Kyäni/Kyani, ny MLM-bluff

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Kyäni/Kyani, ny MLM-bluff

Inläggav kipphebel3 » ons 24 jul 2013, 13:28

Jag har inget med Amway att göra, har inte jobbat med de företaget, kommer inte göra de heller!

Nej, men principen förefaller vara liknande: Förtjänsten genereras inte i första hand av försäljningen, utan av värvandet av nya medlemmar.

Personligen köper jag billigare och bättre juice i närbutiken.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav ulltand » ons 24 jul 2013, 13:37

2013A skrev:Jag får säga precis va jag vill, vad som har hänt mig med dessa produkter
Och vad som har hänt med dom i min omgivning!
Självklart är det svårt att förbjuda någon från att berätta att den tror sig blivit botad från diverse sjukdomar tack vare Kyäni, men fortfarande gäller:
Den som säljer kosttillskott får inte påstå att produkten har någon medicinsk effekt, till exempel att den kan förebygga, behandla eller bota sjukdomar.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/
2013A skrev:Läkemedelsverket är väl rädda för att få för lite försäljning av sina
mediciner till sina patienter!
Att du inte gillar en lag ger dig inte rätt att bryta mot den, och om du måste bryta mot någon eller några för att kunna sälja dina produkter så är inte affärsidén så bra som du påstår.

Läkemedelsverket säljer för övrigt inga läkemedel.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav 2013A » ons 24 jul 2013, 14:12

I början blir det med att nästa bara "rekrytera" distributörer för att businessen ska komma
igång, men själva verket är det kunderna man/dom skaffar som ger oss en omsättning!
Hade vi inte haft kunder så hade detta företag inte funkat!
Jag har min fulla rätt till att säga till folk vad som hänt när jag har använt produkterna, det är
mina erfarenheter! Det andra människor också!
Vi har dom bästa produkterna på marknaden!
Till ock med doktorer som har pratat om dessa produkter för oss vad dom gör i våra kroppar!
En av dom är dr laszlo (ögonläkare) m.m, tror ni dom skulle säga:
Ät produkterna i de tysta!... Knappast!
2013A

Inläggav kipphebel3 » ons 24 jul 2013, 14:17

Jag har min fulla rätt till att säga till folk vad som hänt när jag har använt produkterna, det är
mina erfarenheter! Det andra människor också!

Visst, bara du är beredd att svara i domstol för lagbrott....

Edit: Läs på litet här: http://www.svenskegenvard.se/index.php/marknadsfoering
Senast redigerad av kipphebel3 ons 24 jul 2013, 14:25, redigerad totalt 1 gång.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav ulltand » ons 24 jul 2013, 14:24

2013A skrev:Vi har dom bästa produkterna på marknaden!
Kan du belägga det på något sätt?
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav pwm » ons 24 jul 2013, 14:25

2013A skrev:I början blir det med att nästa bara "rekrytera" distributörer för att businessen ska komma
igång, men själva verket är det kunderna man/dom skaffar som ger oss en omsättning!
1) Hur många Kyänidistributörer finns det (Sverige) idag?
2) Hur många, på ett ungefär, skulle vara optimalt?
3) Känner du till någon annan bransch är pyramMLM-branschen där man strävar efter att rekrytera kornkurerande distributörer?
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav ulltand » ons 24 jul 2013, 14:30

2013A skrev:Till ock med doktorer som har pratat om dessa produkter för oss vad dom gör i våra kroppar! En av dom är dr laszlo (ögonläkare)

Konsumentverket skrev:Det finns även förbud mot vissa typer av hälsopåståenden i reklam. Det är inte tillåtet att:

-påstå att hälsan kan påverkas negativt om man inte konsumerar ett visst livsmedel
-påstå hur snabbt eller hur mycket man kan gå ned i vikt av ett visst livsmedel
-ha påståenden som hänvisar till rekommendationer av enskilda läkare och yrkesverksamma personer inom hälsoområdet.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/marknadsforing-och-reklam/Reklam--halsa1/Reklam-for-mat-och-kosttillskott/
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Gambit » ons 24 jul 2013, 14:44

ulltand skrev:
2013A skrev:Till ock med doktorer som har pratat om dessa produkter för oss vad dom gör i våra kroppar! En av dom är dr laszlo (ögonläkare)

Konsumentverket skrev:Det finns även förbud mot vissa typer av hälsopåståenden i reklam. Det är inte tillåtet att:

