Förvirring inom VoF

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

Re: Förvirring inom VoF

Inläggav milaja » mån 01 feb 2010, 06:57

Newton, Galileo, Arkimedes, Einstein och Darwin skulle inte trott att det faktum att det för ett par hundra år sedan fanns någon som arbetade i motvind och visade sig ha rätt var ett stöd för deras hypoteser. Isåfall hade de inte kommit så långt som de gjorde.
milaja

Att föra fram okonventionella idéer

Inläggav VeVeN » mån 01 feb 2010, 15:02

Genom hela historien har det funnits människor som förfäktat udda idéer. Av dessa är det extremt få som har gått till historien som "segrare". Näst intill allihop är idag saligen bortglömda, eller möjligen hågkommna enbart för sitt kuriosavärde.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav Eon » tis 02 feb 2010, 01:06

Ovan nämnda motargument har bäst formulerats av Olav Hammer, i boken Osunt Förnuft:

Olav Hammer skrev:Visst, folk skrattade åt Columbus, men de skrattade åt byfånen också. Att andra uppfattar en som tokig betyder inte att man är ett missförstått geni.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire
Användarvisningsbild
Eon

Inläggav Hexmaster » tis 02 feb 2010, 08:38

Olav Hammer skrev:Visst, folk skrattade åt Columbus, men de skrattade åt byfånen också. Att andra uppfattar en som tokig betyder inte att man är ett missförstått geni.

Han kunde valt ett bättre exempel, för Columbus var snarare byfåne än geni: Columbus dårskap, Folkvett 2/2009
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav VeVeN » tis 02 feb 2010, 17:20

Eon skrev:Ovan nämnda motargument har bäst formulerats av Olav Hammer, i boken Osunt Förnuft:

Har själv läst boken. Rekommenderar den.

En annan variant på detta:

- Man skrattade åt clownen Bozo också!

Mer om clowner

- Är det inte löjligt att vara clown?
- Inte om man vet om det!
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav UFA » mån 15 feb 2010, 19:00

Eon skrev:Ovan nämnda motargument har bäst formulerats av Olav Hammer, i boken Osunt Förnuft:

Jag vet inte vem, som var först, men citatet brukar väl ändå tillskrivas Carl Sagan?

"But the fact that some geniuses were laughed at does not imply that all who are laughed at are geniuses. They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright Brothers. But they also laughed at Bozo the Clown."
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Användarvisningsbild
UFA

Föregående

Återgå till Tidskriften Folkvett