av devadatta » tis 12 jan 2010, 20:15
av EvaB » tis 12 jan 2010, 20:38
piotrr skrev:EvaB skrev:piotrr skrev:Det är just Acredolo & Goodwyn som kritiseras i Folkvett. Nu har jag bara läst artikeln en gång och den är inte ännu tillgänglig på nätet.
OK och denna kritik bygger på vad?
Det vore lättare om du hade texten. Jag har den tyvärr inte här och kommer inte heller att skriva in den. Skulle kunna fråga Folkvett-redaktionen om texten så kan jag klistra in den här (och/eller lägga upp den på Folkvett-sidan tidigare än vanligt.)
http://www.vof.se/tidigare.php
av EvaB » tis 12 jan 2010, 20:43
devadatta skrev:Frågan är om det är kommunikation, och hur man verifierar det. Facilitated communication är en varning som visar hur fruktansvärt fel det kan bli om man inte håller sig till sanningen.
av piotrr » tis 12 jan 2010, 20:50
EvaB skrev:Barn använder meningsfulla gester från cirka 6-7 månader åtminstonde. Barn ger sociala leenden från cirka 2 månaders ålder.
av EvaB » tis 12 jan 2010, 20:55
av EvaB » tis 12 jan 2010, 20:56
piotrr skrev:EvaB skrev:Barn använder meningsfulla gester från cirka 6-7 månader åtminstonde. Barn ger sociala leenden från cirka 2 månaders ålder.
Hur avgörs det? Vilka är kriterierna?
av piotrr » tis 12 jan 2010, 20:58
EvaB skrev:Gör det.
av piotrr » tis 12 jan 2010, 21:00
EvaB skrev:Du kan få min avhandling och slå upp i någon textbok i psykologi.
av devadatta » tis 12 jan 2010, 21:02
Meningsfull enligt vem? Hur avgör man barnets innebörd i gesterna på ett sätt som är oberoende av vuxnas tolkningar?EvaB skrev:Barn använder meningsfulla gester från cirka 6-7 månader åtminstonde.
av EvaB » tis 12 jan 2010, 21:04
av EvaB » tis 12 jan 2010, 21:06
devadatta skrev:Meningsfull enligt vem? Hur avgör man barnets innebörd i gesterna på ett sätt som är oberoende av vuxnas tolkningar?EvaB skrev:Barn använder meningsfulla gester från cirka 6-7 månader åtminstonde.
Jag har för övrigt inte påstått att spädbarn inte kan kommunicera.
Folkvett finns för övrigt på många bibliotek, inkl. univ.bibliotek.
av devadatta » tis 12 jan 2010, 21:09
av piotrr » tis 12 jan 2010, 21:12
EvaB skrev:devadatta skrev:Meningsfull enligt vem? Hur avgör man barnets innebörd i gesterna på ett sätt som är oberoende av vuxnas tolkningar?EvaB skrev:Barn använder meningsfulla gester från cirka 6-7 månader åtminstonde.
Jag har för övrigt inte påstått att spädbarn inte kan kommunicera.
Normalt försiggår kommunikation emellan människor.
Det blir lite konstigt att prata om kommunikation utan en som "sänder" och en som "tolkar".
av EvaB » tis 12 jan 2010, 21:16
devadatta skrev:EvaB, har du hört talas om facilitated communication?
av EvaB » tis 12 jan 2010, 21:24
piotrr skrev:Det blir lite konstigt att jämställa vuxna som behärskar flera former av kommunikation med barn som kanske bara behärskar en form, även om man samlar dessa två grupper till kategorin "människor".
Frågan kvarstår hur man avgör att barns gester är meningsfulla.