Aspartams farlighet

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

Aspartams farlighet

Inläggav Den Gamle » sön 17 jul 2005, 20:16

Aspartam är ett populärt ämne i kvällspressen. Med jämna mellanrum kommer nya larmrapporter om än den ena, än den andra mer eller mindre dödliga risken.
Nu senast i Expressen:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=405589
Kanske framförallt bland småbarnsföräldrar är osäkerheten stor om vad som egentligen är sant. Ämne för en artikel i kommande Folkvett?
Den Gamle
Avstängd

Re: Aspartam

Inläggav Magnus W » tis 19 jul 2005, 12:12

Den Gamle Wrote:Aspartam är ett populärt ämne i kvällspressen. Med jämna mellanrum kommer nya larmrapporter om än den ena, än den andra mer eller mindre dödliga risken.
Nu senast i Expressen:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=405589
Kanske framförallt bland småbarnsföräldrar är osäkerheten stor om vad som egentligen är sant. Ämne för en artikel i kommande Folkvett?

För en gåns skull en balancerad artikel, det viktiga är käns det som att det inte rusar iväg och blir till "larm" som i fallet med chipsen och akrylamid...
Magnus W

Aspartam farligt?

Inläggav Markus » tis 14 feb 2006, 18:42

Nu påstås det vara farligt igen: The Lowdown on Sweet?
Användarvisningsbild
Markus

Vad det egentligen är

Inläggav Frost » tis 25 apr 2006, 14:26

Aspartam = två helt vanliga aminosyror, fenylalanin och asparaginsyra, ihopkopplade via en metylesterbindning. Dessa aminosyror finns i alla livsmedel som innehåller protein.

Döm själv om dess möjliga "farlighet"... Å andra sidan är ju troligen ALLT giftigt i alltför stora mängder, i fallet aspartam frisätts t.ex. en mikroskopisk mängd metanol vid omsättningen.
Frost
Frost

Inläggav Jonas K » lör 06 maj 2006, 12:09

Säkert är aspartam bara farligt i stora mängder som man inte kommer i närheten av som vanlig konsument.

Jag undviker aspartam eftersom man i och med att man inmundigar det lurar sin kropp. När den uppfattar att den fått i sig något sött sätts förbränningen igång och eftersom man inte fått i sig några kalorier hamnar man på minus vilket gör att man blir hungrig. Kroppen hamnar i obalans.

Vill man skoja med sin kropp kan man ju knarka, som jag brukar säga.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm
Användarvisningsbild
Jonas K

Inläggav Johan Sperling » lör 06 maj 2006, 18:05

Uppdatering:

Sötningsmedel i läsk ger inte cancer (DN 2006-05-06)
Användarvisningsbild
Johan Sperling

Inläggav Urquhart » sön 07 maj 2006, 18:35

Vad ska den där "Du är vad du äter"-tanten säga nu då?
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Kjell » sön 07 maj 2006, 18:52

Jonas K Wrote:När den uppfattar att den fått i sig något sött sätts förbränningen igång och eftersom man inte fått i sig några kalorier hamnar man på minus ...

Vad har du för belägg för detta?
Kjell

Inläggav Anders » tor 11 maj 2006, 23:02

SvD har en inlägg om aspartamet, och sedan jag läst detta vet jag inte på vilken fot jag ska stå. Blir verkligen råttor sjukare av aspartam och vad tycker de om det...

Nästa fråga som forskningen får ta sig an, som jag anser vara lite viktigare, är om människor blir sjukare av aspartam.

Men om rått-frågan inte är löst så verkar det ju som att, om det ens är någon skillnad, så är verkar denna skillnad vara väldigt liten
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav J.K Nilsson » fre 12 maj 2006, 13:30

Vill bara inflika Livsmedelsverkets rekomendation om aspartam och lightprodukter: Slv

J.K Nilsson
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav Jonas K » sön 21 maj 2006, 01:03

Kjell Wrote:Vad har du för belägg för detta?

