep 2009, 15:00

anundi skrev:Brister det kanske inte bara i vetenskaplig metodik såsom kliniska studier, utan också i matematik?
Tänkte vi kunde debunka affärsmodellen först, sedan produkten :-)
Användarvisningsbild
tarzan

Nästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter