Paranormalikernas ageranden vid aktuella försvinnanden

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Re: Paranormalikernas ageranden vid aktuella försvinnanden

Inläggav Micke » sön 19 okt 2008, 18:17

Urquhart skrev:
Micke skrev:Tror du något medium är ute efter att medvetet sabotera utredningarna? Förresten, är det inte redan straffbart att medvetet sabotera polisens utredningar?

Nej, det tror jag inte, men det är ju just det de gör. Det är ju inte så att de råkar ha ett vittnesmål som sedan visar sig vara felaktigt eller ovidkommande. De går ju faktiskt in och tar av polisens tid med sitt trams.

Det är väl egentligen polisens ansvar att avgöra vad de ska göra med de tips de får in. Det är ju inget som kan hindra någon att lämna helt anonyma tips. Det skulle nog se konstigt ut om en viss kategori människor förbjöds att lämna tips till polisen.
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav pema » sön 19 okt 2008, 18:25

Micke skrev:Det är väl egentligen polisens ansvar att avgöra vad de ska göra med de tips de får in. Det är ju inget som kan hindra någon att lämna helt anonyma tips. Det skulle nog se konstigt ut om en viss kategori människor förbjöds att lämna tips till polisen.
Uppgiftslämnare är inte utan ansvar, och yrande strålkärringar stör utredningarna. Det måste du väl ändå medge.
Användarvisningsbild
pema

Inläggav Urquhart » sön 19 okt 2008, 23:05

Micke skrev:Det är väl egentligen polisens ansvar att avgöra vad de ska göra med de tips de får in. Det är ju inget som kan hindra någon att lämna helt anonyma tips. Det skulle nog se konstigt ut om en viss kategori människor förbjöds att lämna tips till polisen.

Det tar dock tid att sålla bland all skit polisen får in. Vid varje större brott som uppmärksammas i pressen får polisen in en massa skittips från förvirrade personer, lycksökare och diverse lustigkurrar. Det går åt en del arbete för att leta rätt på de värdefulla tipesen i denna höstack. Strålkärringar innebär bara att höstacken blir större och mer polisarbete går åt till att göra en massa saker som inte för utredningen framåt en enda mm.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Filippa » mån 20 okt 2008, 00:29

Micke skrev:Ja, det var väldigt vad du var insatt i hur medier tänker.

Tack.

Har du nån källa eller annan evidens för det? Sådana obekräftade historier brukar ju annars betraktas som anekdoter, speciellt på detta forum.

Javisst! Jag skall tids nog redovisa det empiriska stödet för att trofésamlande fjärrskådare tänker mycket på vissa saker och mycket lite på andra saker när de bestämmer sig för att sätta tänderna i en spektakulär brottsutredning.

Men först vill jag fråga dig om du möjligen känner till en fantastisk kvinna som heter Christine Holohan.
- Maranga, do you take the Verklighet to be your lawfully wedded Verklighet, to love and honor her, forsaking all others, giving yourself to her alone as long as you shall live. If so say I do.
- I do.
Användarvisningsbild
Filippa

Inläggav Micke » mån 20 okt 2008, 12:38

Filippa skrev:Men först vill jag fråga dig om du möjligen känner till en fantastisk kvinna som heter Christine Holohan.

Nej, inte mer än detta (skeptisk webbsida) som jag i hastigheten googlade fram men inte har läst igenom än. Hennes egen hemsida verkar inte fungera.
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Filippa » mån 20 okt 2008, 17:26

En utmärkt sida, Micke. Vad får du för intryck av Holohan?
- Maranga, do you take the Verklighet to be your lawfully wedded Verklighet, to love and honor her, forsaking all others, giving yourself to her alone as long as you shall live. If so say I do.
- I do.
Användarvisningsbild
Filippa

Inläggav Micke » tis 21 okt 2008, 13:17

Filippa skrev:En utmärkt sida, Micke. Vad får du för intryck av Holohan?

