2009:4; Baby signs - en kritisk granskning, Jesper Brinck

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

Re: 2009:4; Baby signs - en kritisk granskning, Jesper Brinck

Inläggav devadatta » tis 12 jan 2010, 20:15

Frågan är om det är kommunikation, och hur man verifierar det. Facilitated communication är en varning som visar hur fruktansvärt fel det kan bli om man inte håller sig till sanningen.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 20:38

piotrr skrev:
EvaB skrev:
piotrr skrev:Det är just Acredolo & Goodwyn som kritiseras i Folkvett. Nu har jag bara läst artikeln en gång och den är inte ännu tillgänglig på nätet.

OK och denna kritik bygger på vad?

Det vore lättare om du hade texten. Jag har den tyvärr inte här och kommer inte heller att skriva in den. Skulle kunna fråga Folkvett-redaktionen om texten så kan jag klistra in den här (och/eller lägga upp den på Folkvett-sidan tidigare än vanligt.)

http://www.vof.se/tidigare.php

Gör det.
EvaB
Avstängd

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 20:43

devadatta skrev:Frågan är om det är kommunikation, och hur man verifierar det. Facilitated communication är en varning som visar hur fruktansvärt fel det kan bli om man inte håller sig till sanningen.

Eh, jag forskar om tidig kommunikation. Barn använder meningsfulla gester från cirka 6-7 månader åtminstonde. Barn ger sociala leenden från cirka 2 månaders ålder. Barn har sekundära cirkulära reaktioner - dvs ömsesidiga lekar med föräldrarna med objekt från cirka 6-7 månaders ålder. Många barn säger sina första ord så tidigt som från 8 månader (även om genomsnittet är 12 månader cirka). Barn börjar peka mellan 8 och 12 månader, 95% av barnen (cirka) pekar vid 12 månader om jag minns rätt. Barn vinkar och klappar händer andra halvåret. Barn förstår dussintals ord framåt 1 års ålder. Det är klart att dom kommunicerar!
EvaB
Avstängd

Inläggav piotrr » tis 12 jan 2010, 20:50

EvaB skrev:Barn använder meningsfulla gester från cirka 6-7 månader åtminstonde. Barn ger sociala leenden från cirka 2 månaders ålder.

Hur avgörs det? Vilka är kriterierna?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 20:55

Youtube film på 14 månader gammalt barn som använder baby-signs

http://www.youtube.com/watch?v=8kPphq1J03k&feature=related
EvaB
Avstängd

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 20:56

piotrr skrev:
EvaB skrev:Barn använder meningsfulla gester från cirka 6-7 månader åtminstonde. Barn ger sociala leenden från cirka 2 månaders ålder.

Hur avgörs det? Vilka är kriterierna?

Du kan få min avhandling och slå upp i någon textbok i psykologi.
EvaB
Avstängd

Inläggav piotrr » tis 12 jan 2010, 20:58

EvaB skrev:Gör det.

Acredolo & Goodwyns egentliga text heter "Symbolic gesture versus word: Is there a modality advantage for onset of symbol use?" i Child Development 64, 688-701 från 1993.

I övrigt får du avvakta tills utgåvan läggs upp på hemsidan, eller om du hittar ett nummer av tidskriften på egen hand.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav piotrr » tis 12 jan 2010, 21:00

EvaB skrev:Du kan få min avhandling och slå upp i någon textbok i psykologi.

En källa räcker, men det jag frågar efter är egentligen kriterier för "sociala leenden" och "meningsfulla gester" hos spädbarn, vilket givetvis måste ha en helt andra möjligheter att bekräfta än för äldre subjekt med stor risk för överuttolkning. Tycker du inte det?
/ Per Edman
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav devadatta » tis 12 jan 2010, 21:02

EvaB skrev:Barn använder meningsfulla gester från cirka 6-7 månader åtminstonde.
Meningsfull enligt vem? Hur avgör man barnets innebörd i gesterna på ett sätt som är oberoende av vuxnas tolkningar?

Jag har för övrigt inte påstått att spädbarn inte kan kommunicera.

Folkvett finns för övrigt på många bibliotek, inkl. univ.bibliotek.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 21:04

En 17 månaders unge som kan handalfabetet ganska bra

http://www.youtube.com/profile?user=SmartHandsCA#p/search/4/sCUdDmb1Ttw

(Jag har för övrigt träffat ett barn med Down Syndrom som också kunde många handalfabetsbokstäver vid 3-års ålder)
EvaB
Avstängd

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 21:06

devadatta skrev:
EvaB skrev:Barn använder meningsfulla gester från cirka 6-7 månader åtminstonde.
Meningsfull enligt vem? Hur avgör man barnets innebörd i gesterna på ett sätt som är oberoende av vuxnas tolkningar?

Folkvett finns för övrigt på många bibliotek, inkl. univ.bibliotek.

Normalt försiggår kommunikation emellan människor.

Det blir lite konstigt att prata om kommunikation utan en som "sänder" och en som "tolkar".

Jag är lite upptagen denna vecka så jag har inte tid att ränna i bibliotek. Möjligen skulle jag kunna få upp den på nätet.
EvaB
Avstängd

Inläggav devadatta » tis 12 jan 2010, 21:09

EvaB, har du hört talas om facilitated communication?
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav piotrr » tis 12 jan 2010, 21:12

EvaB skrev:
devadatta skrev:

Normalt försiggår kommunikation emellan människor.

Det blir lite konstigt att prata om kommunikation utan en som "sänder" och en som "tolkar".

Det blir lite konstigt att jämställa vuxna som behärskar flera former av kommunikation med barn som kanske bara behärskar en form, även om man samlar dessa två grupper till kategorin "människor".

Frågan kvarstår hur man avgör att barns gester är meningsfulla.
/ Per Edman
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 21:16

devadatta skrev:EvaB, har du hört talas om facilitated communication?

nej.
EvaB
Avstängd

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 21:24

piotrr skrev:Det blir lite konstigt att jämställa vuxna som behärskar flera former av kommunikation med barn som kanske bara behärskar en form, även om man samlar dessa två grupper till kategorin "människor".

Frågan kvarstår hur man avgör att barns gester är meningsfulla.

Det meningsfulla växer fram i samspelet mellan barn och vuxen. Det börjar förmodligen med att den vuxne övertolkar barnets intentioner som meningsfulla, och genom detta så kan man ju se det som att de "förstärks" i skinneriansk mening.

Samtidigt har man ju visat att spädbarn kan imitera från födelsen och det är en annan ingång på kommunikation. Barnen har en viss kontroll över sina handrörelser från födelsen, och kontrollen över munrörelserna utvecklas så att vid cirka 6 månaders ålder producerar barnen vokal-konsonant sekvenser och experimenterar med ljud.

När barn är omkring 6-7 månader brukar en tydlig "ta upp mig" gest förekomma, och om man inte tolkat barnens gester som meningsfulla tidigare, tolkar man dem som det, då.

För övrigt tyder allt på att gester och språk utvecklas parallellt och i samspel för människobarn. Det är alltså inte så att man först lär sig ena och sen andra.
EvaB
Avstängd

FöregåendeNästa

Återgå till Tidskriften Folkvett