Fel om kreatin?

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

Fel om kreatin?

Inläggav devadatta » tis 18 dec 2012, 14:40

Flera personer har påpekat att det har varit ett sakfel om kreatin i senaste Folkvett. Kan vara värt att kolla upp och rätta ev. fel.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Fel om kreatin

Inläggav Svante » ons 19 dec 2012, 10:45

Finns påpekandena att läsa någonstans? Vari består felet?
Svante

Inläggav Moridin » ons 19 dec 2012, 20:44

Vi kan börja med stavningen?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav pwm » ons 19 dec 2012, 21:26

Vilket nummer är detta? Jag kan inte minnas något om detta.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Merko » sön 23 dec 2012, 16:30

Kanske några kreatinister som vill meddela en avvikande uppfattning?
Användarvisningsbild
Merko

Inläggav FudoMyoo » sön 23 dec 2012, 17:05

kretiner!
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav devadatta » sön 23 dec 2012, 17:28

Det var ett ifrågasättande från VoFs Facebooksida (av en följare):
I senaste numret av Folkvett finns en artikel om butikkedjans Lifes kundtidning. I artikeln nämner författaren i förbifarten att kreatin nyligen visat sig vara verkningslöst. Finns det någon referens till detta så får någon gärna skicka den här!

Och en av mina vänner sa att artikeln hade fel. Mer vet jag inte, har inte ens läst artikeln.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Fel om kreatin?

Inläggav pwm » sön 23 dec 2012, 17:32

Svårt att visa att referenser inte finns. Kanske lite enklare att ta fram något som visar motsatsen.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Moridin » sön 23 dec 2012, 18:20

Jag leta några minuter efter artiklar om creatine.

Det finns tydligen hundratals studier på dess effektivitet som kosttillskott under träning, dess säkerhet och dess användning för att behandla vissa muskelsjukdomar. Det var svårt att hitta trovärdiga artiklar, för det mesta av denna forskning är publicerad i tidskrifter som få hört talas om. Många var också ganska gamla (~20 år).

Jag hittade två relativt nya översiktsartiklar (i alla fall jämfört med de andra) som var publicerade i tidskrifter med en impact factor som åtminstone inte var mindre än 1:

Brosnan, John T., & Brosnan, Margaret E. (2007). Creatine: Endogenous Metabolite, Dietary, and Therapeutic Supplement. Annual Review of Nutrition, 27(1), 241-261. (IF: ~9.5)

Kreider RB. (2003). Effects of creatine supplementation on performance and training adaptations. Mol Cell Biochem 244:89-94 (IF: ~2, ganska låg IF, men bra jämfört med majoriteten av de andra artiklarna, sedan får man väl anta att detta är ett ganska litet forskningsfält)

Efter att ha översiktligt slöläst dessa får intrycket att de generella tendenserna är att:

- creatinetillskott ger större halter av fosforylerad creatine och total creatine i muskler
- creatinetillskott verkar förbättra prestation under högintensiva, kortvariga övningar
- det inte finns så mycket belägg att det hjälper vid högintensiv, långvariga övningar
- oklart om resultat från labbet kan överföras till träning i verkliga livet.
- creatinetillskott verkar öka muskelmassa jämfört med kontroll givet att du tränar, annars ingen effekt.

Det var också intressant att läsa om att det kan vara farligt i höga koncentrationer om man har en underliggande njursjukdom, att det kan finnas kontaminationer i produkter som säljs av oseriösa företag, samt terapeutiska effekter av creatine hos människor med diverse muskelrelaterade sjukdomar.

Är inte personligen särskilt intresserad av ämnet. Äter själv inga tillskott och tränar inte utöver ett par promenader per vecka. Har också inte hittat något om att creatine nyligen skulle visats verkningslös, men existensen av en sådan studie måste sättas i sin forskningskontext, annars blir det ju lite som ett argument mot en armé.
Senast redigerad av Moridin sön 23 dec 2012, 18:30, redigerad totalt 1 gång.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Anders G » sön 23 dec 2012, 18:21

På svenska heter det kreatin, Moridine.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Moridin » sön 23 dec 2012, 18:21

Anders G skrev:På svenska heter det kreatin, Moridine.

