2008:1; Eva Kärfves förtalskampanj, Jesper Jerkert

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

Scientologer

Inläggav Matte » ons 16 apr 2008, 12:50

Tack för det Super!

Möjligen har mina tidigare inlägg uttryckt en underskattning av scientologerna, så jag ångrar att jag raljerade en del. Scientologin utgör uppenbarligen en resursstark och mediasmart lobbyorganisation. För några år sedan fick dom ju regeringen Persson att vika sig i en fråga som rörde offentlighetsprincipen (scientologbibeln). Politikerna belades med munkavle eftersom ärendet berörde förhållandet till främmande makt (läs USA!)
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav v s b » ons 16 apr 2008, 16:37

När jag för åtskilliga år sedan bevistade ett framträdande av Kärfve delade ett par personer ut flygblad utanför föreläsningssalen, jag tror det gällde Narconon. Jag fick intrycket att deras närvaro var sanktionerad av mötesarrangörerna men p g a min okunnighet talade jag aldrig med någon av dem, vilket jag nu kan beklaga. Men även när jag flera år senare blivit uppmärksammad på kopplingen mellan Kärfve och scientologerna tycker jag inte att deras närvaro var så anmärkningsvärd - märkliga allianser förekommer ju i krig, enligt principen min fiendes fiende är min vän.
"I can't forget, I can't forget but I don't remember what" - Leonard Cohen
Användarvisningsbild
v s b

Två förtydligande

Inläggav Johan Richter » tor 26 jun 2008, 12:27

Förtalsrättegånger måste drivas av den som blivit förtalad, med undantag som inte är relevanta här. Således vore det inte mycket poäng med att polisanmäla Kärve för förtal, även om man trodde hon begått brott.

Detta sagt med anledning av en notis i Folkvett nummer 2/2008.

Inlägg flyttades hit. /UFA
Johan Richter

Re: Två förtydligande

Inläggav Anders H » tor 26 jun 2008, 12:28

Ge oss bakgrund!
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Re: 2008:1; Eva Kärfves förtalskampanj, Jesper Jerkert

Inläggav calle555 » tis 30 jun 2009, 00:25

kalleada skrev:Du representerar något slags alternativ vetenskap - "pseudovetenskap" enligt VoF. Deras attityd är skit, men den är likadan oavsett vilka det är de ogillar.

Ett exempel som smäller högre är väl Jesper Jerkerts halstarriga försvar för DAMP-forskaren Christopher Gillberg, genom att spela på ogrundade rykten om hans motståndare Eva Kärfve (Jerkert är en av dem som främst spridit lögnen om att Kärfve skulle vara scientolog). Detta har han gjort i både föreningstidskriften och på forumet, långt efter att Gillberg och hans medarbetare dömts i domstol flera gånger om.

Gillberg-fallet handlade förövrigt om att han vägrade följa akademiska spelregler och låta sin sekretessbelagda forskning granskas, vilket också skulle ha skett under sekretess. Därför såg han till att bränna upp allt material innan det skedde... Detta kriminella tilltag försvarar alltså ärke-VoFaren Jesper Jerkert himself, dessutom på nämnda sätt :(
Användarvisningsbild
calle555

Re:

Inläggav matsw » tis 30 jun 2009, 05:44

Vidugavia skrev:Sedan tycker jag som lärare att det är något allvarligt fel när var och varannat barn diagnostiseras som "i behov av särskilt stöd" som någon slags jävla brasklapp för att förklara varför man inte högpresterar jämt. Det finns snart inga vanliga elever.

Är det inte bra att man inser vad de har för förutsättningar? Eller menar du att det är felaktiga diagnosticeringar? och i så fall vad har du för belägg för det?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Mr_nice » mån 14 sep 2009, 08:34

calle555 skrev:
kalleada skrev:Du representerar något slags alternativ vetenskap - "pseudovetenskap" enligt VoF. Deras attityd är skit, men den är likadan oavsett vilka det är de ogillar.

