2011:1 Med spade och bibel i det heliga landet

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

Inläggav v s b » sön 13 mar 2011, 13:55

Christer Hedin menar i sin essä att Hans Furuhagen medvetet eller omedvetet intar en kristen hållning i sin bok "Bibeln och arkeologerna" genom att använda beteckningar som "Gamla testamentet" och "före och efter Kristus". I själva verket är det väl så att HF valt att använda begrepp som är begripliga för den tilltänkta läsaren. Och CH verkar så uppfylld av sitt eget läroämne att han beklagar att HF inte inkluderat en religionsvetenskaplig redogörelse för bibelns tillkomst.
CH skjuter en aning över målet. Men hur som helst, HF har skrivit en intressant bok, han är som CH påpekar en lysande författare, och CH har i sin essä sammanställt värdefulla tilläggsfakta. Lite överraskad blir jag av bedömningen att (vissa) protestanter är mer benägna att tolka bibelns skrifter bokstavligt än katoliker och ortodoxa kristna (och judar).
"I can't forget, I can't forget but I don't remember what" - Leonard Cohen
Användarvisningsbild
v s b

Re: 2011:1 Med spade och bibel i det heliga landet

Inläggav Hexmaster » sön 13 mar 2011, 14:21

v s b skrev:Christer Hedin menar i sin essä att Hans Furuhagen medvetet eller omedvetet intar en kristen hållning i sin bok "Bibeln och arkeologerna" genom att använda beteckningar som "Gamla testamentet" och "före och efter Kristus". I själva verket är det väl så att HF valt att använda begrepp som är begripliga för den tilltänkta läsaren.

Även min synpunkt. Föranledde ingen åtgärd. Det är ju också petitesser (om än onödiga) i en för övrigt god artikel.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav pery » mån 21 mar 2011, 15:06

Gamla testamentet är väl gamla testamentet vare sig man är kristen eller inte?

Och vad "före Kristus" beträffar så verkar det mest jobbigt att försöka driva det till sin skeptiska spets. Jag läste en gång en artikel där författaren skrev "före vår tideräkning", förkortat fvt. Det blev bara jobbigt. Man fick liksom stanna till på den ovana förkortningen varje gång och tänka efter vad den betydde!
Användarvisningsbild
pery

Inläggav amandaduregard » tis 22 mar 2011, 06:49

pery skrev:Jag läste en gång en artikel där författaren skrev "före vår tideräkning", förkortat fvt. Det blev bara jobbigt. Man fick liksom stanna till på den ovana förkortningen varje gång och tänka efter vad den betydde!
Det är inte helt ovanligt. Jag tycker det fungerar utmärkt.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
amandaduregard

Inläggav pery » tis 22 mar 2011, 08:13

amandaduregard skrev:Det är inte helt ovanligt. Jag tycker det fungerar utmärkt.

Det går säkert bra att vänja sig, men jag störs inte i min ateistiska logik om det dyker upp en eller annan gud eller frälsare i ett normalt uttryck. Det verkar lite "fundamentalistiskt" att försöka städa bort det. Ännu värre är det om författaren uppfinner nya uttryck pga någon slags rädsla för att "kränka" någon.
Användarvisningsbild
pery

Inläggav pwm » tis 22 mar 2011, 23:16

pery skrev:
amandaduregard skrev:Det är inte helt ovanligt. Jag tycker det fungerar utmärkt.

Det går säkert bra att vänja sig, men jag störs inte i min ateistiska logik om det dyker upp en eller annan gud eller frälsare i ett normalt uttryck.
Inte jag heller. Inte heller stör jag av de som undviker dessa uttryck.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Johan Richter » lör 07 maj 2011, 17:15

pery skrev:Gamla testamentet är väl gamla testamentet vare sig man är kristen eller inte?

Hur menar du då? Beteckningarna Gamla och Nya Testamentet kommer från ett kristet sätt att se på saken. En jude som inte anser att det finns något nytt "testamente", dvs förbund, mellan Gud och mänskligheten efter det första skulle normalt inte prata om Gamla Testamentet.
Johan Richter

Inläggav pery » mån 09 maj 2011, 14:14

Johan Richter skrev:
pery skrev:Gamla testamentet är väl gamla testamentet vare sig man är kristen eller inte?

Hur menar du då? Beteckningarna Gamla och Nya Testamentet kommer från ett kristet sätt att se på saken. En jude som inte anser att det finns något nytt "testamente", dvs förbund, mellan Gud och mänskligheten efter det första skulle normalt inte prata om Gamla Testamentet.

De måste väl ändå ha något namn för "den där boken de kristna snackar så mycket om"?
Användarvisningsbild
pery

Inläggav Johan Richter » mån 09 maj 2011, 17:36

Tanakh kallar judarna sin bibel, det protestanter kallar Gamla Testamentet*. Den hebreiska bibeln är den vanliga PK-beteckningen inom den akademiska världen.

*Andra kristna kan ha ett något större GT.
Johan Richter

Inläggav Picea » fre 13 maj 2011, 20:52

pery skrev:Och vad "före Kristus" beträffar så verkar det mest jobbigt att försöka driva det till sin skeptiska spets. Jag läste en gång en artikel där författaren skrev "före vår tideräkning", förkortat fvt. Det blev bara jobbigt. Man fick liksom stanna till på den ovana förkortningen varje gång och tänka efter vad den betydde!

Och jag stör mig på när det kallas vår tideräkning. "Före kristen tideräkning" kanske vore bättre, men det blir ju ett väldigt klumpigt uttryck.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav matsw » fre 13 maj 2011, 21:50

Picea skrev:
pery skrev:Och vad "före Kristus" beträffar så verkar det mest jobbigt att försöka driva det till sin skeptiska spets. Jag läste en gång en artikel där författaren skrev "före vår tideräkning", förkortat fvt. Det blev bara jobbigt. Man fick liksom stanna till på den ovana förkortningen varje gång och tänka efter vad den betydde!

Och jag stör mig på när det kallas vår tideräkning. "Före kristen tideräkning" kanske vore bättre, men det blir ju ett väldigt klumpigt uttryck.

fkt (före kristen tideräkning ) och ukt (under kristen tideräkning) ska jag använda hädanefter! Intressanta är väl att år 100 AD (eller vilket år man började tillämpa kristen tideräkning) blir 0 fkt och 1 ukt. :-P
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav smiskos » lör 14 maj 2011, 08:59

fvt ftw
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.
Användarvisningsbild
smiskos

Inläggav MartinR » sön 15 maj 2011, 07:39

Men "fvt" betyder ju "folkvandringstiden", Montelius period 6 under järnåldern.
Användarvisningsbild
MartinR

Inläggav B Hellqvist » sön 15 maj 2011, 11:57

smiskos skrev:fvt ftw

WTF?
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Återgå till Tidskriften Folkvett