2008:1; Eva Kärfves förtalskampanj, Jesper Jerkert

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

Re: 2008:1; Eva Kärfves förtalskampanj, Jesper Jerkert

Inläggav TomasT » tis 15 sep 2009, 03:40

Det var väl en Freudiansk rättsägelse MrNice råkade ut för.Kärfve skulle ha varit scientolog,så var det egentligen.
Är det i den rymden man klarar av högre partialderivator,Mr nice?

Inläggav Mr_nice » tis 15 sep 2009, 11:26

TomasT skrev:Det var väl en Freudiansk rättsägelse MrNice råkade ut för.Kärfve skulle ha varit scientolog,så var det egentligen.

Det var väl en ganska vacker rättsägelse i sådana fall. Har ni märkt vilket liv det blir när man är skeptisk?, vissa individer verkar mer intresserade av tro än verklighet och i grund och botten, är det inte för att övervinna tro som man undersöker saker och ting?

Värst vad mycket lagbrott, det plötsligt handlar om, först diskuterar ni era lagbrott inför öppen ridå, istället för att försöka lägga locket på.
Därefter vill ni prata om mina och ja jag har väl även begått mina!, senast en debattör efter liten stöld, försökte skydda sig med en liten lögn om förtal, så gick det som så att, utredningen gick i stå och hur man än vände och vred så blev slutsatsen sån att anklagaren var skyldig, till sin egen fadäs, hon hade utom allt rimligt tvivel förtalat sig själv.

Ser ni ingen risk i att intresset för era ämnen skall upphöra eller betraktar ni er som helt nödvändiga för världen?
Mr_nice

Inläggav jayeye » tis 15 sep 2009, 11:28

Mr_nice skrev:
TomasT skrev:Det var väl en Freudiansk rättsägelse MrNice råkade ut för.Kärfve skulle ha varit scientolog,så var det egentligen.

Det var väl en ganska vacker rättsägelse i sådana fall. Har ni märkt vilket liv det blir när man är skeptisk?, vissa individer verkar mer intresserade av tro än verklighet och i grund och botten, är det inte för att övervinna tro som man undersöker saker och ting?

Värst vad mycket lagbrott, det plötsligt handlar om, först diskuterar ni era lagbrott inför öppen ridå, istället för att försöka lägga locket på.
Därefter vill ni prata om mina och ja jag har väl även begått mina!, senast en debattör efter liten stöld, försökte skydda sig med en liten lögn om förtal, så gick det som så att, utredningen gick i stå och hur man än vände och vred så blev slutsatsen sån att anklagaren var skyldig, till sin egen fadäs, hon hade utom allt rimligt tvivel förtalat sig själv.

Ser ni ingen risk i att intresset för era ämnen skall upphöra eller betraktar ni er som helt nödvändiga för världen?

Du har lite frågor att svara på i "är droger vård"-tråden... eller fick du det för hett om öronen där?
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5
Användarvisningsbild
jayeye

Inläggav Mr_nice » tis 15 sep 2009, 11:30

jayeye skrev:
Mr_nice skrev:

Du har lite frågor att svara på i "är droger vård"-tråden... eller fick du det för hett om öronen där?

Öhhh, nej men du får mycket gärna påminna mig om vilka frågor du vill ha svar på, (i den tråden) så ska jag försöka besvara dem så fort som möjligt. (Jag trodde vi hade nått vägs ände i den debattet).
Mr_nice

Inläggav jayeye » tis 15 sep 2009, 11:33

Mr_nice skrev:Öhhh, nej men du får mycket gärna påminna mig om vilka frågor du vill ha svar på, (i den tråden) så ska jag försöka besvara dem så fort som möjligt. (Jag trodde vi hade nått vägs ände i den debattet).

