Aspartams farlighet

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

Re: Aspartams farlighet

Inläggav JemyM » mån 01 mar 2010, 07:47

Jag har just läst en artikel av en antropolog som jämfört den såkallade "naturrörelsen" med religiösa föreställningar. Liknelserna var ganska stora. En av dessa var föraktet mot eller rädslan för det som upplevs artificiellt. Aspartam upplevs som främmande, artificiellt och kemiskt, medan raffinerat råsocker ses som mer "naturligt".

Nu har jag inte läst hela tråden men...

Jag har hört konspirationsteorier som innebär att föraktet mot aspartam också sponsras av sockerbolagen, "etablissemanget" så att säga.

Personligen blir jag mätt av Pepsi Max men hungrig av Coca Cola Light. Det senare kan vara inbillning, men det föregående har fått mig att hoppa över frukosten ett otal antal gånger och inte haft hungerkänslor förrän på lunchen. Kan ha med koffeinet att göra.

I Vikt Väktarna konsumeras stora mängder light och folk minskar i vikt.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)
Användarvisningsbild
JemyM

Inläggav VeVeN » mån 01 mar 2010, 15:28

Överhuvud taget verkar det just vara hälsoargument som används mot allt möjligt man tycker illa om, av alla möjliga andra orsaker.

Det är fallet inte bara när det gäller tillsatser, utan även mobiltelefoner, snabbmat och mycket annat.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav Patric Leidzen » fre 30 apr 2010, 22:16

Har slöläst lite om aspartam men studier som har gjorts visar ingen entydig bild om aspartamets eventuella farlighet.
Vad alla verkar vara överens om är att ämnet har en viss neurotoxisk påverkan men det är oklart i vilken omfattning detta sker.
Personligen så är jag en smula restriktiv med konstgjorda produkter då jag inte vill upptäcka att mina favoritfödoämnen har
allvarliga biverkningar efter att ha varit på min matsedel i flera års tid, dock utan att gå till extrem överdrift åt andra hållet och rata alla nya framställda produkter.
Patric Leidzen

Inläggav Pallas » mån 10 maj 2010, 17:12

Karl Harrison skrev:Aspartame is hydrolysed in the body to three chemicals, aspartic acid (40%), phenylalanine (50%) and methanol (10%). Aspartic acid is an amino acid. Much research has been carried out to determine its behaviour in the body when it is taken in its free form, i.e. unbound to proteins. It is claimed that when it is ingested the blood plasma levels of aspartate and glutamate rise significantly. Both aspartate and glutamate act as neurotransmitters in the brain, carrying information from neuron to neuron. When there is an excess of neurotransmitter, certain neurons are killed by allowing too much calcium into the cells. This influx causes excessive numbers of free radicals to build up which kill the cells. The neural cell damage that is caused by excessive aspartate and glutamate is the reason they are referred to as ‘excitotoxins’: they ‘excite’ or stimulate the neural cells to death.
En vän postade den här länken på FB i folkbildningssyfte. Några reflektioner?
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"
Användarvisningsbild
Pallas

Inläggav Flurken » mån 10 maj 2010, 21:24

Karl Harrison skrev:Aspartame is hydrolysed in the body to three chemicals, aspartic acid (40%), phenylalanine (50%) and methanol (10%). Aspartic acid is an amino acid. Much research has been carried out to determine its behaviour in the body when it is taken in its free form, i.e. unbound to proteins. It is claimed that when it is ingested the blood plasma levels of aspartate and glutamate rise significantly. Both aspartate and glutamate act as neurotransmitters in the brain, carrying information from neuron to neuron. When there is an excess of neurotransmitter, certain neurons are killed by allowing too much calcium into the cells. This influx causes excessive numbers of free radicals to build up which kill the cells. The neural cell damage that is caused by excessive aspartate and glutamate is the reason they are referred to as ‘excitotoxins’: they ‘excite’ or stimulate the neural cells to death.

Man har som vanligt blandat lite ur kompotten.

Första produkterna stämmer, mig veterligen.

De flesta proteiner bryts till mer eller mindre bitar, tas upp i blodet i 1,2 eller 3 syrors kejdor. Alltså
är det inget unikt att få i sig fria syror.

Inget som kan funka som transmittorsubstans skall kunna passera en fungerande blodhjärnbarriär, det är liksom dess funktion..
Att de är 'excitotoxiska' är framförallt ett problem man får vid hjärnskador typ trauma, blödning etc då en massa substanser läcker ut.

Glutamat lämnar oftast inte tarmen i någon större utsträckning, enterocyterna (cellerna som tar upp grejer) gillar att förbränna det av någon anledning. Kroppen bygger sedan själv lätt nya vid behov.

