Madame B. Arnumh?

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

Madame B. Arnumh?

Inläggav Erland » fre 01 nov 2013, 15:36

I senaste numret av Folkvett (3/2013) finns ett "horoskop" av Madame B. Arnumh (leg. swami & cert. medium). Jag antar att namnet "Madame B. Arnumh" är någon slags ordvits, typ ett anagram. Men jag kan inte komma på vad det är ett anagram på eller hur det ska tydas mer allmänt. Någon som är smartare än jag? :)
Användarvisningsbild
Erland

Re: Madame B. Arnumh?

Inläggav Hans S » fre 01 nov 2013, 15:41

Kanske jag :wink:

Jag gissar: http://en.wikipedia.org/wiki/P._T._Barnum

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav ttias » fre 01 nov 2013, 17:49

Tack för den. Försökte bygga om namnet till "humor" eller något liknande men kom ingen vart.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Hexmaster » fre 01 nov 2013, 19:07

Barnum-uttalanden uppfattas som specifika men är generella.
The Forer effect (also called the Barnum effect after P. T. Barnum's observation that "we've got something for everyone") is the observation that individuals will give high accuracy ratings to descriptions of their personality that supposedly are tailored specifically for them, but are in fact vague and general enough to apply to a wide range of people. This effect can provide a partial explanation for the widespread acceptance of some beliefs and practices, such as astrology, fortune telling, graphology, and some types of personality test.

http://en.wikipedia.org/wiki/Forer_effect
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Erland » lör 02 nov 2013, 13:43

Hexmaster skrev:Barnum-uttalanden uppfattas som specifika men är generella.
The Forer effect (also called the Barnum effect after P. T. Barnum's observation that "we've got something for everyone") is the observation that individuals will give high accuracy ratings to descriptions of their personality that supposedly are tailored specifically for them, but are in fact vague and general enough to apply to a wide range of people. This effect can provide a partial explanation for the widespread acceptance of some beliefs and practices, such as astrology, fortune telling, graphology, and some types of personality test.

http://en.wikipedia.org/wiki/Forer_effect

Det avgör saken. Horoskopet i Folkvett är ju uppenbart en drift med just detta.
Tack för att ni löste problemet!
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav ttias » tor 23 jan 2014, 18:05

I 2013:4 visar Mme B. prov på oförklarlig träffsäkerhet. Hur kan man annars förstå det här;

Mme B. Arnumh skrev:Flytten 23/11-21/12 ... Ditt turlösenord är password.

i förhållande till det här;

DN skrev:Det föga fantasifulla lösenordet ”password” (lösenord) är inte längre det vanligast förekommande dåliga lösenordet på internet.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Återgå till Tidskriften Folkvett