Tillåt mig Garva..

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

Re: Tillåt mig Garva..

Inläggav LP72 » tis 24 jun 2008, 13:55

CAP skrev:
LP72 skrev:Ja, att inte bli kritiskt granskad och avslöjad, det är starkt förenligt med Garvarns agenda

Så varför behöver du Sven Svensson att kritiskt granska och avslöja? Räcker det inte med Garvarn???

Jag har inte yppat ett ord i den här tråden om att vilja veta hans riktiga namn (en nolla är en nolla oavsett vad han heter), utan endast diskuterat det faktum att han gömmer sig bakom sitt nick och får det med föreningens goda vilja att skydda honom.
Angrip Garvarn i sak! Att försöka outa honom, antyder bara svagheten i den egna argumentationen.

Jag inledde mina inlägg här med några detaljer från hans artikel jag tyckte var konstigt, är det mitt fel att ni skeptiker inte kan hålla er från att hacka ner på (outa?) mig då? Du kanske också ska leva som du lär..?
Användarvisningsbild
LP72

Inläggav anundi » tis 24 jun 2008, 14:23

LP72 skrev:Jag har inte yppat ett ord i den här tråden om att vilja veta hans riktiga namn (en nolla är en nolla oavsett vad han heter), utan endast diskuterat det faktum att han gömmer sig bakom sitt nick och får det med föreningens goda vilja att skydda honom.

Du förstår alldeles tydligt inte syftet med det och vikten av att vara anonym i sammanhanget. Dina argument mot det är ganska så tandlösa och framförallt ogrundade.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav CAP » tis 24 jun 2008, 14:26

LP72 skrev:
CAP skrev:
LP72 skrev:Ja, att inte bli kritiskt granskad och avslöjad, det är starkt förenligt med Garvarns agenda

Så varför behöver du Sven Svensson att kritiskt granska och avslöja? Räcker det inte med Garvarn???

Jag har inte yppat ett ord i den här tråden om att vilja veta hans riktiga namn (en nolla är en nolla oavsett vad han heter), utan endast diskuterat det faktum att han gömmer sig bakom sitt nick och får det med föreningens goda vilja att skydda honom.
Angrip Garvarn i sak! Att försöka outa honom, antyder bara svagheten i den egna argumentationen.

Jag inledde mina inlägg här med några detaljer från hans artikel jag tyckte var konstigt, är det mitt fel att ni skeptiker inte kan hålla er från att hacka ner på (outa?) mig då? Du kanske också ska leva som du lär..?

Då ber jag om ursäkt om det kändes så att jag outade? dig(att be folk att leva som de lär är dock genomgående en pinsam form av att kasta sten i glashus - jag har inte träffar någon som jag skulle kalla 100% argumentativt hederlig - men om du tycker att min sten missar dig så känner jag detsamma... i detta fallet ;) )
Likväl, ditt deltagande i denna tråd är ändock signifikativt liksom din frånvaro i artikeltråden.
CAP

Inläggav Victor_Von_Doom » tis 24 jun 2008, 17:04

Herr C skrev:
Victor_Von_Doom skrev:
Herr C jag vill ha ditt namn, personnummer, Adress, telefonnummer, samt dina föräldrars namn.

Sorry, jag är gift!

Då vill jag ha din frus namn också (samt hennes namn när hon var ogift). Annars så tänker jag kalla dig för DDR-facist!
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inläggav Christer Romson Lande » tis 24 jun 2008, 20:07

Victor_Von_Doom skrev:
Herr C skrev:
Victor_Von_Doom skrev:Herr C jag vill ha ditt namn, personnummer, Adress, telefonnummer, samt dina föräldrars namn.
Sorry, jag är gift!
Då vill jag ha din frus namn också (samt hennes namn när hon var ogift). Annars så tänker jag kalla dig för DDR-facist!
Jag vill ha ditt namn, personnummer, adress, telefonnummer, samt dina föräldrars namn annars tänker jag säga att du inte kan stava till fascist.
Christer Romson Lande

Inläggav Garvarn » ons 25 jun 2008, 11:36

LP72 skrev:Men vad vill han säga med den artikeln egentligen?

