2011:2 MR - men ändå rör hon sig

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

Re: 2011:2 MR - men ändå rör hon sig

Inläggav Pavlovshund » tor 23 jun 2011, 11:33

Nej, jag tycker inte vi ska börja såga pringlesreklam eller islam i Folkvett, jag efterlyser tvärtom sans i formuleringarna som tar sig in i tryck från våra ledare. Om vi ägnar oss åt hårklyveri i vissa formuleringar ska vi inte svälja kameler i andra genom att själva komma med flummiga kategoriseringar som bara polariserar debatten. Jag skulle vilja få någon form av gehör för min uppfattning att formuleringen "/.../frälsningslära sjunka tillbaka ner i den alternativmedicinska undervegetationen" är olycklig i Folkvett. Om någon inte tycker att den är opassande så motivera gärna varför vi officiellt ska uttrycka oss så.

Inte helt oväntat har min förmåga att skriva långa inlägg gjort att fokus inte blivit på det jag från början skrev att jag triggades igång av. Eller så undviks kärnan medvetet av någon anledning. Jag får skylla mig själv där, jag inser mer och mer att jag borde hållit mig till enbart ifrågasättandet av den formuleringen i vår aktade tidskrift.
Pavlovshund

Inläggav Petter » tor 23 jun 2011, 12:05

Pavlovshund skrev: Jag skulle vilja få någon form av gehör för min uppfattning att formuleringen "/.../frälsningslära sjunka tillbaka ner i den alternativmedicinska undervegetationen" är olycklig i Folkvett. Om någon inte tycker att den är opassande så motivera gärna varför vi officiellt ska uttrycka oss så.
Jag är en annan medlem som håller med dig i det här. Jag tycker att formuleringen är onödigt polariserande och raljant.
Användarvisningsbild
Petter

Inläggav DanT » tor 23 jun 2011, 12:12

Pavlovshund skrev:Jag skulle vilja få någon form av gehör för min uppfattning att formuleringen "/.../frälsningslära sjunka tillbaka ner i den alternativmedicinska undervegetationen" är olycklig i Folkvett. Om någon inte tycker att den är opassande så motivera gärna varför vi officiellt ska uttrycka oss så.

Jag skrev ett svar, men insåg sedan att jag inte är helt säker på vad du menar.
Menar du att just LCHF (i den framställning som framkommit här i tråden) inte förtjänar att kallas alternativmedicinsk frälsningslära, eller menar du att föreningen inte bör uttrycka sig raljant, oavsett ämne?
DanT

Inläggav micke.d » tor 23 jun 2011, 12:23

Skulle någon vänlig själ kunna klistra in notistexten här, så att vi vet vad vi talar om?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav DanT » tor 23 jun 2011, 13:46

micke.d skrev:Skulle någon vänlig själ kunna klistra in notistexten här, så att vi vet vad vi talar om?

Folkvettkorr skrev:LCHF-ambitioner vanliga i Sverige

LCHF BETYDER ”Low Carbohydrates, High Fat”, och är en alternativmedicinsk kostlära där man drar ner på socker och stärkelse för att i stället fylla sitt energibehov främst med fett. Syftet varierar: en del utövare äter LCHF för att gå ner i vikt, andra för att de hoppas på andra hälsoeffekter.
Den vetenskapliga medicinen ställer sig frågande och ser ingen grund till någondera förhoppningen. LCHF är av någon anledning populär i Sverige men inte alls lika mycket i andra länder. Som framkom i samband med utdelningen av VoF:s antipris Årets Förvillare 2009 har vissa utövare dessutom ett synnerligen passionerat engagemang i denna kostlära.
Optimal Förlag i Sundbyberg ger mest ut handledningar om datorprogram och digitalfoto, men har även en ansenlig utgivning om LCHF. I mars offentliggjorde man en opinionsundersökning som Demoskop gjort på förlagets uppdrag. Av 1 000 telefonrespondenter svarade 23% att de delvis (eller mera sällan helt) ”försöker anpassa sin kost enligt metoden att äta fett men minimera intaget av kolhydrater”.
I vilken mån respondenterna lyckas med denna föresats och vad effekterna är frågade inte Demoskop. Ej heller varför folk gör så. Undersökningen bekostades, av pressmeddelandet att döma, som ett led i marknadsföringen av en ny LCHF-bok från Optimal. Tanken var tydligen att om det är poppis så måste det vara bra.
Visst måste det vara frustrerande för många att vetenskapen inte har hittat något trollspö för magisk viktnedgång. ”Ät mindre och motionera mer” är varken en enkel metod eller något som Optimal eller andra aktörer i bantningsindustrin kan tjäna pengar på. Men i längden kommer väl även denna frälsningslära sjunka tillbaka ner i den alternativmedicinska undervegetationen.
Senast redigerad av DanT tor 23 jun 2011, 13:49, redigerad totalt 1 gång.
DanT

