En bok att recensera i Folkvett

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.

En bok att recensera i Folkvett

Inläggav FudoMyoo » tor 06 aug 2009, 21:54

Soluppgång över vetenskapen av Magdalena Rosell.

Författaren är docent i medicinsk näringslära vid Karolinska institutet och fil kand i teoretisk filosofi, samt verksam som universitetspedagogisk utvecklare vid Stockholms universitet. Än så länge har jag bara bläddrat i boken och läst valda delar. Fast jag förstod så pass mycket att "alternativa teorier om människans och världsalltets beskaffenhet" är en omskrivning för Martinus världsbild. Googling på titeln avslöjar samma sak.

Tyvärr räcker inte min tid (som varande pappaledig) för att läsa hela boken och recensera den själv. Annars hade jag gärna gjort det.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Re: En bok att recensera i Folkvett

Inläggav MartinR » lör 08 aug 2009, 21:35

Tack för tipset, vi noterar!
Användarvisningsbild
MartinR

Inläggav devadatta » fre 21 aug 2009, 02:02

En annan bok som ni bör recensera i Folkvett är Tror du på astrologi? av Berith Boström (astrolog) och Åke Söderlind som kom ut förra året. Den redovisar astrologins historia och speciellt striden mellan vetenskap och astrologi. Argumenten mot tas upp i kapitlet "Vetenskapen vill utplåna", bland mystikhyllande och vetenskapskritiska citat av kända forskare. I kapitlet "En kärna av sanning" går de igenom alla belägg för astrologi som ska visa att det finns något i den ändå. Gauquelin nämns på bägge ställena och de påstår att Marseffekten finns, samt refererar till Frank Brown, Rachel Carson (ja, just hon), Hans Jürgen Eysenck, John Nelson, Maki Takata, Giorgio Piccardi, Jurij Cholodov och Arnold Lieber som stöd för dess giltighet.

Naturligtvis nämner de även kvantmekanik och David Bohm som stöd för sin holism och de kritiserar psykologer som kritiserar astrologi genom att hävda att de själva är ovetenskapliga som sysslar med psykoanalys och Rorschacktest. :D Vidare skriver de att "Strålningen från Uranus [som kan påverka en människas karaktär] må vara aldrig så svag, men den finns och med rätt teknik skulle den gå att mäta." Senare: "Lika lite som man kräver att det ska gå att bevisa att konst och poesi är sanna, bör man kräva logiska bevis för att astrologin ska vara sann."

I slutet på boken citerar de olika författare, astrologer och professorer om astrologi, även kritiska personer som Curt Roslund. Bl.a. har de med Olav Hammers skildring från Profeter mot strömmen där han blev tagen av hur exakt en astrolog kunde beskriva honom... och där slutar citatet. Sen har de med en skum vetenskapsrelativistisk text av Martin Edman, professor i filosofi, om att man inte kan avfärda astrologi för att det skulle vara ovetenskapligt eller inte beprövad erfarenhet. Det kan ju dock hända att författarna quoteminat sönder hans ursprungstext med.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Anders E » lör 02 jan 2010, 13:46

devadatta Wrote:En annan bok som ni bör recensera i Folkvett är Tror du på astrologi? av Berith Boström (astrolog) och Åke Söderlind som kom ut förra året.

Jag håller faktiskt inte med om det. Jag tycker att man måste dra en gräns för hur pass orimliga hugskott man behöver befatta sig med att vetenskaplig vederlägga. Delvis är det en resursfråga. Det är ju inte direkt så att forskare sitter och rullar tummarna i brist på sysselsättning och skulle t.ex. en astronom eller astrofysiker ägna tid åt att bemöta astrologers argument så måste tiden tas från något annat eftersom även astronomers dygn bara har 24 timmar. Men för att motivera det krävs, åtminstone enligt min mening, att det finns någon rimlig anledning att tro att det skulle ligga något intressant i uppgiften. Det gör det inte i detta fall och jag skulle vilja säga att detsamma gäller uppmärksamheten av det s.k. paranormala. Jag kan inte förmå mig till mer än en trött gäspning och en förundran över hur någon ens kan bry sig när jag ser sådant.

När de vetenskapliga skälen att tro på något är bokstavligt talat noll ska vi verkligen spilla mer tid på det då? Jag vill dock göra ett undantag från den principen när det gäller verksamheter som hotar människors liv och hälsa. Att kritiskt granska alternativmedicin är på den grunden motiverat hur tokiga och orimliga metoderna än framstår som för en någorlunda vaken människa.
Anders E

Inläggav MartinR » lör 02 jan 2010, 14:06

Ett förslag som jag framkastat och sedan själv brutit mot är att Folkvett borde koncenterera sig på att recensera skeptiska böcker, inte flumböcker. Idag har jag en lite annorlunda hållning. Jag tycker att Folkvett borde koncentrera sig på att recensera böcker som gör anspråk på vetenskaplighet, särskilt skeptiska sådana. Nyandliga böcker är det till exempel meningslöst att recensera i ett forum som bara läses av skeptiker.
Användarvisningsbild
MartinR

Inläggav Anders E » lör 02 jan 2010, 14:14

MartinR Wrote:Jag tycker att Folkvett borde koncentrera sig på att recensera böcker som gör anspråk på vetenskaplighet, särskilt skeptiska sådana.

Det är en bra utgångspunkt tycker jag, men även här bör man sålla ganska hårt. Det finns gott om böcker som uppfyller ditt kriterium men som bara består av upprepningar av det vi redan vet. Sådant finns det ingen anledning att spilla mer tid på. Innehåller de däremot något nytt som inte är alltför uppenbart fel kan det vara motiverat att granska det.
Anders E

Inläggav MartinR » lör 02 jan 2010, 15:29

Javisst, det är nog ingen risk att vi låter recensera en ny utgåva av KTH:s grundlärobok i hållfasthetslära. (-;
Användarvisningsbild
MartinR

Återgå till Tidskriften Folkvett