Vad säger VoF?

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

Vad säger VoF?

Inläggav ttias » tor 27 okt 2011, 18:32

Pavlovshund skrev:Precis på samma sätt kan LCHF nu säga att VoF officiellt kallar deras teori för något som ska sjunka ner i: "alternativmedicinska undervegetationen". Tyvärr är inte det något jag står för, när kom vi överens om att det är rätt benämning på dem? Är vi bättre än dem då vår ledning säger så? Betyder det att "vi" här har sagt så, och tycker det? Svar nja, tyvärr har vi ju det nu fast inte alla står bakom benämningen, [...] [f]ör egen del vill jag varken stå bakom begreppet "frälsning" eller "alternativmedicinska undervegetationen", men nu står jag uppenbarligen för båda

Jag tycker Pavlovshund ställer intressanta frågor och väcker andra intressanta frågor. Vad säger egentligen VoF?

Jag stöter ibland på att VoFs åsikter är de som syns här på forumet. Det faller självklart på sin egen orimlighet. Jag har för mig att jag till och med sett det uttryckt här på forumet, vilket antigen är mycket subtil humor eller en smula schizofrent. Möjligen kan några åsikter läsas in i vad som är förbjudet att skriva eller länka till på ett forum och gäller inte bara VoFs.

Men lite intressantare blir det om något är skrivet i Folkvett.

Min personliga tanke är att föreningens stadgar är VoFs åsikter. Att ledaren i Folkvett är VoFs åsikter. Att ej underskrivna artiklar eller notiser om sådana förekommer är VoFs åsikter. Övriga artiklar är artikelförfattarens åsikter, som må ligga nära VoFs åsikter men inte kan sägas vara VoFs åsikter.
Men det kanske inte är något självklart. Eftersom Folkvett publiceras på nätet för alla att läsa på hemsidan, så kan det ju framstå som om det är VoFs officiella åsikter (men kanske inte skämtteckningar och debattinlägg). Även urvalsprocessen av artiklar till Folkvett finns ju med som en dimension. Någon som vet mer än mig får gärna fylla på med input (och andra med för den delen).
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Re: Vad säger VoF?

Inläggav piotrr » tor 27 okt 2011, 18:37

ttias skrev:Min personliga tanke är att föreningens stadgar är VoFs åsikter. Att ledaren i Folkvett är VoFs åsikter. Att ej underskrivna artiklar eller notiser om sådana förekommer är VoFs åsikter. Övriga artiklar är artikelförfattarens åsikter, som må ligga nära VoFs åsikter men inte kan sägas vara VoFs åsikter.

Det finns en ledare om det också.

Artiklar i Folkvett återspeglar alltså inte nödvändigtvis VoF:s officiella ståndpunkter, utan endast artikelförfattarnas. Detsamma gäller förstås antologibidrag, oavsett om antologin utgivits med VoF:s bistånd (såsom Fakta eller fantasier) eller alldeles utan VoF:s medverkan (såsom Högskolans lågvattenmärken).
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav ttias » fre 28 okt 2011, 22:22

Intressant piotrr.

Jag har gett det lite tanke och tycker nu att man kan säga mer. I och med att Folkvett under lång tid publicerat skämttäckningar, raljerande dissar och och kritik i hård ton. Från detta så vill jag mena att det är VoFs åsikt att detta är ett bra sätt att bedriva sin kritik och verksamhet på. Men även att man är villig att ta in andra synpunkter och bedriva öppen debatt och inte tysta ner kritik.

Ibland känns det som om Folkvett både försöker vara ett seriöst organ och en vanlig medlemstidning. Den nämnda nätpubliceringen i kombination med högkvalitativa artiklar och välrenomerade skribenter tror jag starkt bidrar till att det man läser däri skulle vara föreningens åsikter.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav piotrr » lör 29 okt 2011, 01:31

Du har en poäng.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav MartinR » mån 31 okt 2011, 21:19

VoF är ~2700 personer. VoF är inte samma sak som sin styrelse.

Medlemmarna väljer föreningsstyrelsen för att bl.a. representera dem. Därmed kan man säga att när styrelsen någon gång skriver under en text så är den texten VoF:s officiella åsikt. Likadant med Årets Folkbildare och Årets Förvillare, som nomineras av medlemmarna och väljs av styrelsen. Men annars finns inga officiella VoF-åsikter annat än den övergripande att VoF aldrig ifrågasätter konsensus bland kunniga forskare. Vi vet inte bättre än de.

Ledarspalten i Folkvett är redaktionsgruppens gemensamma uttalanden. Gruppen utses av styrelsen. De flesta av styrelseledamöterna får inte veta vad som står i ledaren förrän de får tidskriften i brevlådan.
Användarvisningsbild
MartinR

Inläggav ttias » ons 02 nov 2011, 18:22

Tack för detta förtydligande Martin :)
Användarvisningsbild
ttias

Återgå till Tidskriften Folkvett