2005:2; Notis: Skribent i Aftonbladet glad av grönt, MR

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

2005:2; Notis: Skribent i Aftonbladet glad av grönt, MR

Inläggav devadatta » tis 17 apr 2007, 16:47

Notisförfattaren skrev:Huden är nämligen försedd med pigment för att hindra ultraviolett ljus från att ta sig alltför långt in i kroppens vävnader. Det var det klena solljuset på högre breddgrader som fick nordbornas förfäder att utveckla blek hud. Dessa gener selekteras nu p.g.a. hudcancer sakta bort hos Australiens befolkning.

Jag läste en bok av Jared Diamond (har glömt vad den hette) där han menade att hudfärg främst är sexuellt selekterat eftersom folk inte är systematiskt mörkare närmare ekvatorn, och hudfärg och andra utseendemässiga egenskaper ändras snabbare än.. folk flyttar? Jag kommer inte ihåg argumentet riktigt. Någon som är insatt?
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Linda Kall » tis 17 apr 2007, 16:55

Guns Germs and Steel bör det ha varit. Jag minns också någon form av argumentation kring detta från den boken.
Användarvisningsbild
Linda Kall

Inläggav devadatta » tis 17 apr 2007, 17:02

Nu måste jag leta upp det. Det enda jag kommer ihåg är att det *inte* var från VVV (Vete, Vapen och Virus (mycket bättre titel på svenska för en gångs skull)).
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav devadatta » tis 17 apr 2007, 17:11

Det var antingen Why is Sex Fun? eller The Third Chimpanzee. Troligtvis den första.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Linda Kall » tis 17 apr 2007, 17:57

Då bör det vara Tredje chimpansen, för några andra böcker av honom har jag inte läst. Vad jag kan minnas alltså,.

Men minnen är ju inte värt mycket.
Användarvisningsbild
Linda Kall

Inläggav devadatta » tis 17 apr 2007, 20:53

Jag tror du har rätt. Jag har för mig att det var i den också, trots att det ämnesmässigt borde vara mer sannolikt med den första. Men två indicier är ju ett bevis, eller hur var det? ;)
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Linda Kall » ons 18 apr 2007, 06:29

Kasta böckerna i en å, den som sjunker är oskyldig, den som flyter är skyldig...
Användarvisningsbild
Linda Kall

Inläggav devadatta » ons 18 apr 2007, 16:34

Wikipedia skrev:Dark skin protects against those skin cancers that are caused by mutations in skin cells induced by ultraviolet light. Light-skinned persons have about a tenfold greater risk of dying from skin cancer under equal sun conditions. Furthermore, dark skin prevents UV-A radiation from destroying the essential B vitamin folate. Folate is needed for the synthesis of DNA in dividing cells and too low levels of folate in pregnant women are associated with birth defects.

Det är alltså främst två orsaker till naturligt urval av hudfärg, cancerrisk och folsyrenivå. Av dessa säger Wikipedia att folsyrenivå är viktigast eftersom den har direkt med avkomma att göra, medan cancer mest uppstår hos folk (kvinnor) som passerat fertil ålder.

Å andra sidan säger den här bloggen att:
Available evidence suggests that in each society a lighter-than-average skin colour is preferred in a sexual partner. Such a preference would generate sexual selection for light skin that counteracts natural selection for dark skin. The observed latitudinal gradient in skin colour may result from the balance between natural and sexual selection.

Jag vet, en blogg är ingen tillförlitlig källa, men de refererar till en vetenskaplig artikel

Kan tänkas att sexuell selektion enligt ovanstående skulle fungera som att om mörk hudfärg alltid är bättre så kanske en ljusare kan visa att man har resurser (tex. bra immunförsvar) som väger upp det, i analogi med påfågelns stjärtfjädrar. Å andra sidan skulle det nog vara lättare att fejka. För att inte prata om hur politiskt känslig sån forskning måste vara..
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav devadatta » ons 18 apr 2007, 17:18

Nu slog det mig plötsligt att påfågelsanalogin bara fungerar på kvinnor för folsyra, dvs att ljusa kvinnor borde framstå som attraktiva om de kan kompensera bristen på folsyra på genetisk väg.

Däremot borde den förhöjda cancerrisken gälla bägge könen, hur relevant det nu är för naturligt urval.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Urquhart » tor 19 apr 2007, 09:36

Available evidence suggests that in each society a lighter-than-average skin colour is preferred in a sexual partner.

Är det verkligen så för oss här upppe i Norden? Solbränna anses av många vara snyggt och lite mörkare personer (som t.ex. Reuben Salmander och Rafael Edholm) går ofta herm hos damerna. :wink:
Användarvisningsbild
Urquhart

Re: 2005:2; Notis: Skribent i Aftonbladet glad av grönt, MR

Inläggav vils » ons 24 aug 2011, 10:47

devadatta skrev:
Notisförfattaren skrev:Huden är nämligen försedd med pigment för att hindra ultraviolett ljus från att ta sig alltför långt in i kroppens vävnader. Det var det klena solljuset på högre breddgrader som fick nordbornas förfäder att utveckla blek hud. Dessa gener selekteras nu p.g.a. hudcancer sakta bort hos Australiens befolkning.

Att ljus hy skulle försvinna pga. ett evolutionärt tryck genom hudcancerrisken i Australien verkar inte så troligt.
Drygt 1200 personer dör av hudcancer i Australien årligen, ett land med över 20 miljoner invånare.

Dessutom är bara drygt 8% av de diagnostiserade under 35.
ACT skrev:Over 8% of melanoma cases are diagnosed in people aged under 35 years old, 28% in those aged 35-54, 41% in those aged 55-74 and 23% in those aged 75 or older (AIHW, 2008).
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech
Användarvisningsbild
vils

Återgå till Tidskriften Folkvett