Aspartams farlighet

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

Re: Aspartams farlighet

Inläggav Mikisen » mån 12 sep 2011, 15:25

Jag tycker inte att det är orimligt att det kan vara en betingad respons på sötma, men frågan är i vilken grad och om vi fungerar likadant... ska läsa artikeln, tack!
Dear God, please save me from your followers.
Användarvisningsbild
Mikisen

Inläggav Tompavan » mån 12 sep 2011, 15:53

Om så vore fallet så borde vi som klunkar mycket lightdrycker drabbas av blodsockerfall om det ökar insulinutsöndringen?
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.
Användarvisningsbild
Tompavan

Inläggav Mikisen » tis 13 sep 2011, 14:25

Mm jag märker inte av någon trötthet i samband med Pepsi Max-missbruk ;-)
Dear God, please save me from your followers.
Användarvisningsbild
Mikisen

Inläggav pekka » tis 20 sep 2011, 05:48

pwm skrev:Hur har du tänk dig att kunna bilda dig någon uppfattning om helheten utan att förstå hur delarna fungerar och interagerar med sin omgivning?

Genom att förstå hur helheten fungerar och interagerar med sin omgivningen. Delarna bör nog lämnas därhän i detta fall.

Detta sagt som ett enkelt konstaterande inte för att lyfta något till debatt.
Användarvisningsbild
pekka

Inläggav Englund » mån 24 okt 2011, 20:37

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 849400373D
http://www.ajcn.org/content/49/3/427.short
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 6399903100
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 6310000826
In both study 1 and stud) 2, no significant increases in plasma insulin were observed after subjects tasted the sweetened solutions.
We conclude that these doses of aspartame do not alter secretion of prolactin, cortisol, growth hormone, or insulin in normal individuals.
Among factors that affect diet-induced thermogenesis (DIT) are the sensory characteristics of food. The aim of this study was to test whether the sweet flavour obtained with a low-energy sweetener (aspartame) or with sucrose have a different effect on DIT. [...] In conclusion: (1) variation in sweet-taste induced by aspartame or by sucrose does not seem to have a major effect on DIT in healthy humans
When consuming stevia and aspartame preloads, participants did not compensate by eating more at either their lunch or dinner meal and reported similar levels of satiety compared to when they consumed the higher calorie sucrose preload.
Summa summarum: Varken thermogenesis, hungerkänslor, energiförbrukning eller insulinfrisättning verkar påverkas av aspartam och/eller eventuellt andra vanliga icke energigivande sötningsmedel.
Nu är då och framtiden är för alltid!
Englund

Inläggav Anders » mån 23 jan 2012, 07:28

Artikel om Stevia i SvD, 23/1-2012
Sötningsmedlet stevia marknadsförs som sött, naturligt och utan kalorier. Det låter nästan för bra för att vara sant – och det kan det också vara. Trots att det nyligen godkänts som bordsötningsmedel så finns det många frågetecken kring ”mirakelsockret”.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav J.K Nilsson » mån 23 jan 2012, 20:00

Anders skrev:Artikel om Stevia i SvD, 23/1-2012
Sötningsmedlet stevia marknadsförs som sött, naturligt och utan kalorier. Det låter nästan för bra för att vara sant – och det kan det också vara. Trots att det nyligen godkänts som bordsötningsmedel så finns det många frågetecken kring ”mirakelsockret”.

Det är väl som de tidigare invändningarna:
Det är sockerlobyn som påverkar.

På allvar sagt i en "hälsokostbutik" som sålde Stevia olagligt.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Föregående

Återgå till Tidskriften Folkvett