Tillåt mig Garva..

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

Re: Tillåt mig Garva..

Inläggav cocacolawunderbar » fre 04 jul 2008, 22:19

Ska vi alltså med flit gå miste om all viktig information bara för att några tycker att ett riktigt namn ser finare ut på pappret än en pseudonym?
Sådant trams begränsar mänskligheten. Varför ska vi sätta käppar i hjulet pga några estetiska petitesser?
Tänk bara vad lite vi hade vetat om världen, och framför allt instängda länder som Nordkorea ifall det inte gick att garantera källornas anonymitet?
Nu riskerar väl knappast Garvarn livet för det han gör (han kanske hade fått några hot på sin höjd :wink: ), men informationen han bidrar med finns just av anledningen att han använder pseudonym.

Hur mycket ska man behöva förenkla det hela? Om Garvarn avslöjar bluffmakare som tjänar pengar på godtrogna människor så gör han något vettigt. Sitt inte och klaga när en skeptiker rensar upp i erat träsk. Om det finns genuina medium så har Garvarn snarare gjort er en tjänst genom att utesluta en och annan charlatan. En win/win-situation.
cocacolawunderbar

Inläggav Tristan Chi » fre 04 jul 2008, 22:31

LP72 skrev:Ang ärligheten att öppet erbjuda sig att testa kontrollera påståendena och uppgifterna vore bra mycket bättre än att smyga omkring som en annan Clouseau
OK. Jag råkar ha två veckors ospeciicerad semester innestående. Jag erbjuder mig härmed att öppet och ärligt testa varje påstående som Du kan tänkas ha för beskådande under perioden 15/7 till 29/8. Jag kräver ett klart uttryckt påstående och ett överenskommet testprotokoll samt en överenskommen tid och plats inom Sveriges gränser. De preliminära förhandlingarna försiggår lämpligen på detta forum och jag föredrar tillsvidare att vara anonym. Skrivkunnig och högutbildad som jag är åtager jag mig att föra protokoll och publicera alla fynd på lämplig plats och i laga ordning.

Mitt PM står till Ditt förfogande.
/Tristan
Obehag är det värsta jag vet.
Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inläggav dokken » sön 06 jul 2008, 11:07

Tristan Chi skrev:
LP72 skrev:Ang ärligheten att öppet erbjuda sig att testa kontrollera påståendena och uppgifterna vore bra mycket bättre än att smyga omkring som en annan Clouseau
OK. Jag råkar ha två veckors ospeciicerad semester innestående. Jag erbjuder mig härmed att öppet och ärligt testa varje påstående som Du kan tänkas ha för beskådande under perioden 15/7 till 29/8.

Hur går det?
the pulse is alive
making me sane
Användarvisningsbild
dokken

Inläggav Tristan Chi » sön 06 jul 2008, 17:42

Tja. Det verkar bli en lugn semester.
Obehag är det värsta jag vet.
Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inläggav MBY » lör 12 jul 2008, 05:14

Herr C skrev:
piotrr skrev:Du verkar inte speciellt öppen inför konceptet.

Jag tycker nog att skriver man artiklar i en tidskrift (hur liten den än må vara) så tyckar jag nog man ska stå öppen för dessa artiklar. I ett demokratiskt samhälle så är det en av grundpelarna att debatten förs öppen!

Har Du någon annan åsikt?

Herr C

Ja, jag har en annan åsikt. En kanske lite mer nyanserad, bildad och nykter sådan. Ett öppet, demokratiskt, samhälle bygger typiskt nog inte på att allas identiteter röjs under alla förhållanden. Tvärt om. Du bara leker med semantik när du använder ordet "öppen" i samma mening som "demokratisk". Vad är det du inte förstår med att debatten förs öppen men debattörernas identiteter inte måste vara det? I diktaturstater är myndigheter alltid mycket intresserade av vem som skriver precis vad.

Paralleller kan göras till vetenskap - ett annat område du just inte begriper mycket om - där det är argumenten som är viktiga, inte vem som säger vad. Jämför med auktoritetstro.

Man kan inte annat än dra slutsatsen att det är mer än vetenskap du inte behärskar. Vilket kan bli ett seriöst demokratiproblem när du ska vifta med din röstsedel (vilket du förstås gör helt öppet? :roll: ).

Demokrati är inte ett fint ord som man kan slänga sig med när det passar. Att subtilt anklaga motståndaren för att vara en presumtiv demokratimotståndare är ohederligt och obehagligt.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav buggis » tis 02 sep 2008, 12:08

Helt enligt min egen åsikt. Att garva är själva motorn i livet. Så det så.
"Ty sådan är människans natur att om hon än erkänner att andra är kvickare, vältaligare eller mera lärda, så vill hon knappast tro att andra är klokare än hon själv; hon ser ju sitt eget förstånd på nära håll, andras på avstånd."
Thomas Hobbes
Användarvisningsbild
buggis

Inläggav bengtsfors » mån 13 okt 2008, 14:44

Grape skrev:Till viss mån så gäller väl dessutom meddelarfriheten, dvs så länge Garvarn önskar vara anonym så har han en lagstadgad rätt till det?

Den lagstadgade rätten upphör i samma sekund som man tar emot första femtioöringen i arvode.