-påstå att hälsan kan påverkas negativt om man inte konsumerar ett visst livsmedel
-påstå hur snabbt eller hur mycket man kan gå ned i vikt av ett visst livsmedel
-ha påståenden som hänvisar till rekommendationer av enskilda läkare och yrkesverksamma personer inom hälsoområdet.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/marknadsforing-och-reklam/Reklam--halsa1/Reklam-for-mat-och-kosttillskott/

Fy fan va bra! Ska kolla upp det där närmare. Borde läggas till på Anmäl en kvacksalvare-sidan
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav 2013A » ons 24 jul 2013, 15:24

Jag har inte sagt att något botar! Utan jag har bara pratat om mina egna erfarenheter
med produkterna vad dom har gjort för mig! Det hat andra människor också rätt
till att få göra! Botar är något man får bort helt, det hör du väl på namnet?
Skulle vi sluta med produkterna då kommer symptomen tillbaka!
Ni verkar ju inte ha något annat för er än att klanka ner på mlm företag!
Ta hellre reda på fakta, då menar jag inte internet utan någon som har erfarenheten
Av sådana företag och testa produkterna innan ni yttrar er!
Ni kan få kontorets nr ang distributörerna här i Sverige, jag har bara
koll på mitt egna! Jag skulle aldrig vilja vara anställd, då sitter man aldrig säkert
och man får knappt någon pension! :)
2013A

Inläggav kipphebel3 » ons 24 jul 2013, 15:34

Du verkar inte förstå... Som försäljare finns det saker man får påstå och saker man inte får påstå....

Varför skulle vi testa din blåbärsjuice? Den på Coop är mycket billigare!
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav sebbeh65 » ons 24 jul 2013, 20:01

kipphebel3 skrev:Varför skulle vi testa din blåbärsjuice? Den på Coop är mycket billigare!

Köper du den på Coop förvägrar du tydligen 2013A sin kommande pension. 8-)
Användarvisningsbild
sebbeh65

Inläggav kipphebel3 » ons 24 jul 2013, 21:11

Köper du den på Coop förvägrar du tydligen 2013A sin kommande pension.

Sant, men inget argument för att köpa den :)
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Hippieungen » ons 24 jul 2013, 21:50

2013 skrev:Kyänis produkter har hjälpt en kille jag känner som har diabetes 2 och tar inget insulin längrenär han använder
produkterna, och har hjälpt en
Person som har Parkinson, han finns med i parkinsonförbundet!
2013A skrev:Jag har inte sagt att något botar! Utan jag har bara pratat om mina egna erfarenheter
med produkterna vad dom har gjort för mig! Det hat andra människor också rätt
till att få göra! Botar är något man får bort helt, det hör du väl på namnet?
Skulle vi sluta med produkterna då kommer symptomen tillbaka!

Menar du att Kyäni helt ersätter insulin för den som har diabetes? Varför har ingen gått ut i tidningarna och berättat det? Tidningarna älskar ju sådana där sensationer om mirakelmetoder som ersätter mediciner. Varför är allt så dunkelt med alla som har blivit så enormt hjälpta av produkten? Ni försäljare vet om en massa människor, men ingen träder fram. Det är bara försäljarna som kan berätta om "någon jag känner".

Annars verkar det på din beskrivning som om Kyäni gör det kvackarna säger om sjukvården. Man behandlar bara symtomen, men inte själva sjukdomen.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.
Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav kipphebel3 » tor 25 jul 2013, 07:38

Jag har förgäves letat efter verkliga undersökningar om denna produkt. Från hemsidan:

Kyäni’s high-impact products are based on cutting-edge science and nutrition. The Kyäni Health Triangle™ features Wild Alaskan Blueberries, Tocotrienols (the most potent form of vitamin E), omega-3 fatty acids, and Nitric Oxide all in one easy-to-use system. Each of these ingredients has substantial, third-party data and scientific evidence to show their effectiveness on the body in laboratory research, animal studies, and even human clinical trials. This site serves as an initial compilation of research available on Kyäni’s ingredients. Review the research and see for yourself why the Kyäni Health Triangle™ is extremely effective in promoting health and wellness.

Problemet är att de enda träffar man hittar i PubMed är av en forskare som heter "Kyani", inget om produkten. Om det verkligen finns riktiga kliniska undersökningar, varför publicerar man då inte dessa?
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Rubik » tor 25 jul 2013, 13:42

2013A skrev:Till ock med doktorer som har pratat om dessa produkter för oss vad dom gör i våra kroppar!
En av dom är dr laszlo (ögonläkare) m.m, tror ni dom skulle säga:
Ät produkterna i de tysta!... Knappast!

Är det Dr Laszlo Galanthai-Fekete du menar? För att inte göra det allt för svårt för dig räcker det med ett Ja eller Nej som svar på min fråga.
Rubik

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter