Tillåt mig Garva..

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

Tillåt mig Garva..

Inläggav Herr C » mån 23 jun 2008, 11:06

Slutenhet och DDR har fått fäste på VoF!

"Garvarn har tillåtits förbli anonym. Anledningen är att han ofta besökt och fortfarande besöker verksamma medier i syfte att studera deras fuskmetoder. Garvarns riktiga identitet är känd av redaktionen."

:lol:

Öppenhet och nytänkande.

Herr C
Vetenskap är roligt, för allt som är rätt idag kan vara fel imorgon och allt som är fel idag kan vara rätt imorgon
Användarvisningsbild
Herr C
Avstängd

Re: Tillåt mig Garva..

Inläggav nakkonox » mån 23 jun 2008, 11:16

Detta är inte alls konstigt och kallas för att wallraffa (efter Günter Wallraff):

Han [Günter Wallraff] är mest känd för att ha uppträtt som turkisk gästarbetare i dåvarande Västtyskland och därefter rapporterat om omfattande diskriminering samt illegalt insmugglade arbetare i boken Längst därnere från 1985. Hans arbetssätt, att använda falsk identitet för att bedriva undersökande journalistik, kallas för att wallraffa.
(Wikipedia, sökord: Günter Wallraff).

Denna metod är därför högst angelägen när det handlar om att avslöja bedragare av motsvarande kaliber.
nakkonox

Inläggav Pentagram » mån 23 jun 2008, 12:15

Jag är medlem på en bråte forum där jag är registrerad under mitt riktiga namn. Jag postar dock under mitt nät-nick och ingenstans går forumsledningen ut med mitt riktiga namn. Varför skulle det förväntas att forumsledningen här outar Garvarn? De har inte gått ut med herr Cs namn heller.
Användarvisningsbild
Pentagram

Inläggav Herr C » mån 23 jun 2008, 12:22

Pentagram skrev:Jag är medlem på en bråte forum där jag är registrerad under mitt riktiga namn. Jag postar dock under mitt nät-nick och ingenstans går forumsledningen ut med mitt riktiga namn. Varför skulle det förväntas att forumsledningen här outar Garvarn? De har inte gått ut med herr Cs namn heller.

Ok, men jag tror Du missat något!

Garvarn skriver artiklar i Folksvett med sin hemliga identitet ...Garvarn. :lol:

Inte riktigt samma sak.

Herr C
Vetenskap är roligt, för allt som är rätt idag kan vara fel imorgon och allt som är fel idag kan vara rätt imorgon
Användarvisningsbild
Herr C
Avstängd

Inläggav piotrr » mån 23 jun 2008, 12:53

Du verkar inte speciellt öppen inför konceptet.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Herr C » mån 23 jun 2008, 13:02

piotrr skrev:Du verkar inte speciellt öppen inför konceptet.

Jag tycker nog att skriver man artiklar i en tidskrift (hur liten den än må vara) så tyckar jag nog man ska stå öppen för dessa artiklar. I ett demokratiskt samhälle så är det en av grundpelarna att debatten förs öppen!

Har Du någon annan åsikt?

Herr C
Användarvisningsbild
Herr C
Avstängd

Inläggav Hexmaster » mån 23 jun 2008, 13:37

Herr C skrev:I ett demokratiskt samhälle så är det en av grundpelarna att debatten förs öppen!

Jag vet inte vad du heter, men jag kan ändå kommunicera hjälpligt med dig. Vad är problemet?

Ny tråd: Anonymitet och demokrati /Ventromedial
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Herr C » mån 23 jun 2008, 14:24

piotrr skrev:
Herr C skrev:Jag tycker nog att skriver man artiklar i en tidskrift (hur liten den än må vara) så tyckar jag nog man ska stå öppen för dessa artiklar. I ett demokratiskt samhälle så är det en av grundpelarna att debatten förs öppen!

För om dina invändningar är beroende av vem du talar med, vad är då dina invändningar värda mot sakfrågan?

Rent juridiskt så är det tillåtet, men det ökar varken förtroendet eller trovärdigheten för artikeln eller berörda tidskrifter. I förlängningen så är det förstås förödande för ett demokratiskt samhälle.

Öppenhet!

Herr C
Användarvisningsbild
Herr C
Avstängd

Inläggav Hexmaster » mån 23 jun 2008, 14:31

Herr C skrev:Öppenhet!

Herr C

Jamen spola din egen täckmantel då, om sådana är så ohyggliga.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Billy Kropotkin » mån 23 jun 2008, 15:16

Herr C skrev:Jag tycker nog att skriver man artiklar i en tidskrift (hur liten den än må vara) så tyckar jag nog man ska stå öppen för dessa artiklar. I ett demokratiskt samhälle så är det en av grundpelarna att debatten förs öppen!
Anledningen till att Garvarn skriver under pseudonym i Folkvett är att hans arbetsmetod är just Walraffandet -- han besöker seanser och observerar vad som händer där. Ifall det vore allmänt känt vem han är så skulle han knappast bli insläppt.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.
Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inläggav trilobite » mån 23 jun 2008, 18:10

Herr C skrev:Rent juridiskt så är det tillåtet, men det ökar varken förtroendet eller trovärdigheten för artikeln eller berörda tidskrifter. I förlängningen så är det förstås förödande för ett demokratiskt samhälle.
Dumheter. Sakinnehållet har föga att göra med författare. Att outa en skribent som önskar vara anonym skadar förtroendet för tidskriften och är i förlängingen (om detta blev praxis) förödande för pressfriheten, då detta leder till självcensur.

Därmed kan det väl anses vara "förödande för demokration" också, även om det i detta sammanhang kanske är lite väl storvulna fraser som skanderas av öppenhetens kanal här på forumet.
Senast redigerad av trilobite mån 23 jun 2008, 18:47, redigerad totalt 2 gånger.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer
Användarvisningsbild
trilobite

Inläggav Grape » mån 23 jun 2008, 18:37

Till viss mån så gäller väl dessutom meddelarfriheten, dvs så länge Garvarn önskar vara anonym så har han en lagstadgad rätt till det?
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein
Användarvisningsbild
Grape

Inläggav piotrr » mån 23 jun 2008, 19:24

Herr C skrev:I förlängningen så är det förstås förödande för ett demokratiskt samhälle.

Tvärt om. Möjligheten till anonymitet underlättar öppenhet och deltagande vilka båda är grundbultar i demokrati.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav LP72 » mån 23 jun 2008, 20:39

Men vad vill han säga med den artikeln egentligen? Att det finns fall av felaktigheter inom dem mediala branschen (varav två var helt medvetna bedragare, och inte alls mediala)? Kommer han med något nytt alls, eller visar upp några resultat från sina egna undersökningar? Det har väntats nu några år på en hel bok från Garvarn, där han ska redovisa allt han spelat in i smyg, men det bidde bara en liten artikel..?

*snip* Ingen spekulation eller information om forumdeltagares identitet tillåten. /devadatta
Användarvisningsbild
LP72

Inläggav anundi » mån 23 jun 2008, 23:46

LP72 skrev:[...] Att det finns fall av felaktigheter inom dem mediala branschen (varav två var helt medvetna bedragare, och inte alls mediala)? [...]

Jag tolkar det som att du menar att alla förutom de två var genuina och verkligt mediala. Påstår du att det finns medier som inte är bedragare; att det finns medier som är mediala enligt gängse woo-woo-definition? Eller menar du att de övriga var omedvetna bedragare? I praktiken är det ingen skillnad.

LP72 skrev:*snip*

Men om Garvarn gick ut med sitt namn, och detta tillsammans med hans agenda (att avslöja bedragare) blev känt, skulle väl inget medium (läs: bedragare) vara villig att bjuda in eller befatta sig med denna undersökande person, eftersom mediet då medvetet skulle utsätta sig för avslöjandet. Detta är sannolikt starkt oförenligt med bedragarens egna agenda -- att inte bli kritiskt granskad och avslöjad.

Jag tycker alltså att det är helt och fullt rätt att Garvarn bedriver wallraffande, men också att anonyna skribenter existerar som företeelse rent allmänt. Det är, som folk redan före mig har påpekat, inte personen som ska angripas, utan dennes argument och påståenden.

Vad är problemet, egentligen? Vi kommunicerar här ganska så anonymt. Det funkar bra. För vissa i alla fall.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Nästa

Återgå till Tidskriften Folkvett