2009:4; Baby signs - en kritisk granskning, Jesper Brinck

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

2009:4; Baby signs - en kritisk granskning, Jesper Brinck

Inläggav devadatta » tis 12 jan 2010, 12:51

Undrar just hur EvaB förhåller sig till "babysigns"-artikeln i senaste Folkvett som upplyser om "teckenspråk" för spädbarn för att ta reda på vad de vill, ungefär som med facilitated communication. Tydligen är det en stor industri, speciellt i USA, men det finns ingen bra forskning som visar att det fungerar.

Att det är kvacksalveri om säljarna påstår att det garanterat fungerar fastän det inte testats ordentligt vetenskapligt (även om någon aspekt av det visar sig fungera senare) är nog överkurs för vissa...
Senast redigerad av devadatta tis 12 jan 2010, 20:03, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: ändrade rubriken
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Behövs folkbildning av VoF-typ?

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 19:01

devadatta skrev:Undrar just hur EvaB förhåller sig till "babysigns"-artikeln i senaste Folkvett som upplyser om "teckenspråk" för spädbarn för att ta reda på vad de vill, ungefär som med facilitated communication. Tydligen är det en stor industri, speciellt i USA, men det finns ingen bra forskning som visar att det fungerar.

Att det är kvacksalveri om säljarna påstår att det garanterat fungerar fastän det inte testats ordentligt vetenskapligt (även om någon aspekt av det visar sig fungera senare) är nog överkurs för vissa...

Nu är du händelsevis inne på ett ämne som jag definitivt har ämnesexpertis på. Vad vill du veta?
EvaB
Avstängd

Inläggav devadatta » tis 12 jan 2010, 19:22

EvaB skrev:
devadatta skrev:Undrar just hur EvaB förhåller sig till "babysigns"-artikeln i senaste Folkvett som upplyser om "teckenspråk" för spädbarn för att ta reda på vad de vill, ungefär som med facilitated communication. Tydligen är det en stor industri, speciellt i USA, men det finns ingen bra forskning som visar att det fungerar.

Nu är du händelsevis inne på ett ämne som jag definitivt har ämnesexpertis på. Vad vill du veta?

Dels vad du anser som baby signs/TAKK ur vetenskapligt perspektiv, och dels om det var rätt och folkbildande av Folkvett att publicera den kritiska artikeln om fenomenet. Jag antar fö. att du hört talas om facilitated communication.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 19:38

devadatta skrev:
EvaB skrev:

Dels vad du anser som baby signs/TAKK ur vetenskapligt perspektiv, och dels om det var rätt och folkbildande av Folkvett att publicera den kritiska artikeln om fenomenet. Jag antar fö. att du hört talas om facilitated communication.

Kul. Vi kan göra en särskild tråd kring detta. (Jag har inte läst Folkvett artikeln dock, men jag kan uttala mig som sakkunnig i ämnet).
EvaB
Avstängd

Inläggav piotrr » tis 12 jan 2010, 19:39

EvaB skrev:
devadatta skrev:Dels vad du anser som baby signs/TAKK ur vetenskapligt perspektiv, och dels om det var rätt och folkbildande av Folkvett att publicera den kritiska artikeln om fenomenet. Jag antar fö. att du hört talas om facilitated communication.

Kul. Vi kan göra en särskild tråd kring detta. (Jag har inte läst Folkvett artikeln dock, men jag kan uttala mig som sakkunnig i ämnet).

Sakkunnig om TAKK?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Baby Signs ... vad finns för bakgrund till detta fenomen?

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 19:40

Någon drog upp Baby Signs som en typ av förvillning. Eftersom jag nu händelsevis forskar kring tidig kommunikation kan jag ju prata lite om detta ämne och vad som ligger bakom detta fenomen.

EvaB
Avstängd

Re: Baby Signs ... vad finns för bakgrund till detta fenomen?

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 20:04

Sökte lite på "baby-signs" och hittade denna bok:

How to Talk with Your Baby Before Your Baby Can Talk

Av Linda Acredolo och Susan Goodwyn

-'-'-'-'-'-'-

Dessa två damer är mycket väl ansedda forskare bland barnspråksforskare, så bara det gör att boken borde vara vederhäftig.

-'-'-'-'-'-'-

Idén bakom "baby-signs" kommer ursprungligen från en förenklad form av de dövas teckenspråk som åtminstone sen början på 80-talet använts som kommunikationshjälpmedel för barn med olika typer av förståndshandikapp, kanske mest barn (i varje fall först) barn med Down syndrom. Idén kring detta introducerades av professor Irene Johansson som länge utbildat och forskat kring detta.