Edit: speling
Flurkmark, världens kanske vackraste byanamn.
Flurken

Inläggav calle555 » fre 16 jul 2010, 09:33

Flyttade några inlägg till tråden Fun Light dödar myror.
Användarvisningsbild
calle555

Inläggav ligofi » mån 23 aug 2010, 12:24

Kul att det finns ställen på nätet där agget kan hållas till ett minimum och relationer mellan människor är bättre än på många platser. Främst eftersom detta är ett öppet forum är det hedervärt. Antar i och för sig att det bråkas på andra sätt bland professorer
Användarvisningsbild
ligofi
Avstängd

Inläggav pwm » mån 23 aug 2010, 22:36

ligofi skrev:Antar i och för sig att det bråkas på andra sätt bland professorer
Varför gör du det antagandet?
Användarvisningsbild
pwm

Re: Vad det egentligen är

Inläggav Pavlovshund » mån 27 jun 2011, 07:22

Frost skrev:Aspartam = två helt vanliga aminosyror, fenylalanin och asparaginsyra, ihopkopplade via en metylesterbindning. Dessa aminosyror finns i alla livsmedel som innehåller protein.

Döm själv om dess möjliga "farlighet"... Å andra sidan är ju troligen ALLT giftigt i alltför stora mängder, i fallet aspartam frisätts t.ex. en mikroskopisk mängd metanol vid omsättningen.

Ah, så genialt!

Vad kan vi inte tacka mattematiken för? Ett så förenklat och rent sätt att tänka att det knappt behövs.

I verkligheten...om inte delar kan bilda något mer än summan...då är det mycket mer jag inte fattar än jag först trodde.

Trolling är en summa av tecken som finns i mängder med meningar som innehåller ord, döm själv om dess möjliga "farlighet"...
Pavlovshund

Inläggav Flabbergasted » mån 27 jun 2011, 11:49

Pavlovshund: vad anser du är felaktigt i påståendet du citerade? Alltså, vad är din kritik mer exakt?
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav Pavlovshund » tor 30 jun 2011, 22:03

Hej!

Jag är ute efter att om vi bara analyserar delar så missar vi att helheten är mer än delarna, eller hur?

Jag ger mig in nu på något som jag inte har bra koll på, utan det är bara exempel för att illustrera ovanstående princip.

Om vi t ex skulle tycka att hur farligt kan omega-3 vara då omega-6 är X. Dvs två molekyler (?) som i stort sätt bara har olika placering på platsen där en atom saknas (?). Att tycka att vi vet allt om omega-3 och skippa studier av omega-6 gör ju att vi missar det som just är unikt.

Cyanid består väl bara av molekyler och i sin tur atomer (?) hur farligt är atomer?

När uppstår liv om en människa bara är en bunt molekyler som var och en för sig inte räknas som liv?

Poängen är alltså att ämnen som aspartam kanske kan ha andra egenskaper än delarna. Och OM aspartam gör maten söt och lurar skallen att vi äter sött så att insulin dras igång eller andra effekter så vore det trist om vi missat det för att någon sagt att delarna som ämnet består av var för sig är ofarliga.

Det är hela min poäng. Det är inte klurigare än så. Jag säger inte att aspartam är farligt, bara att vi aldrig kan dra hela slutsatsen av enbart studier av delarna. Varje argument om delarna kan vara sant utan att det är sant för helheten.
Pavlovshund

Inläggav pwm » tor 30 jun 2011, 23:09

Hur har du tänk dig att kunna bilda dig någon uppfattning om helheten utan att förstå hur delarna fungerar och interagerar med sin omgivning?
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav FudoMyoo » fre 01 jul 2011, 12:22

Pavlovshund skrev: Jag säger inte att aspartam är farligt ...

du vill bara lyfta frågan, som grund för en viktig debatt?
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Mikisen » mån 12 sep 2011, 12:42

Jag hörde av en att det inte är metaboliterna i sig som är farliga utan att det vid spjälkningsprocessen skulle bildas för mycket insulin eller något. Hittar ingen bra info om detta och han som påstod det sa att "en som han känner som har bra koll och jobbar med sådant här har sagt det". Men jag är skeptisk ;-)

Någon som hört detta innan?
Dear God, please save me from your followers.
Användarvisningsbild
Mikisen

Inläggav Moridin » mån 12 sep 2011, 15:19

Mikisen skrev:Jag hörde av en att det inte är metaboliterna i sig som är farliga utan att det vid spjälkningsprocessen skulle bildas för mycket insulin eller något. Hittar ingen bra info om detta och han som påstod det sa att "en som han känner som har bra koll och jobbar med sådant här har sagt det". Men jag är skeptisk ;-)

Någon som hört detta innan?

Studien som de pratar om är nog följande försök på råttor där det tydligen skulle vara så att mat som smakar sött inducerar insulin respons i modellsystemet. Det verkar dock inte tydligt om det direkt kan överföras på människan.

Jang, H. -J.; Kokrashvili, Z.; Theodorakis, M. J.; Carlson, O. D.; Kim, B. -J.; Zhou, J.; Kim, H. H.; Xu, X. et al. (2007). Gut-expressed gustducin and taste receptors regulate secretion of glucagon-like peptide-1. Proceedings of the National Academy of Sciences 104 (38): 15069–15074.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

FöregåendeNästa

Återgå till Tidskriften Folkvett