Hmmm… Nja, jag har hört och läst det på flera ställen men visst kan det vara så att det rör sig om en spridd felaktig uppfattning. Här är ett par artiklar där man talar om aspartamets effekt på våra hungerkänslor.

Jag är GI-troende och följer således det Glykemiska Indexets enda sanna profet Fredrik Paulúns 55 budord. I det 52:a budordet säger han att Aspartamet skall du icke äta eftersom det inleder i sötsaksfrestelse.

Kanske jag formulerade mig lite slarvigt i inlägget den 6:e maj. Så här ska i alla fall mekanismen som gör att sötsuget ökar efter intag av aspartam fungera enligt den vetenskapliga tidskriften Aftonbladet.

EDIT: Rättade ett stavfel
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm
Användarvisningsbild
Jonas K

Inläggav Lars A. » sön 28 maj 2006, 22:32

här kan ni läsa en lång diskussion kring aspartam på hemsidan styrketräning och hälsa

http://www.halso.info/forum/viewtopic.p ... art-0.html

"Jag är GI-troende"

GI ör orelevant för en tränande individ. en stillasittande pensionär kan ha hjälp av metoden men inte en frisk människa som rör på sig tillräckligt.
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inläggav Lyckomonstret » tis 11 jul 2006, 20:49

När jag gick på gymansiet fick skolan ett besök av en föreläsare som bland annat pratade om aspartam. Han hävdade att aspartam orsakar depression. I alla fall om man dricker en flaska av drycken "fun light" om dagen. Det lät väldigt trovärdigt.

Vad har ni att säga om detta?

EDIT: Jag gjorde en googlesökning och fick upp följande:

'"In rats, the administration of glucose and aspartame by gavage increased brain levels of tyrosine and phenylalanine and decreased brain serotonin concentration. It has been argued that these changes in brain amino acid and biogenic amine levels in rats may have important behavioral implications for humans." 2

Ralph Walton, M.D., a respected researcher at the Department of Psychiatry, Northeastern Ohio Univ. College of Medicine and Director of Research Western Reserve Care System, states, "We conclude that individuals with mood disorders are particularly sensitive to this artificial sweetener and its use in this population should be discouraged." 3

Lane Lenard, Phd wrote: "In one meta-analysis, five out of seven studies reported reduced levels of serotonin and/or 5_HIAA in the brain stems of suicide victims."'
- http://www.omplace.com/articles/Aspartame.html
Lyckomonstret

Re: Aspartams farlighet

Inläggav calle555 » mån 04 jan 2010, 22:35

Wikipedia (sv, 3 januari 2010 kl. 22.32) Wrote:I bland annat Japan är aspartam strängt förbjudet i alla livsmedelsprodukter med dessa studier som grund [4] men är dock tillåtet i läkemedel eftersom dessa inte faller under kategorin livsmedel.

Hmm. Länken för [4] verkar död. På artikelns engelskspråkiga motsvarighet nämns inte något japanskt förbud. (Nej, inte ens på http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy.) Googling på aspartame+japan ger i skrivande stund ett svar där pallplatserna tas av sajterna www.sweetpoison.com, www.rense.com och www.abovetopsecret.com. Min mytvarnare blinkar lite försiktigt och har den rätt vore det inte första gången för aspartam.
Användarvisningsbild
calle555

Re: Aspartams farlighet

Inläggav piotrr » mån 04 jan 2010, 22:44

calle555 Wrote:Hmm. Länken för [4] verkar död. På artikelns engelskspråkiga motsvarighet nämns inte något japanskt förbud. (Nej, inte ens på http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy.) Googling på aspartame+japan ger i skrivande stund ett svar där pallplatserna tas av sajterna www.sweetpoison.com, www.rense.com och www.abovetopsecret.com. Min mytvarnare blinkar lite försiktigt och har den rätt vore det inte första gången för aspartam.

Du bör ta bort länk fyra, då. Det du precis har gjort är en mer grundlig undersökning än de flesta wikiskribenter ägnar sig åt innan de tar bort något som saknar källa.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Nästa

Återgå till Tidskriften Folkvett