Kan Du inte läsa?

Exemplen åskådliggör den viktigaste förutsättningen för att medium ska kunna verka: människor vill tro och de är villiga att göra nästan vad som helst för att försvara sin tro – och därmed försvara den som bekräftar att deras tro är riktig.
Garvarn

Inläggav anundi » ons 25 jun 2008, 12:21

Men Garvarn då...

Jag kan inte ta det där på allvar, för jag vet inte vad du heter.

:roll:

Användarvisningsbild
anundi

Inläggav Garvarn » ons 25 jun 2008, 12:30

anundi skrev:Men Garvarn då...

Jag kan inte ta det där på allvar, för jag vet inte vad du heter.

Och de som inte är mottagliga för argument anser jag ändå vara förtappade, så ingen skada, eller nytta, gjord... 8-)
Garvarn

Inläggav Herr C » ons 25 jun 2008, 14:50

Undrar hur den lilla skeptikerfamiljen skulle reagera om ett medium ville vara anonym i ex. Det okända...
Eller om någon vill testa sin förmåga anonymt. Ett herrans liv i hagen skulle det bli.

Herr C
Vetenskap är roligt, för allt som är rätt idag kan vara fel imorgon och allt som är fel idag kan vara rätt imorgon
Användarvisningsbild
Herr C
Avstängd

Inläggav anundi » ons 25 jun 2008, 14:59

Herr C skrev:Undrar hur den lilla skeptikerfamiljen skulle reagera om ett medium ville vara anonym i ex. Det okända...
Eller om någon vill testa sin förmåga anonymt. Ett herrans liv i hagen skulle det bli.

Herr C

Så du kan alltså inte tänka klart?

Jag tar det i etapper och småsteg så kanske du kan förstå.

1) Garvarn påstår sig inte ha mediala förmågor.
2) Han vill avslöja sådana om inte vill uppträda offentligt med sitt lurendrejeri och därigenom bli avslöjade.
3) Medierna han avslöjar påstår sig ha mediala förmågor.
4) De vill inte uppträda offentligt och få sitt lurendrejeri avslöjat.
5) Genom att wallraffa kan han avslöja dem ändå.
6) Förstår du?
7) Förstår du?
8) Förstår du?

Bonus:
10) Förstår du varför anonymiteten inte på n-å-g-o-t sätt sänker trovärdigheten i det han skriver?
11) Anade väl det, men försök igen.

Användarvisningsbild
anundi

Inläggav anundi » ons 25 jun 2008, 15:02

Jag insåg även att jag inte känner till något fall där ett medium nekats testning, oavsett om det var anonymt eller inte.

Kan du visa mig ett sådant fall, Herr C? Kan någon det?

Jag tvivlar, eftersom det ändå till syvende och sist är den påstådda förmågan man vill udnersöka. Att man sen sätter dit personen ifråga betraktar jag personligen som en skön bonus.

Användarvisningsbild
anundi

Inläggav dokken » ons 25 jun 2008, 15:11

Herr C, anser du även att Günter Wallraffs, Sifaouis, och Daniel Poohls metoder var kontroversiella, eller råder det avgörande skillnader mellan dessa och Garvarn? Vilka då i så fall?

Om det inte är metoden du ogillar utan den fortsatta anonymiteten, hur ställer du dig till att det genom historien funnits många journalister och författare som skrivit under pseudonym? Har de alla varit klandervärda? Eller råder det avgörande skillnader mellan dessa och Garvarn? Vilka då i så fall?
the pulse is alive
making me sane
Användarvisningsbild
dokken

Inläggav Filippa » ons 25 jun 2008, 17:39

anundi skrev:Jag insåg även att jag inte känner till något fall där ett medium nekats testning, oavsett om det var anonymt eller inte.

