UFO-sverige om Folkvett

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

UFO-sverige om Folkvett

Inläggav kamjal » sön 19 jun 2011, 03:11

Användarvisningsbild
kamjal

Re: ufo-sverige om folkvett

Inläggav jjerkert » mån 20 jun 2011, 05:04

Clas Svahn skrev:Det har ju hänt en hel del i VoF i år och bland annat har Jesper Jerkert lämnat styrelsen och Hanno Essén avgått som ordförande. Det var intressant att läsa tidningens ledare som visar på viss självrannsakan och bådar gott för framtiden.

Svahn gör en koppling mellan att jag har lämnat VoF:s styrelse och den attityd som finns i ledaren. Men i själva verket var det jag som skrev ledaren.
jjerkert

Re: UFO-sverige om Folkvett

Inläggav kamjal » mån 20 jun 2011, 14:36

du kan ju ha ändrat inställning, kanske detta som clas swhan antyder
Användarvisningsbild
kamjal

Inläggav jjerkert » mån 20 jun 2011, 14:55

kamjal skrev:du kan ju ha ändrat inställning, kanske detta som clas swhan antyder

Tänkbar tolkning i teorin, men det blir svårt att finna belägg för den i praktiken. Såvitt jag själv kan minnas har jag haft ungefär samma inställning som kommer till uttryck i ledaren under hela den tid jag har varit engagerad i VoF.
jjerkert

Inläggav Hexmaster » mån 20 jun 2011, 15:26

Osäker på om CS kopplar ihop förändringarna i styrelsen med ledaren.

Däremot undrar jag när VoF senast studerat UFO-frågorna ö h t. En artikel i Fakta och fantasier från 2007 som känns något anakronistisk, för de här frågorna var väl betydligt populärare för en 30-40 år sedan?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav DanT » mån 20 jun 2011, 15:55

Hexmaster skrev:Däremot undrar jag när VoF senast studerat UFO-frågorna ö h t.

Jag skrev ett avsnitt om UFO i Vetenskap eller Villfarelse 2005 (var det väl), och jag vet att CS var kritisk mot det. Det är tekniskt sett inte en del av föreningens arbete, men det må vara förlåtligt om man inte ser distinktionen.
DanT

Inläggav FudoMyoo » mån 20 jun 2011, 20:36

Hexmaster skrev:Osäker på om CS kopplar ihop förändringarna i styrelsen med ledaren.
Samma här. Den kopplingen görs inte explicit i alla fall, utan verkar vara Jerkerts egna tolkning. Måhända är det en korrekt tolkning.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Hexmaster » mån 20 jun 2011, 21:27

Whatever. Läget är hur som helst som så, att intresset för UFO:n inom VoF torde vara obefintligt eller nästintill.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav FudoMyoo » mån 20 jun 2011, 21:46

Jo det är klart, det ligger liksom i sakens natur. Svårt att undersöka något som inte ens är identifierat.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav AndersY » mån 20 jun 2011, 22:43

Har inte UFO-intresset dalat generellt?
Känns som det var lite mer i ropet på 70- och kanske lite på 80-talet, men jag kan ha fel då det bara råkar vara då jag läste om det.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav piotrr » mån 20 jun 2011, 22:45

Om intresset för min hobby dalade kanske jag hade funderat på att leta upp en antagonist att kritisera, så att det verkade som att jag försvarade mig mot ett angrepp när jag egentligen försöker samla intresse för min hobby.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Hexmaster » tis 21 jun 2011, 11:45

Clas hänvisar till Håkan Blomqvists blogg, Vetenskap och folkbildning i blåsväder, för mer läsning "om VoF:s irrfärder i den ufologiska världen".

Tog en titt på hans senaste bloggpost. Den bär, som det heter, syn för sägen.
Håkan Blomqvist skrev:Den 6 maj 2011 höll teosofen Peter Bernin föredraget Vimanor - forntida flygande farkoster på Malmö interplanetariska sällskap. Jag har korresponderat en del med Peter och det visar sig att han är i färd med att bygga upp en motsvarighet till AFU men inom den teosofiska rörelsen. Ambitionen är att samla en grupp teosofer för att dokumentera svensk teosofisk historia.

[...]

Materialet vill man sedan samla på en särskild ort "tillgänglig för alla, göra det till gagn för forskare inom och utom den teosofiska rörelsen." Ännu så länge är det huvudsakligen Peter Bernin själv som arbetar med projektet men det är bara att önska lycka till. En mycket lovvärd insats för svenskt kulturarv. Dessutom har vi redan diskuterat eventuellt samarbete genom att byta/kopiera material. Historiskt sett finns många kopplingar mellan den teosofiska rörelsen och uforörelsen, särskilt i Sverige.

Å... kej?

Skulle gärna se Clas Svahn kommentera detta, han som tycker att "VoF har en viktig funktion att fylla och därför är det bra att man nu gör grunden för sitt arbete tydlig".
Håkan Blomqvist skrev:Inom UFO-Sverige behöver vi sakkuniga inom en mängd områden. Allt från flyghistoria och meteorologi till parapsykologi och esoterik.

Ett teosofiskt forskningsarkiv
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Tryggve » tis 21 jun 2011, 12:19

Jag reagerade också lite på att Svahn hänvisade till Blomqvists blogg. För det känns ju inte riktigt som Blomqvist har samma kritiska inställning som Svahn har generellt. För att uttrycka sig försiktigt.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav devadatta » tis 21 jun 2011, 13:43

Alla som undrar vem Blomqvist är kan använda sökfunktionen på forumet. Jag lovar att det kommer fram överraskande fakta för de som inte känner till honom.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav kamjal » ons 22 jun 2011, 07:28

fuddy modo..Jo det är klart, det ligger liksom i sakens natur. Svårt att undersöka något som inte ens är identifierat.

varför är forumet så intresserad av medium. andeväsen är väl inte identifierade eller?..............................ufo observatörer kan liknas med medium i så fall.. :?:
Användarvisningsbild
kamjal

Återgå till Tidskriften Folkvett