2011:2 Svar till Hanno Essén

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

Re: 2011:2 Svar till Hanno Essén

Inläggav Svante » tis 28 jun 2011, 11:09

piotrr Wrote:Så det du kristiserar är något du SAKNAR i Esséns test, inte något som FINNS där? Jag kan acceptera det.

Ja, det är min absolut viktigaste kritik.

piotrr Wrote:Jag saknar fortfarande specificitet i din kritik.

Menar du att jag ska citera stycken ur texten och i detalj gå in på vad problemet är med dem? Det blir väldigt tidskrävande med en text där problemet är att man saknar sådant som borde finnas, och det har jag tyvärr inte tid med. Jag har länkat till texter som jag tycker är bättre, mer specifik än så hinner jag inte vara.
Svante

Inläggav piotrr » tis 28 jun 2011, 11:48

Svante Wrote:Ja, det är min absolut viktigaste kritik.

Jag fick den uppfattningen för ett tag sedan, men valde att inte gå vidare med den tolkningen eftersom jag finner det mycket problematiskt att kritisera någon för vad de inte har skrivit, inte har sagt eller inte har menat. Det leder till önsketänkande och att ställa krav på någon för att de borde ha gjort mer. Det går liksom ALLTID att hävda att någon borde ha gjort mer. Jag kan klandra dig för att du inte i detalj citerat något stycke av texten och förklarat vad du tycker är problemet med dem, men jag föredrar att vänta i förhoppningen att du kommer att göra det självmant så småningom.

Jag tycker inte att varje text behöver vara minst lika bra som andra texter.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

2011:2 Svar till Hanno Essén

Inläggav matsw » ons 29 jun 2011, 09:31

piotrr Wrote:Jag tycker inte att varje text behöver vara minst lika bra som andra texter.

Men har du gått i baklås? menar du att en text om tysklands historia 1930 till 1945 som inte nämner nazisterna inte kan kritiseras för det? (exemplet valt med hänsyn till trådens längd...)
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Anders » tor 07 jul 2011, 09:03

matsw Wrote:
piotrr Wrote:Jag tycker inte att varje text behöver vara minst lika bra som andra texter.

Men har du gått i baklås? menar du att en text om tysklands historia 1930 till 1945 som inte nämner nazisterna inte kan kritiseras för det? (exemplet valt med hänsyn till trådens längd...)
Eller att namna att antalet fusions handelser som borde ske for att producera sa mycket varme skull ge gammastralning som dodar alla i narheten av apparaten inom nagra timmar. Om detta inte sker sa ar det ingen fusion, vare sig Coulomb-barriaren ar overbryggade eller inte.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Föregående

Återgå till Tidskriften Folkvett