Att man använder teckenkommunikation just för barn med Down syndrom beror på att dessa barn utmärker sig bland förståndshandikappade barn genom att deras verbala IQ ligger efter deras generella IQ, och att de alltså har specifika problem med att just lära sig kommunicera. Anledningarna till detta har förstås dels med deras kognitiva funktionshinder att göra, men också med ett antal specifika problem som hänger samman med deras genetiska förändring. Några utmärkande drag för barn med Down syndrom är exempelvis att de har liten underkäke och avvikande tanduppsättning (tungan framstår därför som stor). De har låg muskeltonus. De har hög infektionskänslighet och detta medför att de ofta har nedsatt hörsel på grund av vätska i mellanörat. De har dessutom ofta olika typer av synförändringar som skelning och "ryckningar" i ögat. (Barn med DS har även ibland andra funktionshinder, men de hänger kanske inte så påtagligt samman med kommunikationsproblemen).

Några kollegor och jag har för drygt 10 år sedan gjort en undersökning av ungefär hälften av alla barn i förskoleåren med DS i Sverige och deras kommunikativa förmågor, och vi frågade dessutom om de använde teckenkommunikation. Det vi fann utifrån denna undersökning var att variationen i ordförråd var större bland barn med DS än bland typiskt utvecklade barn. Ungefär 90% av alla barn med DS använde teckenkommunikation (eller hade gjort det). Ett genomsnittligt barn med DS var på ungefär en 1-årings nivå när det gällde ordförråd när de var omkring 3-år gamla (men variationen var stor). När barn med DS fick lite större talat ordförråd slutade de spontant att använda tecken, men kunde använda dem om det behövdes.

Bland familjer som hade barn med DS eller barn med hörselnedsättningar så har man ofta märkt att yngre syskon (hörande och typiskt utvecklade) lätt och snabbt lärde sig tecken också, och eftersom man alltså tidigt kunde kommunicera med dessa barn så tyckte föräldrarna att de tidigt lärde sig att tala också. Denna iakttagelse har lett till att man börjat med "Baby-signs" i USA, där man ju gärna håller på med allt möjligt för att få "better babies".

Som jag ser det så är "Baby-signs" normalt sett en harmlös sak som man kan hålla på med med sitt barn om man vill, ungefär som en lek. Det negativa kan jag tycka är om man får en pressad och krävande relation med sitt barn.
EvaB
Avstängd

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 20:05

piotrr skrev:
EvaB skrev:
devadatta skrev:Dels vad du anser som baby signs/TAKK ur vetenskapligt perspektiv, och dels om det var rätt och folkbildande av Folkvett att publicera den kritiska artikeln om fenomenet. Jag antar fö. att du hört talas om facilitated communication.

Sakkunnig om TAKK?

Jo i viss mån.
EvaB
Avstängd

Re: 2009:4; Baby signs - en kritisk granskning, Jesper Brinck

Inläggav piotrr » tis 12 jan 2010, 20:06

Det är just Acredolo & Goodwyn som kritiseras i Folkvett. Nu har jag bara läst artikeln en gång och den är inte ännu tillgänglig på nätet.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 20:08

Om jag nu var lite otydlig om detta så hjälper teckenkommunikation barn med DS att kommunicera under de år då de ännu inte pratar.
EvaB
Avstängd

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 20:09

piotrr skrev:Det är just Acredolo & Goodwyn som kritiseras i Folkvett. Nu har jag bara läst artikeln en gång och den är inte ännu tillgänglig på nätet.

OK och denna kritik bygger på vad?
EvaB
Avstängd

Inläggav take » tis 12 jan 2010, 20:10

Vi använde tecken som stöd till vår unge, mest för att mamman är yrkesskadat och för att det var roligt. Det var ett roligt sätt att få igång kommunikationen på, märkligt dock hur snabbt dottern glömde bort tecknen när hon väl började prata. Men det var roligt att hon hade ett tiotal tecken att kommunicera tillbaka med när man pratade med henne.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.
Användarvisningsbild
take

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 20:12

take skrev:Vi använde tecken som stöd till vår unge, mest för att mamman är yrkesskadat och för att det var roligt. Det var ett roligt sätt att få igång kommunikationen på, märkligt dock hur snabbt dottern glömde bort tecknen när hon väl började prata. Men det var roligt att hon hade ett tiotal tecken att kommunicera tillbaka med när man pratade med henne.

Jo, när barnen kan kommunicera på ett effektivare verbalt sätt så släpper de tecknen, det är erfarenheten också för barn med DS.
EvaB
Avstängd

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 20:13

Dags för middag och för en film efter en hård dag med huvudvärk. Om ni undrar något ska jag titta till tråden senare.
EvaB
Avstängd

Inläggav piotrr » tis 12 jan 2010, 20:14

EvaB skrev:
piotrr skrev:Det är just Acredolo & Goodwyn som kritiseras i Folkvett. Nu har jag bara läst artikeln en gång och den är inte ännu tillgänglig på nätet.

OK och denna kritik bygger på vad?

Det vore lättare om du hade texten. Jag har den tyvärr inte här och kommer inte heller att skriva in den. Skulle kunna fråga Folkvett-redaktionen om texten så kan jag klistra in den här (och/eller lägga upp den på Folkvett-sidan tidigare än vanligt.)

http://www.vof.se/tidigare.php
/ Per Edman
Användarvisningsbild
piotrr

Nästa

Återgå till Tidskriften Folkvett