Det finns många efterblivna och/eller psykfall som anser sig ha övernaturliga förmågor.

En förutsättning är att personen som ska testas är tillräcklig klar i knoppen för att kunna precisera sin förmåga (vilket är en nödvändighet för att kunna upprätta ett testprotokoll) och att förmågan är prövbar.Mer om detta finns att läsa här

Det krävs också att det är praktiskt möjligt att skapa ett test - en problematik som illustreras genom exemplet Carina Landin
- Maranga, do you take the Verklighet to be your lawfully wedded Verklighet, to love and honor her, forsaking all others, giving yourself to her alone as long as you shall live. If so say I do.
- I do.
Användarvisningsbild
Filippa

Inläggav anundi » ons 25 jun 2008, 22:52

Filippa skrev:
anundi skrev:Jag insåg även att jag inte känner till något fall där ett medium nekats testning, oavsett om det var anonymt eller inte.

Det finns många efterblivna och/eller psykfall som anser sig ha övernaturliga förmågor.

En förutsättning är att personen som ska testas är tillräcklig klar i knoppen för att kunna precisera sin förmåga (vilket är en nödvändighet för att kunna upprätta ett testprotokoll) och att förmågan är prövbar.Mer om detta finns att läsa här

Det krävs också att det är praktiskt möjligt att skapa ett test - en problematik som illustreras genom exemplet Carina Landin

Ja, jag såg det där med brevväxlingen (även om det var innan jag reggade mig) .

Men i det fallet nekades denne högst märkliga individ inte testning. Det var hon/han själv som avsade sig detta, med förevändningen att VoF inte var seriöst.

Det var bara det jag menade, att "vi" inte nekar till testning, oavsett anonymitet eller pseudonymer, vilket Herr C antydde.

Användarvisningsbild
anundi

Inläggav Filippa » tor 26 jun 2008, 10:38

anundi skrev:Men i det fallet nekades denne högst märkliga individ inte testning. Det var hon/han själv som avsade sig detta, med förevändningen att VoF inte var seriöst.

Jo, du har rätt. Om en sökande får avslag finns det en saklig grund till det. Sökande avslår sig själva om de inte ställer upp på testet enligt de förutsättningar föreningen stadgat. I testkommittens PM står: "Om kommittén beslutar att en sökandes påstådda förmåga inte kvalificerar sig för ett test, ska kommittén motivera beslutet för den sökande."

Vi bör samtidigt komma ihåg att VoF:s testverksamhet inte i första hand har ett vetenskapligt påkallat motiv, utan ett opinionsbildande. Testet blir hyfsat tandlöst pr-mässigt, om inte VoF har möjligheten att offentliggöra namnen på de personer som testats. Därför gissar jag att ett medium som kräver anonymitet kommer få avslag.

I testkommitténs PM står:
"Kommittén förbehåller sig rätten att offentliggöra kommunikation som försiggått
mellan den sökande och kommittén (per brev, e-post, telefon, personligt möte,
etc.), helt eller delvis, om kommittén så finner påkallat. Kommittén kommer dock
inte att regelmässigt offentliggöra sådan kommunikation. Den sökande äger också
rätt att offentliggöra kommunikationen."

"Kommittén förbinder sig att efter genomförandet av ett test beskriva hela förloppet
i rapportform med rimligt stor detaljrikedom (förberedelser, genomförande, utfall,
övrigt som har relevans). Rapporten publiceras i sammanhang som kommittén finner
lämpligt."
- Maranga, do you take the Verklighet to be your lawfully wedded Verklighet, to love and honor her, forsaking all others, giving yourself to her alone as long as you shall live. If so say I do.
- I do.
Användarvisningsbild
Filippa

FöregåendeNästa

Återgå till Tidskriften Folkvett