Inläggav DanT » tor 23 jun 2011, 13:48

Det får jag väl i och för sig tillstå, att denna notis inte i lika hög grad som föreningens tidigare kritik i den riktningen fokuserar på de mest uppenbara galenskaperna som kommit från LCHF-förespråkare.
DanT

Inläggav micke.d » tor 23 jun 2011, 22:59

Tack, DanT.

Jag var först en smula förbryllad över att LCHF kallas alternativmedicinsk, tyckte inte att det var en riktig benämning. Men faktum är ju att det förekommer och har förekommit en hel del hälsorelaterade påståenden om denna kosthållning, vilka sammantaget nog ändå ger en god grund för den etiketten.

För den som enbart fokuserar på viktminskningsbiten blir det förstås en konstig benämning.

I rättvisans namn bör man kanske nämna att vid övervikt och diabetes typ 2, så har Socialstyrelsen konstaterat att det inte strider mot vetenskap och beprövad erfarenhet att en läkare ger råd om LCHF-kost. Vad jag förstår innebär det att medan det är rimligt att beskriva vissa delar av LCHF-rörelsen som alternativmedicinsk, så är det inte enbart alternativmedicin.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav MartinR » fre 24 jun 2011, 18:24

Men i längden kommer väl även denna frälsningslära sjunka tillbaka ner i den alternativmedicinska undervegetationen.

Som jag uppfattar P.h.:s kritik är det formen snarare än innehållet i denna fras han ogillar. Det skulle alltså förmodligen ha varit OK om jag uttryckt mig mera formellt, kanske såhär:

Men i längden kommer väl även denna idag populära hälsorörelse att krympa ihop och glömmas bort av de flesta.

Själv tycker jag dock att det är tråkigt att uttrycka mig formellt. Jag tycker det är bra att vara lite konfrontativ om man gör det med humor. VoF har många framträdande medlemmar som har en beundransvärd förmåga att uttrycka sig korrekt och behärskat. Det är värdefullt. Men jag tror det finns uppgifter även för VoF:are som provocerar litegrann och får folk att skratta.
Användarvisningsbild
MartinR

Inläggav ttias » tor 27 okt 2011, 17:51

Efter att hushållet provat LCHF-diet märkte vi att den tydligaste effekten är att man blir lös i magen. Möjligtvis skulle det gett slimmande effekter om vi fortsatt med det.

Så för mig hade MR gärna fått uttrycka sig grövre i stil med "sjunka tillbaka i sin egenproducerade dynga".

Jag kan inte säga att jag finner så mycket humor i MRs formulering som han själv gör. Däremot tycker jag att det är en snygg språkdräkt, med bildliknelser och en poetisk ådra. Jag ser gärna mer av det i folkvett, oavsett om det gäller dissar (oh, vad glad jag blev när jag såg att hiphopen slagit igenom i senaste folkvett), eller beröm. Jag tror att det bidrar till lättillgänglighet och glädje för medlemmar och andra läsare (alla har inte samma bakgrund och kunnande trots allt).
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Föregående

Återgå till Tidskriften Folkvett