2001:2; Ekofascism och antroposofi, Peter Staudenmaier

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

Re: 2001:2; Ekofascism och antroposofi, Peter Staudenmaier

Inläggav piotrr » tis 02 sep 2008, 14:13

"Materialet" som granskas påminner om Dæniken. En nazistisk Dæniken.

Jag tror æven att din uppsattning att man med referenser till antroposofin mycket væl kan svænga ihop vilken historia som helst, ett projekt som många verkar ivriga att bidra till. Vad ær till exempel din invændning mot den førsta referensen?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav buggis » tis 02 sep 2008, 15:01

piotrr Wrote:"Materialet" som granskas påminner om Dæniken. En nazistisk Dæniken.
Von Däniken och Staudenmaier anänder samma metod.
piotrr Wrote:ett projekt som många verkar ivriga att bidra till.
populistisk argumentation

piotrr Wrote:Vad ær till exempel din invændning mot den førsta referensen?

Han blandar konsekvent lösa citat med sina egna värderingar. Genomgående. Bara att välja en rubrik som innehåller en ledande formulering är rätt klassisk men ful, typ Har slutat slå din fru?

Ang Haverbeck, strax före nr 48: "Detta påstående bortser från det faktum att flera av av Haverbecks böcker är publicerade på Tysklands största antroposofiska förlag och att hans ståndpunkter i betydande omfattning sammanfaller med det som Steiner och den klassiska antroposofin förfäktade." Mina understrykningar.

Mycket svag bevisning på sanningshalten; Kvasifakta, att en bok är utgivet på ett stort förlag innebär inte automatiskt att det är sant det som står i den. Vad som menas med betydande omfattning förklaras inte heller men för en oskeptisk läsare framstår det naturligtvis som vederhäftigt.

Man behöver inte tillrättalägga noterna på det viset om man har tillräcklig grund för sin ståndpunkt. Det verkar som att han är rädd för att läsaren ska få tid att tänka själv.

För övrigt så tycker jag att det verkar som om de andras kritik av Staudenmaier är riktig. Inte för att försvara antroposofin utan därför att artikeln är osaklig och överdriven.
"Ty sådan är människans natur att om hon än erkänner att andra är kvickare, vältaligare eller mera lärda, så vill hon knappast tro att andra är klokare än hon själv; hon ser ju sitt eget förstånd på nära håll, andras på avstånd."
Thomas Hobbes
Användarvisningsbild
buggis

Inläggav trilobite » tis 02 sep 2008, 16:32

buggis Wrote:Man behöver inte tillrättalägga noterna på det viset om man har tillräcklig grund för sin ståndpunkt. Det verkar som att han är rädd för att läsaren ska få tid att tänka själv.

För övrigt så tycker jag att det verkar som om de andras kritik av Staudenmaier är riktig. Inte för att försvara antroposofin utan därför att artikeln är osaklig och överdriven.
Tja, den är ju ämnad som en debattartikel och inte en avhandling. Att den använder ett språkbruk som tydliggör en åsikt är inte felaktigt, lika lite som en artikel som kritiserar SIDAS biståndsplolicy, olympiska komminténs domarpolicy eller vad du vill måste få vara färgad pga att den arbetar utefter en ståndpunkt.

Vill man kritisera det som skrivs har han gett referenser, vilket är fördelaktigt. Detta gör t ex inte von Däniken och Steiner. Du blir indignerad över fel saker - hans ton är helt ok i sammanhanget. Han öppnar sig också för kritik genom att han hänvisar till vart han fått sina uppgifter. Där är det väl man skall kritisera i så fall, ifall det är felciterat, taget ur sitt sammanhang etc.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer
Användarvisningsbild
trilobite

Inläggav piotrr » tis 02 sep 2008, 17:18

buggis Wrote:
piotrr Wrote:"Materialet" som granskas påminner om Dæniken. En nazistisk Dæniken.

Vilken metod skulle det vara?

Den du anvænder ær væl førresten "guilt by association".

buggis Wrote:Han blandar konsekvent lösa citat med sina egna värderingar. Genomgående. Bara att välja en rubrik som innehåller en ledande formulering är rätt klassisk men ful, typ Har slutat slå din fru?