Ja, men jag är rädd för att jag alltid ska skriva fel och skriva keratin. :)
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Tubba » mån 24 dec 2012, 00:07

Moridin skrev:Det var också intressant att läsa om att det kan vara farligt i höga koncentrationer om man har en underliggande njursjukdom, att det kan finnas kontaminationer i produkter som säljs av oseriösa företag, samt terapeutiska effekter av creatine hos människor med diverse muskelrelaterade sjukdomar.

Och låt oss inte glömma att många äter mediciner med viss påfrestan på njurarna. ACE-hämmare mot högt blodtryck och vissa NSAID, t.ex.

Jag djupdök i det för något halvår sedan - hade en bekant som tjatade om hur bra det var, och kom fram till ungefär samma saker som Moridin. Beslutade mig för att det inte var något för mig med tanke på hälsoriskerna, faktumet att jag käkar tre njurpåfrestande mediciner, och att min kreatininhalt (restprodukt av kreatinförbränning) används som måttstock på att mina njurar fungerar, och faktumet att vinsterna inte var SÅ jävla stora.
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away
Tubba

Inläggav ANOMALiES » tis 25 dec 2012, 21:22

Ett ganska välavvägt, förvisso fyra år gammalt, inlägg om kreatin på bloggen Träningslära:

http://traningslara.se/kreatin-ett-av-fa-tillskott-som-ger-nagot/ skrev:
Summering

Detta var en liten introduktion till kreatin som är ett av få tillskott som verkligen har en dokumenterad positiv effekt när det kommer till vissa idrotter och träningsformer. Effekten från kreatin är liten i förhållande till den man får från rätt träning och bra mat, men trots det så kan kreatin vara ett tillskott som kan vara värt att prova om man anser att de små riskerna för att få i sig något otillåtet preparat överväger den eventuella positiva effekt man faktisk kan få från kreatin.
Deus est mortuus. Logica obtinet.
Användarvisningsbild
ANOMALiES

Inläggav keso » sön 30 dec 2012, 17:32

Watsins Keratin var en hårtonik, starkt "doftande", som vi som var unga på 60-talet använde mot mjäll, för att ragga tjejer, för att få elegant frisyr samt att reparera hårbottnen.
keso

Inläggav JackBlack » fre 25 okt 2013, 09:36

Här är en äldre studie:

Long-term creatine intake is beneficial to muscle performance during resistance training. skrev:The effects of oral creatine supplementation on muscle phosphocreatine (PCr) concentration, muscle strength, and body composition were investigated in young female volunteers (n = 19) during 10 wk of resistance training (3 h/wk). Compared with placebo, 4 days of high-dose creatine intake (20 g/day) increased (P < 0.05) muscle PCr concentration by 6%. Thereafter, this increase was maintained during 10 wk of training associated with low-dose creatine intake (5 g/day). Compared with placebo, maximal strength of the muscle groups trained, maximal intermittent exercise capacity of the arm flexors, and fat-free mass were increased 20-25, 10-25, and 60% more (P < 0. 05), respectively, during creatine supplementation. Muscle PCr and strength, intermittent exercise capacity, and fat-free mass subsequently remained at a higher level in the creatine group than in the placebo group during 10 wk of detraining while low-dose creatine was continued. Finally, on cessation of creatine intake, muscle PCr in the creatine group returned to normal within 4 wk. It is concluded that long-term creatine supplementation enhances the progress of muscle strength during resistance training in sedentary females.

Min personliga uppfattning efter att ha använt kreatin i c:a 15 år är att kreatin fungerar vid tung och explosiv träning men det är individuellt. Vissa verkar det inte fungera lika bra på. Om det fungerar så märks det genom att kroppen snabbt binder vätska. Man går upp flera kilo på några veckor. Jag upplever att man både blir starkare och klarar av fler repetitioner. Jag har dock tänkt mig att det kan finnas en potentiell placeboeffekt. Det är nämligen så att bland personer som styrketränar så är högre vikt ofta något positivt. Om man får denna positiva signal så skulle det kunna leda till ett bättre självförtroende som gör att man tar i mer.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Nästa

Återgå till Tidskriften Folkvett