Mitt intryck efter att ha läst den sidan är att hon verkar vara en lycksökare. Hon bodde ju bara 3 miles från mordplatsen och 1,3 miles från den lokala puben, och skvallret haglade väl i bygden efter händelsen. Hon kan ha hört massor innan hon kontaktade polisen och som relativt närboende fått reda på en hel del, både sådant som polisen själva visste och annat skvaller. Nu vet jag inte hur tättbefolkat området är, men ju mindre folk som bor på en viss yta ju mer håller folk reda på varann.

Hon verkar inte heller vara nån större celebritet, blott 441 sökträffar på hennes namn på Google varav mycker verkar handla om nån bok hon skrivit. Inte ens ett försök har gjorts att skriva en Wikipediaartikel om henne. Att hennes egen webbsajt inte fungerar beror på att den stängdes den 12 oktober.
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Filippa » tis 21 okt 2008, 19:52

Micke skrev:
Filippa skrev:En utmärkt sida, Micke. Vad får du för intryck av Holohan?

Mitt intryck efter att ha läst den sidan är att hon verkar vara en lycksökare.

Läste du det här brevet?
http://www.tonyyouens.com/lundy.htm
- I do.
Användarvisningsbild
Filippa

Inläggav calle555 » ons 22 okt 2008, 01:33

yennork skrev:Jag tror hon finns nära vatten....

Här söks kroppen :shock:

Bild

och en röd stuga i skogen...

50-åringens stuga undersöks :shock:
Användarvisningsbild
calle555
Forummoderator

Inläggav zooey » tor 23 okt 2008, 19:18

calle555 skrev:
yennork skrev:Jag tror hon finns nära vatten....

Här söks kroppen :shock:

Bild

och en röd stuga i skogen...

50-åringens stuga undersöks :shock:
Å andra sidan, med facit i hand så:
Expressen skrev:... måste man svänga av till en mindre väg och sedan fortsätta flera hundra meter på en timmerväg.
Det är flera kilometer till närmsta hus. [...]Den låg öppet mitt i skogen. [...] snårigt, nedfallna träd ligger överallt och det är tät tall- och björkskog.
Expressens foto är väldigt suddigt... men inte ser man några stugor eller något vatten! Däremot hade ju mediet, till skillnad från Yennork, koll på läget: skog!! :P Fast i övrigt var det väl nästan 100% fel förstås...
Användarvisningsbild
zooey

Inläggav h » tor 23 okt 2008, 20:07

Tja, röd stuga och nära vatten är ju inte direkt några högoddsare i Sverige.
Användarvisningsbild
h

Inläggav calle555 » lör 08 nov 2008, 18:36

Om Caroline-fallet:

Cosma skrev:Jag sa till en kollega på jobbet ett par dagar innan de ens hade en misstänkt att "hon kommer snart hittas och hon kommer vara illa tilltygad" kanske ingen svår gissning men jag fick en bild. Har även sagt till min pojkvän att "där" finns hon. Hon fanns inte där. Men kanske delar av henne finns där eller har funnits. Så som han verkar ha flyttat runt henne. Han vet vilket område jag pekat ut.
Användarvisningsbild
calle555
Forummoderator

Inläggav Pace » lör 08 nov 2008, 20:23

calle555 skrev:Om Caroline-fallet:

Häpnadsväckande. Att inbilla sig förmågor i efterhand måste nog vara absoluta toppen på en charlatans karriär.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard
Användarvisningsbild
Pace

Inläggav calle555 » ons 04 mar 2009, 22:28

I Jimmy-fallet har Dalademokraten skickat ett tips från siaren Hanse Rehnman vidare till polisen. Liksom i tre andra dalafall jag diskuterat* så lade polisen tid på tipset. Fallet har fått en egen tråd: Siare har "sett" Jimmy!

* Pernilla, Marie och Engla.
Användarvisningsbild
calle555
Forummoderator

Inläggav calle555 » tor 06 aug 2009, 17:22

En förälder tycks vända sig till våra vänner på Övernaturligt iFokus:

Min försvunne son.

Man får ha viss förståelse för att drabbade anhöriga griper efter halmstrån. :cry:

PS
Datumet stämmer med den ena i detta fall.
DS
Användarvisningsbild
calle555
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter