Tillåt mig Garva..

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

Re: Tillåt mig Garva..

Inläggav Victor_Von_Doom » tis 24 jun 2008, 00:43

Herr C skrev:Slutenhet och DDR har fått fäste på VoF!

"Garvarn har tillåtits förbli anonym. Anledningen är att han ofta besökt och fortfarande besöker verksamma medier i syfte att studera deras fuskmetoder. Garvarns riktiga identitet är känd av redaktionen."

:lol:

Öppenhet och nytänkande.

Herr C

Herr C jag vill ha ditt namn, personnummer, Adress, telefonnummer, samt dina föräldrars namn.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inläggav Herr C » tis 24 jun 2008, 03:19

Victor_Von_Doom skrev:
Herr C jag vill ha ditt namn, personnummer, Adress, telefonnummer, samt dina föräldrars namn.

Sorry, jag är gift!

Det är stor skillnad på att skriva artiklar för en tidskrift och göra inlägg på ett forum.

Herr C
Vetenskap är roligt, för allt som är rätt idag kan vara fel imorgon och allt som är fel idag kan vara rätt imorgon
Användarvisningsbild
Herr C
Avstängd

Inläggav Haricots » tis 24 jun 2008, 03:41

Herr C skrev:Sorry, jag är gift!

Men din fru är ju *snip* Spekulativt om identitet. /Ventromedial
"For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring. "
- Carl Sagan
Användarvisningsbild
Haricots

Inläggav dokken » tis 24 jun 2008, 06:12

Herr C skrev:Det är stor skillnad på att skriva artiklar för en tidskrift och göra inlägg på ett forum

Nej, det är det inte.
the pulse is alive
making me sane
Användarvisningsbild
dokken

Inläggav LP72 » tis 24 jun 2008, 06:41

anundi skrev:
LP72 skrev:[...] Att det finns fall av felaktigheter inom dem mediala branschen (varav två var helt medvetna bedragare, och inte alls mediala)? [...]

Jag tolkar det som att du menar att alla förutom de två var genuina och verkligt mediala. Påstår du att det finns medier som inte är bedragare; att det finns medier som är mediala enligt gängse woo-woo-definition? Eller menar du att de övriga var omedvetna bedragare? I praktiken är det ingen skillnad.

Jag är av den åsikten att det finns de med äkta mediala förmågor, ja. Men Garvarns artikel tar inte upp det ämnet mer än i fallet Lena Ranehag, och knappt där utan endast utifrån två misstag hon gjort med att namnge folk offentligt. Inte något om hennes medialitet. Jag tycker hans artikel är ganska intetsägande.

anundi skrev:
LP72 skrev:*snip*

Men om Garvarn gick ut med sitt namn, och detta tillsammans med hans agenda (att avslöja bedragare) blev känt, skulle väl inget medium (läs: bedragare) vara villig att bjuda in eller befatta sig med denna undersökande person, eftersom mediet då medvetet skulle utsätta sig för avslöjandet.
Inget medium eller spiritualistisk förening vill nog ha med honom nu heller, eftersom det han gör är att tar sig in och spelar in seanser i smyg, som tredje part, helt utan de medverkande personernas godkännande.
Detta är sannolikt starkt oförenligt med bedragarens egna agenda -- att inte bli kritiskt granskad och avslöjad.

Ja, att inte bli kritiskt granskad och avslöjad, det är starkt förenligt med Garvarns agenda... Att försvara det beteendet och skydda en persons agerande drar bara ner VoF:s rykte, skulle jag nog vilja påstå.. det lilla rykte de nu har.
Användarvisningsbild
LP72

Inläggav pema » tis 24 jun 2008, 06:45

LP72 skrev:Att försvara det beteendet och skydda en persons agerande drar bara ner VoF:s rykte, skulle jag nog vilja påstå.. det lilla rykte de nu har.
Det är lustigt att det alltid är de granskade och troende som oroas för föreningens rykte.
Användarvisningsbild
pema

Inläggav LP72 » tis 24 jun 2008, 06:48

pema skrev:
LP72 skrev:Att försvara det beteendet och skydda en persons agerande drar bara ner VoF:s rykte, skulle jag nog vilja påstå.. det lilla rykte de nu har.
Det är lustigt att det alltid är de granskade och troende som oroas för föreningens rykte.

Hur då alltid? Varför tror du att jag är oroas över det här? Har du inget eget att säga om artikeln?
Användarvisningsbild
LP72

Inläggav piotrr » tis 24 jun 2008, 07:37

Att bland sådana som tror att charlataners lurendrejeri är på riktigt "dra ner ryktet" hos en förening som påpekar detta är verkligen ett hedervärt ändamål.

Varför inte bli förbannad på idioterna som tjänar pengar på att lura er hellre än att bli förbannad på ungen som påpekar att gubbfan är naken?

Och visst tål Garvarn kritik. Det behöver du inte "avslöja" honom för att göra.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav anundi » tis 24 jun 2008, 08:21

LP72 skrev:Jag är av den åsikten att det finns de med äkta mediala förmågor, ja. Men Garvarns artikel tar inte upp det ämnet mer än i fallet Lena Ranehag, och knappt där utan endast utifrån två misstag hon gjort med att namnge folk offentligt. Inte något om hennes medialitet. Jag tycker hans artikel är ganska intetsägande.

Detta har säkert frågats tusen gånger och du har säkert gett lika många "svar", men jag försöker: Har du bevis eller några belägg för det du säger om verkliga medier? Jag vill gärna se dem. (Ämne för en annan tråd; alternativt, länka till en där du svarar).

LP72 skrev:Inget medium eller spiritualistisk förening vill nog ha med honom nu heller, eftersom det han gör är att tar sig in och spelar in seanser i smyg, som tredje part, helt utan de medverkande personernas godkännande.

Förstår du inte? Han vill inte vara medlem i någon förening. Om han går ut med sitt namn har han inte en chans att wallraffa! Och hur kan det vara ett problem att han är med och observerar bedrägerier i smyg? Vems välmående värnar du om egentligen? Om de vore verkligt mediala skulle det ju inte vara ett problem! Jag fattar ärligt talat inte hur du resonerar... Skulle du vara mer positivt inställd till avslöjanden om de skedde i kontrollerade och "öppna" sammanhang? T.ex. alla gånger då medier sätts på prov och granskas kritiskt i olika sammanhang (och de får skylla ifrån sig med diverse bortförklaringar). Exakt vad är det som är störande med denna form av avslöjanden? Wallraffandet gör ju att det är oförblommerat ljug och humbug, eftersom bedragarna inte tror att någon ska avslöja dem.

LP72 skrev:Ja, att inte bli kritiskt granskad och avslöjad, det är starkt förenligt med Garvarns agenda... Att försvara det beteendet och skydda en persons agerande drar bara ner VoF:s rykte, skulle jag nog vilja påstå.. det lilla rykte de nu har.

Har du förstått varför man wallraffar? Är du emot det i allmänhet, eller bara när det gäller Garvarn? Är du emot att t.ex. brottssyndikat infiltreras av en wallraffande kriminalare eller skribent, eller oroar du dig för polis- eller journalistkårens rykte då också?

Lustigt är också att du som försvarar bedragarna oroar dig för avslöjarnas rykte, som om du brydde dig om VoF:s rykte överhuvudtaget. Jätteädelt!

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav LP72 » tis 24 jun 2008, 08:30

anundi skrev:
LP72 skrev:Ja, att inte bli kritiskt granskad och avslöjad, det är starkt förenligt med Garvarns agenda... Att försvara det beteendet och skydda en persons agerande drar bara ner VoF:s rykte, skulle jag nog vilja påstå.. det lilla rykte de nu har.

Har du förstått varför man wallraffar? Är du emot det i allmänhet, eller bara när det gäller Garvarn? Är du emot att t.ex. brottssyndikat infiltreras av en wallraffande kriminalare eller skribent, eller oroar du dig för polis- eller journalistkårens rykte då också?

Lustigt är också att du som försvarar bedragarna oroar dig för avslöjarnas rykte, som om du brydde dig om VoF:s rykte överhuvudtaget. Jätteädelt!

Jag förstår om du blir upprörd över mig, men om du jämför privatpersonen Garvarns metod och syfte med statsanställda polisers så får du nog tänka om lite...
Jag försvarar inga bedragare, eftersom jag anser att alla inte är det (även om det troligen också förekommer, som i alla andra branscher), men att som ni utgå ifrån att allt utan undantag är bluff och vägra undersöka det ärligt, tycker jag är fel, till och med ovetenskapligt... Så enkelt är det.
Senast redigerad av LP72 tis 24 jun 2008, 08:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LP72

Inläggav anundi » tis 24 jun 2008, 09:02

LP72 skrev:Jag förstår om du blir upprörd över mig, men om du jämför privatpersonen Garvarns metod och syfte med statsanställda polisers så får du nog tänka om lite...
Jag försvarar inga bedragare, eftersom jag anser att alla inte är det (även om det troligen också förekommer, som i alla andra branscher), men att som ni utgå ifrån att allt utan undantag är bluff och vägra undersöka det ärligt, tycker jag är fel, till och med ovetenskapligt... Så enkelt är det.

1) Jag jämför inte statsanställda polisers syften med Garvarns dito. Jag jämför metoderna och deras legitimitet.

2) Det är helt ok att betrakta det som bluff så länge ingen presenterar bevis för det. Det kanske kommer som en chock för dig, men den som påstår att det fungerar har bevisbördan. Att se dig skriva att något är ovetenskapligt är farsartat. Vad i lurendrejarns påstådda mediala färdigheter är det du kan påvisa vetenskapligt? Hur gör du det? Vad är det som är ovetenskapligt i att avfärda något som det inte finns belägg för? Vad i vetenskaplighet är det du inte har förstått?

