2009:4; Baby signs - en kritisk granskning, Jesper Brinck

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

Re: 2009:4; Baby signs - en kritisk granskning, Jesper Brinck

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 21:31

piotrr skrev:
EvaB skrev:Gör det.

Acredolo & Goodwyns egentliga text heter "Symbolic gesture versus word: Is there a modality advantage for onset of symbol use?" i Child Development 64, 688-701 från 1993.

I övrigt får du avvakta tills utgåvan läggs upp på hemsidan, eller om du hittar ett nummer av tidskriften på egen hand.

Jag måste säga att ni hänvisar till en väldigt gammal artikel. Det händer massor just nu när det gester, tecken och språk.

Vem är Jesper Brinck förresten?
EvaB
Avstängd

Inläggav tarzan » tis 12 jan 2010, 21:40

EvaB skrev:Eh, jag forskar om tidig kommunikation. Barn använder meningsfulla gester från cirka 6-7 månader åtminstonde.
Jag har en produkt som gör att man kan kommunicera med barnet redan innan det är fött, och få reda på hur det mår inne i mammans mage, vad barnet var innan det reinkarnerade med mera.

Produkten som behövs kostar bara 19.900:- (går att köpa med räntefri kredit på 36 månader, 553:-/månad plus avgifter).

Min magkänsla säger mig att det här fungerar, och att vetenskapen hävdar att det inte skulle kunna fungera, tyder bara på hur otroligt trångsynt och okunnig den är, de vägrar helt enkelt tro på det de inte kan ta på.

För att marknadsföra produkten har jag anlitat en skicklig jurist, otroligt kunnig inom lagar om marknadsföring. Han har visat hur jag ska sälja utan att behöva lova eller garantera saker som skulle kunna bryta mot de (uddlösa) lagar vi har.

Produkten är helt enkelt gamla kretskort jag köpt från en kurs i lödteknik, helt utan funktion, och sedan har jag stoppat dessa i en låda med lite dioder som blinkar och lyser. Ganska häftigt att maskinerna fungerar, för det anser jag att de gör.

Jag förutsätter att du uppskattar att en ny produkt kommer ut på marknaden, och att du inte skriver något negativt om den, vare sig på din blogg eller i något forum.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.
Användarvisningsbild
tarzan

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 21:42

Är Jesper Brinck en person som sökt till forskarutbildning i Allmän Språkvetenskap vt-09?
EvaB
Avstängd

Inläggav pwm » tis 12 jan 2010, 21:47

EvaB skrev:Är Jesper Brinck en person som sökt till forskarutbildning i Allmän Språkvetenskap vt-09?
Varför inte fokusera på vad som sägs?
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 21:48

pwm skrev:
EvaB skrev:Är Jesper Brinck en person som sökt till forskarutbildning i Allmän Språkvetenskap vt-09?
Varför inte fokusera på vad som sägs?

Jag vet inte vad som sägs eftersom inte någon postar hans text.
EvaB
Avstängd

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 21:49

Jag noterar i varje fall att Jesper Brinck tycks vara logoped och inte verkar ha sysslat med forskning.
EvaB
Avstängd

Inläggav pwm » tis 12 jan 2010, 21:50

EvaB skrev:Jag vet inte vad som sägs eftersom inte någon postar hans text.
Men du har fått tydliga frågor av piotrr och devadatta.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav pwm » tis 12 jan 2010, 21:51

EvaB skrev:Jag noterar i varje fall att Jesper Brinck tycks vara logoped och inte verkar ha sysslat med forskning.
Möjligt, jag vet inte. Varför inte bara fokusera på vad som påstås?
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 22:01

Jag tycker jag har svarat på frågorna. Du kan ju upprepa dem om du inte tycker så.
EvaB
Avstängd

Inläggav Urquhart » tis 12 jan 2010, 22:14

Kan ingen scanna in texten och lägga ut den någonstans på nätet?
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav pwm » tis 12 jan 2010, 22:21

EvaB skrev:Jag tycker jag har svarat på frågorna. Du kan ju upprepa dem om du inte tycker så.
"Det meningsfulla växer fram i samspelet mellan barn och vuxen" och "Normalt försiggår kommunikation emellan människor" menar du?

Men det första svaret refererar inte specifikt till kommunikation av det slag som frågas om här. Och det andra svaret är en självklarhet som inte besvarar piotrrs fråga.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav EvaB » tis 12 jan 2010, 22:30

pwm skrev:
EvaB skrev:Jag tycker jag har svarat på frågorna. Du kan ju upprepa dem om du inte tycker så.
"Det meningsfulla växer fram i samspelet mellan barn och vuxen" och "Normalt försiggår kommunikation emellan människor" menar du?

Men det första svaret refererar inte specifikt till kommunikation av det slag som frågas om här. Och det andra svaret är en självklarhet som inte besvarar piotrrs fråga.

... det är nu så att kommunikation inte handlar om biljardbollar som stöter till varandra eller andra enkla samband, det är ett mer komplext samspel som just växer fram.

Det är kanske lite svårt att förstå?
EvaB
Avstängd

Inläggav pwm » tis 12 jan 2010, 22:37

EvaB skrev:... det är nu så att kommunikation inte handlar om biljardbollar som stöter till varandra eller andra enkla samband, det är ett mer komplext samspel som just växer fram.

Det är kanske lite svårt att förstå?
Jag tror mig förstå frågeställningen, men om jag inte gör det så är jag ju i en position där jag saknar tillräckligt med kunskap för att begripa det själv.

Kan det vara så att problemet ligger i att du inte riktigt förstått det ursprungliga inlägget? Rent hypotetiskt alltså.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav piotrr » ons 13 jan 2010, 02:26

Urquhart skrev:Kan ingen scanna in texten och lägga ut den någonstans på nätet?

Alltså Folkvett-redaktionen har den i PDF-format och vi kommer ju att lägga ut texten på hemsidan så småningom.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav EvaB » ons 13 jan 2010, 05:48

Eftersom det finns åtskilligt med forskning, just från det senaste decenniet om gester/tecken och talat språk, så anar jag så här långt att det kan finnas anledning för mig att skriva en liten review om detta till folkvett för att uppdatera er om forskningsläget. (Jag ska ändå göra en litteratursökning i ämnet närmsta veckorna).

Jag ska försöka ha lite energi över till detta.
EvaB
Avstängd

FöregåendeNästa

Återgå till Tidskriften Folkvett