Sedan vet jag inte riktigt vem som har rätt att kräva ut uppgifterna. Polisen har det. Antagligen är det inte heller straffbart (för någon) att undersöka vem som meddelat om man tagit betalt för det.

För övrigt är det ingen rättighet att varken bli publicerad i en tidning eller testad av en skeptikerförening.
Du kränker mig.
Användarvisningsbild
bengtsfors

Inläggav matsw » mån 13 okt 2008, 15:37

bengtsfors skrev:Den lagstadgade rätten upphör i samma sekund som man tar emot första femtioöringen i arvode.

Det här med arvodets betydelse var nytt för mig. har du nåt ställe man kan läsa om det?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Suresh » mån 13 okt 2008, 16:14

matsw skrev:
bengtsfors skrev:Den lagstadgade rätten upphör i samma sekund som man tar emot första femtioöringen i arvode.

Det här med arvodets betydelse var nytt för mig. har du nåt ställe man kan läsa om det?

Inkomsten skall deklareras och redovisas till SKM.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav matsw » mån 13 okt 2008, 17:36

Suresh skrev:Inkomsten skall deklareras och redovisas till SKM.

Det är väl självklart men har inte med saken att göra.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav AndersY » tor 21 maj 2009, 00:43

dokken skrev:Herr C, anser du även att Günter Wallraffs, Sifaouis, och Daniel Poohls metoder var kontroversiella, eller råder det avgörande skillnader mellan dessa och Garvarn? Vilka då i så fall?

Om det inte är metoden du ogillar utan den fortsatta anonymiteten, hur ställer du dig till att det genom historien funnits många journalister och författare som skrivit under pseudonym? Har de alla varit klandervärda? Eller råder det avgörande skillnader mellan dessa och Garvarn? Vilka då i så fall?

Brukar inte många wallraffande journalister skriva artiklarna i eget namn, men uppträda under annan identitet när de utför sitt wallraffande?
Jag tycker det skulle vara särdeles trist om journalister inte tordes skriva under eget namn i en demokrati, utan tidningarna skulle vara fyllda med anonyma signaturer. Undersökningarna får gärna ske under falsk identitet.

Likadant tycker jag det klart trist med alla anonyma skribenter på det här forumet och andra. Jag föredrar absolut icke-anonyma forum, allt annat lika. Visst kan man teoretiskt bli hotad, men lite får man ju offra för att offentligt stå för sina åsikter och uppträdanden. Jag har genom åren fått några hot via PM/email, samt en klart psykiskt instabil person som ägnade sig åt telefonterror, men lite får man ju offra och inte direkt farligt för drygt 10 års internetskrivande.

Om alla uttryckte sina åsikter öppet så skulle det inte heller vara så lätt att förfölja någon för att de råkade ha offentliga åsikter, eftersom det skulle bli mer utbrett. Klart tråkigt om utvecklingen gick åt andra hållet och ingen tordes stå för sina åsikter offentligt, utan alla var helt tysta vid vanliga samtal så fort det började närma sig en åsikt, med enbart anonyma inlägg och tidningsartiklar.

Dessutom brukar det bli en trevligare stämning samt lite mer dämpad och hövlig argumentation om folk skriver under eget namn.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav smiskos » tor 21 maj 2009, 07:43

Men det kan ju vara skönt att slippa skämmas i offentlighetens ljus när man råkat gräva upp en årsgammal trolltråd.
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.
Användarvisningsbild
smiskos

Inläggav Christer Romson Lande » tor 21 maj 2009, 11:12

AndersY skrev:Dessutom brukar det bli en trevligare stämning samt lite mer dämpad och hövlig argumentation om folk skriver under eget namn.
Har du nån källa på det? Eller är det bara anekdoter som ligger till grund för det påståendet?
Christer Romson Lande

Inläggav AndersY » tor 21 maj 2009, 22:15

Christer Romson Lande skrev:
AndersY skrev:Dessutom brukar det bli en trevligare stämning samt lite mer dämpad och hövlig argumentation om folk skriver under eget namn.
Har du nån källa på det? Eller är det bara anekdoter som ligger till grund för det påståendet?

Behöver du verkligen fråga det, eller vet du kanske redan svaret?
Är trevligare stämning ens mätbart, annat än som subjektiv bedömning ifrån enskilda?
Men för att förtydliga då, ifall du inte förstod det, jag tycker att det blir trevligare stämning.

Nu blev det lite mycket forumitsnack än vad jag egentligen tycker är viktigt.

Skulle det vara ett problem om alla journalister skrev under okänd pseudonym, kanske speciellt de "grävande"?
Om någon t.ex. avlyssnar blivande EU-politikers "bakom scenen"-åsikter gör ett reportage om det och lite andra smaskiga detaljer ur deras privata och offentliga liv, typ umgängeskrets, ekonomi, resor/nöjen, etc.. Skulle det då vara ett problem om journalisten som skrev reportaget gjorde det under namnet "grisfarmarn" istället för att avslöja vem som verkligen ligger bakom?
Jag tycker det.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav AndersY » tor 21 maj 2009, 22:16

smiskos skrev:Men det kan ju vara skönt att slippa skämmas i offentlighetens ljus när man råkat gräva upp en årsgammal trolltråd.

Skämmas?
Varför det?
/Anders Ytterström

AndersY

FöregåendeNästa

Återgå till Tidskriften Folkvett