Ett exempel som smäller högre är väl Jesper Jerkerts halstarriga försvar för DAMP-forskaren Christopher Gillberg, genom att spela på ogrundade rykten om hans motståndare Eva Kärfve (Jerkert är en av dem som främst spridit lögnen om att Kärfve skulle vara scientolog). Detta har han gjort i både föreningstidskriften och på forumet, långt efter att Gillberg och hans medarbetare dömts i domstol flera gånger om.

Gillberg-fallet handlade förövrigt om att han vägrade följa akademiska spelregler och låta sin sekretessbelagda forskning granskas, vilket också skulle ha skett under sekretess. Därför såg han till att bränna upp allt material innan det skedde... Detta kriminella tilltag försvarar alltså ärke-VoFaren Jesper Jerkert himself, dessutom på nämnda sätt :(

Tycker att Jerkert borde minska ned på sitt engagemang för fysiken och vetenskapen en smula och skriva en doktorsavhandling istället för att hitta på lögner om sociologer.
Det riskerar att uppfattas som desperation och att ha målat in sig i ett hörn att agera som Jerkert och villkorslöst kasta sig ut i försvar av någon enbart på grund av att denne är en naturvetare. Bad science finns i alla vetenskaper i dagsläget och Jerkert himself borde inte vara intresserad av att ha någon del i Gillberg affären.
Mr_nice

Inläggav anundi » mån 14 sep 2009, 08:44

Mr_nice,

vad har du råkat ut för? Har en elak vetenskapsman varit dum mot dig?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav piotrr » mån 14 sep 2009, 08:46

/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav calle555 » mån 14 sep 2009, 09:31

Mr_nice skrev:Tycker att Jerkert borde ... istället för att hitta på lögner om sociologer.

Kan du citera några av de lögner som du påstår att Jerkert hittat på om sociologer?
Användarvisningsbild
calle555

Inläggav Mr_nice » mån 14 sep 2009, 12:07

Vad menar ni, jag säger åt pajasen Jerkert att skriva en doktorsavhandling och göra något vettigt av sitt liv istället för att försöka utbilda detta forum. Jag tror att Jerkert blir en utmärkt doktor i fysik eller något annat ämne.
Vad menar ni, har ni inte läst att det står att Jerkert kallade Kärfve för Sociolog tidigare i texten?
Mr_nice

Inläggav piotrr » mån 14 sep 2009, 12:07

När?

Vilka brott är du själv skyldig till, Mr_nice?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav anundi » mån 14 sep 2009, 12:35

Mr_nice skrev:Tycker att Jerkert borde minska ned på sitt engagemang för fysiken och vetenskapen en smula och skriva en doktorsavhandling istället för att hitta på lögner om sociologer.

Mr_nice skrev:jag säger åt pajasen Jerkert att skriva en doktorsavhandling och göra något vettigt av sitt liv istället för att försöka utbilda detta forum. Jag tror att Jerkert blir en utmärkt doktor i fysik eller något annat ämne.

Does not compute. Ej heller väntat.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav take » mån 14 sep 2009, 13:18

Mr_nice skrev:Det riskerar att uppfattas som desperation och att ha målat in sig i ett hörn att agera som Jerkert och villkorslöst kasta sig ut i försvar av någon enbart på grund av att denne är en naturvetare. Bad science finns i alla vetenskaper i dagsläget och Jerkert himself borde inte vara intresserad av att ha någon del i Gillberg affären.

Är inte du part i målet Mr_nice?
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.
Användarvisningsbild
take

Inläggav pwm » mån 14 sep 2009, 15:44

Mr_nice skrev:Vad menar ni, har ni inte läst att det står att Jerkert kallade Kärfve för Sociolog tidigare i texten?
Kärve är väl docent i sociologi? Så vad är problemet?
Användarvisningsbild
pwm

FöregåendeNästa

Återgå till Tidskriften Folkvett