Hur motsvarar den ena den andra? Rubriken ær “Antroposofi och ekofascism", hur motsvarar den "Har du slutat slå din fru?".

Klassikern ær inte ful før att den ær ledande utan før att den utesluter ett førnekande; oavsett vad du svarar ær du skyldig.

buggis Wrote:Kvasifakta, att en bok är utgivet på ett stort förlag innebär inte automatiskt att det är sant det som står i den.

Du verkar medvetet førsøka att det var ett stort antroposofiskt førlag, inte bara "ett stort førlag". Invændningen ær dærfør i bæsta fall falsk.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav buggis » tis 02 sep 2008, 22:17

piotrr Wrote:
buggis Wrote:

Vilken metod skulle det vara?

Att man använder utvalda fakta för att bekräfta och bevisa en på förhand given åsikt. Det är retorik och inte vetenskap.
piotrr Wrote:

buggis Wrote:Kvasifakta, att en bok är utgivet på ett stort förlag innebär inte automatiskt att det är sant det som står i den.

Du verkar medvetet førsøka att det var ett stort antroposofiskt førlag, inte bara "ett stort førlag". Invændningen ær dærfør i bæsta fall falsk.

Det ändrar inte betydelsen. Det är fortfarande kvasifakta.
"Ty sådan är människans natur att om hon än erkänner att andra är kvickare, vältaligare eller mera lärda, så vill hon knappast tro att andra är klokare än hon själv; hon ser ju sitt eget förstånd på nära håll, andras på avstånd."
Thomas Hobbes
Användarvisningsbild
buggis

Inläggav piotrr » tis 02 sep 2008, 22:29

buggis Wrote:Att man använder utvalda fakta för att bekräfta och bevisa en på förhand given åsikt. Det är retorik och inte vetenskap.

Under förutsättning att det finns andra utvalda fakta som motsäger och motbevisar det som hävdas, såklart. Din kritik här kan användas mot vad som helst, men bygger just på ditt påstående att "åsikten" skulle vara "på förhand given", och DET är retorik att hävda om andra.

buggis Wrote:Det ändrar inte betydelsen. Det är fortfarande kvasifakta.

Då var jag alltså alltför optimistisk, du är medvetet förledande. Att förlaget är antroposofiskt är ett avgörande ord i sammanhanget. Att ignorera det är att ändra betydelsen i vad som hävdas.
/ Per Edman
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav zooey » tis 02 sep 2008, 23:13

Det är en utomordentligt bra artikel, däremot inte en akademisk artikel, till skillnad mot annat Staudenmaier skrivit. Om jag inte minns fel så gör Peter Staudenmaier själv den distinktionen: han kallar den artikeln för polemik.

Däremot så hänvisar han ju till källor, till skillnad från somliga andra ljushuvuden. (Och om man har frågor eller andra reflektioner så kan jag rekommendera mail-listan http://groups.yahoo.com/group/waldorf-critics/messages, där Staudenmaier frekvent deltar--det behövs antroposofer där, sätt fart!!)

Haverbeck var för övrigt antroposof, så att hans värderingar sammanföll med antroposofins var väl inte så konstigt, och knappast något som en intresserad läsare inte kan hitta relevant information om (om man betvivlar Staudenmaiers uppfattning). Och om man inte litar på att Haverbeck är publicerad på Tysklands största antroposofiska förlag, så är det nog också ganska lätt att ta reda på. Jag tror inte ens att man inte en rent akademisk uppsats skulle vara tvungen att styrka ett sådant faktum som läsaren med lätthet kan verifiera själv.
Användarvisningsbild
zooey

Inläggav piotrr » tis 02 sep 2008, 23:23

Det är ju egentligen skrattretande att antroposofer upprör sig själva över och ägnar stor polemik åt att kritisera en polemisk artikel för att inte uppbära vetenskaplig rigör.

Sten i glashus.

Eller nej, inte ens det. Det är att stå i en helt egentillverkad hög med glasskärvor och upprört skrika åt den som byggt Taj Mahal utav is mitt ute i Kalahari att "Kupolen skall faktiskt vara GUL!"
/ Per Edman
Användarvisningsbild
piotrr

Föregående

Återgå till Tidskriften Folkvett