Varför i hela friden ska jag läsa tråden åt dig och sammanställa alla de frågor du inte besvarat? Vi har inte kommit någonstans där för du vägrar svara på frågor och definiera de begrepp du använder.
Läs själv och svara eller smit med svansen mellan benen.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5
Användarvisningsbild
jayeye

Inläggav trilobite » tis 15 sep 2009, 11:34

Mr_nice skrev:Öhhh, nej men du får mycket gärna påminna mig om vilka frågor du vill ha svar på, (i den tråden) så ska jag försöka besvara dem så fort som möjligt. (Jag trodde vi hade nått vägs ände i den debattet).
Du skämtar. Hela tråden är ju en cliffhanger i väntan på att du motiverar din ståndpunkt. Du har bemötts seriöst också, varför den spydiga tonen kan undvaras.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer
Användarvisningsbild
trilobite

Inläggav Mr_nice » tis 15 sep 2009, 15:22

OK. Jag har för mig att vi alla slängdes i slasken efter någon okänds vredesutbrott, men jag skall ta mig tillbaka.
Skulle jag inte ha varit nice så vill I appologize. :oops:
Mr_nice

Inläggav Islander » sön 28 mar 2010, 22:48

Hm, är det någon mer som tycker det är ganska mycket tjafs i tråden?

När det gäller DAMP är väl den viktigaste kritiken mot Gillberg & co. att man ställt en neuropsykiatrisk diagnos baserat på vaga funktionella symptom, som koncentrationsproblem och störd sömnrytm, när dessa symptom kan ha mängder av orsaker och inte behöver ha något att göra med fysiska avvikelser i hjärnan.

Anklagelserna om forskningsfusk handlar om att Gillberg & co skulle ha ändrat studieobjektens diagnoser fram och tillbaka under tiden som studien pågick, och på så sätt fått fram att människor med DAMP-diagnoser lyckas betydligt sämre i livet.
Islander

Inläggav smiskos » mån 05 apr 2010, 19:24

Slask.
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.
Användarvisningsbild
smiskos

Re:

Inläggav SmittandeSnippen » fre 30 dec 2011, 17:49

v s b skrev:
Linda Kall skrev:
Erland skrev:Linda Kall, varför svarar du inte på min fråga:
Varför tror du att v s b är scientolog?
Förlåt, jag missade den i floden.
Det har på senare tid dykt upp scientologer i forumet som förnekar att de är det, samtidigt som man av det de skriver kan dra slutsatsen att de är scientologer.

Scientologer kritiserar neuropsykiatri. v s b kritiserar neuropsykiatri. Alltså är v s b scientolog.
Klassiskt logiskt misstag? Gammalt fult debattknep? Påminner mig om vänstersekteristiska debatter för länge, länge sedan. I princip omöjligt att försvara sig mot ett sådant angrepp. Dessutom är det väl ett exempel på argumentum ad hominem, eller hur?

Snarare:

Enbart Scientologer har hittills framfört kritik av form X. v s b framför kritik av form X. Via induktion: v s b är scientolog.

Det är, så klart, ett ad hominem. Men eftersom scientologer ofta framför just ogrundad och förvriden kritik som vilseleder, finns det ett egentligt intresse i att identifiera eventuella scientologer i motståndarens skare. Du framför i och för sig argument och kritikpunkter, och huvudpunkten går på att en särskilt psykiater skriker "förtal", när du och andra kritiserar honom. Sedan kan man se i citater, att han skriker specifikt om scientologers förtal. Och en av dina poänger är, att psykiatrin ska vara öppen för granskning av externa organ, t.ex. dig, vilket ingen nekar. Men att gå in och begränsa psykiatrin med såna kontrollorgan är löjligt. Det ser man av de roliga skämt, som inte gör annat än att sätta kött på benen av dina påståenden. Att skämten är roliga betyder, att din position är selvevident löjlig. Och igen: ingen påstår att det inte ska finnas etiska begränsningar för psykiatrisk forskning. Men att ADHD förklaras neurologiskt är alltså ingen etisk fara. Att 5% har ADHD är inte heller en etisk fara. Du sikter mot vetenskapens resultat, vilket är ett tecken på att du lider av Dianetism.
SmittandeSnippen

Inläggav piotrr » fre 30 dec 2011, 17:51

Det betyder dock oftast att kritiken, indirekt, kommer från scientologin, eftersom det var de som uppfann den, oavsett vem det är som framför samma kritik just nu.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Föregående

Återgå till Tidskriften Folkvett