3) Hur ska man "ärligt" undersöka dem utan att hamna i en djungel av ursäkter och bortförklaringar? Hur genomför man ett "ärligt" test? Hur ska man undersöka dem när de konsekvent vägrar utsätta sig för kritiska undersökningar? Hur ska man tackla undanflykter som "men det var skeptikerns negativa energi som gjorde att jag misslyckades"? Är det inte bättre att man håller inne med man är skeptiker, så mediet inte kan komma med sådana bortförklaringar? Jag vet redan vad du kommer svara. Du tycker det är att luras. Men tydligen är det ok att luras och säga att man är ett medium.

Jag föreslår att du ber någon av dina mediumvänner kontakta Randi och sen kan ni festa loss med pengarna.

Eller...

Användarvisningsbild
anundi

Inläggav LP72 » tis 24 jun 2008, 11:16

Anundi, jag vet inte hur länge du varit skeptiker i detta ämne, men du verkar åtminstone för mig ganska ny i detta. Dina frågor är sånt jag har sett en längre tid nu och diskussionen om naturvetenskapliga bevis eller inte är ganska lång. Letar du lite så finns det säkert tidigare svar på dina frågor, men just nu har jag varken tid (eller ork) att besvara dem igen.

Ang ärligheten att öppet erbjuda sig att testa kontrollera påståendena och uppgifterna vore bra mycket bättre än att smyga omkring som en annan Clouseau... De som har något att dölja märks säkert då och de som kan stå för sin förmåga gör det. Men jag ser till exempel inte ens att Garvarn kan stå för sin "förmåga" (var är han?), så det kanske är för mycket bägärt att andra också ska det...
Användarvisningsbild
LP72

Inläggav JB » tis 24 jun 2008, 12:10

Herr C skrev:
Victor_Von_Doom skrev:

Sorry, jag är gift!

Det är stor skillnad på att skriva artiklar för en tidskrift och göra inlägg på ett forum.

Herr C

Varför då? Varför ska det vara skillnad på om texten presenteras på ett papper eller på en skärm? Det är väl vad som står där som är relevant. Och varför ska jag ta dig på allvar när du gömmer dig bakom en pseudonym?

/Jonas
JB

Inläggav anundi » tis 24 jun 2008, 12:58

LP72 skrev:Anundi, jag vet inte hur länge du varit skeptiker i detta ämne, men du verkar åtminstone för mig ganska ny i detta. Dina frågor är sånt jag har sett en längre tid nu och diskussionen om naturvetenskapliga bevis eller inte är ganska lång. Letar du lite så finns det säkert tidigare svar på dina frågor, men just nu har jag varken tid (eller ork) att besvara dem igen.

Mitt ringa inläggsantal och sena reggningsdatum till trots har jag alltid varit skeptisk till folk som hävdar att de har förmågor de inte kan bevisa, eller att sådana färdigheter existerar. Inte har jag heller under samma tidsperiod någon gång stött på bevis för dessa förmågor, varken på vof.se eller på andra ställen. Fast det kanske är mig det är fel på, att jag inte hittar dem, och inte att det råder avsaknad av dessa. Jag har sett diskussioner om detta, men det är inte att likställa med att se bevis eller att bevis finns. Men vad vet jag! Jag är ju så ny skeptiker...

LP72 skrev:Ang ärligheten att öppet erbjuda sig att testa kontrollera påståendena och uppgifterna vore bra mycket bättre än att smyga omkring som en annan Clouseau... De som har något att dölja märks säkert då och de som kan stå för sin förmåga gör det. Men jag ser till exempel inte ens att Garvarn kan stå för sin "förmåga" (var är han?), så det kanske är för mycket bägärt att andra också ska det...

OK, hur många medier med verklig(?) förmåga har självmant ställt upp på att kritiskt granskas helt öppet och offentligt? Jag går händelserna i förväg och frågar även "varför inte"?

Jag förstår inte varför du tycker det är dåligt att han avslöjar bedragare. Du menar att det är odelat negativt att han wallraffar, och indirekt att wallraffande vore taskigt mot de snälla och ärliga bedragarna.

Dessutom blandar du ihop saker. Garvarn påstår inte att han kan något som han tar pengar av folk för att utföra. Han behöver således inte stå för några förmågor, bara åsikter och argument, vilket inte kräver någon etikett för identifikation.

Användarvisningsbild
anundi

Inläggav CAP » tis 24 jun 2008, 13:05

*asgarvar*
Om garvarn vill vara anonym så räcker det för mig! Hans anledning bryr jag mig faktist inte om, däremot undrar jag varför vissa gärna vill veta hans namn!
(de uppenbarligen inte så mediala, antar jag)

Finner denna diskussion aaaaningen patetisk.
Angrip Garvarn i sak! Att försöka outa honom, antyder bara svagheten i den egna argumentationen.
Så han heter Sven Svensson, so what??? Vad förändrar det för er?

LP72 skrev:Ja, att inte bli kritiskt granskad och avslöjad, det är starkt förenligt med Garvarns agenda

Så varför behöver du Sven Svensson att kritiskt granska och avslöja? Räcker det inte med Garvarn???
CAP

FöregåendeNästa

Återgå till Tidskriften Folkvett