Cancer, desperation och naturläkemedel

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Cancer, desperation och naturläkemedel

Inläggav calle555 » ons 29 okt 2008, 13:26

jagefrisk skrev:Har tagit AminoAct i 5 dagar nu, det där nya naturläkemedlet jag skulle pröva. Det är ett läkemedel från USA som visat sig vara jätteverksamt på vissa cancertyper, men inte alls på andra. Ska ta dem i 10 dagar så nu är det 5 dagar kvar.

Hur ska man hantera sånt här egentligen?

Jag vet av egen erfarenhet att det är väldigt svårt att vara uttalat skeptisk i sådana lägen. Ska man ens vara det?

PS
Hon dog knappa två veckor senare. :(
DS
Användarvisningsbild
calle555
Forummoderator

Re: Cancer, desperation och naturläkemedel

Inläggav Pace » ons 29 okt 2008, 13:57

Usch, vilken jobbig blogg att läsa. Så sorglig.

Hade jag varit döende i cancer hade jag nog också testat alla möjliga (läke)medel, även om jag vet att det förmodligen är helt verkningslöst. Det skulle kännas som om man får bli en försökskanin i stället för att vänta på att forskningen ska hinna ikapp. Bieffekter eller ej, i ljuset av att få leva några dagar längre är det nog en liten uppoffring i jämförelse.

Jag anser det nog vara bättre att hålla hoppet uppe för en döende människa, än att konsekvent förneka deras rätt att tugga placebo fram till dödsbädden. Det är jobbigt nog vilket val man än väljer.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard
Användarvisningsbild
Pace

Inläggav gubblukt » ons 29 okt 2008, 14:23

calle555 skrev:
jagefrisk skrev:Har tagit AminoAct i 5 dagar nu, det där nya naturläkemedlet jag skulle pröva. Det är ett läkemedel från USA som visat sig vara jätteverksamt på vissa cancertyper, men inte alls på andra. Ska ta dem i 10 dagar så nu är det 5 dagar kvar.

Hur ska man hantera sånt här egentligen?

Jag vet av egen erfarenhet att det är väldigt svårt att vara uttalat skeptisk i sådana lägen. Ska man ens vara det?

Nej, det är inte läge att dra igång någon skeptiker-predikan för någon som redan har uttömt de möjligheter vården har att ge :( .

Däremot kan man ju påpeka för politiker/lagstiftare att preparat som inte har den effekt som utgivarna låter påskina skall bort från marknaden.
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.
Användarvisningsbild
gubblukt

Inläggav liberator » ons 29 okt 2008, 14:41

Om de använder de istället för vanlig sjukvård, som fortfarande kan göra dem friska, skulle jag säga till. Men om hoppet från den sidan är ute skulle jag inte säga något.
Musik och samma på Spotify
Twitter
Användarvisningsbild
liberator

Inläggav tanto » ons 29 okt 2008, 15:15

liberator skrev:Om de använder de istället för vanlig sjukvård, som fortfarande kan göra dem friska, skulle jag säga till. Men om hoppet från den sidan är ute skulle jag inte säga något.

Delar din uppfattning.

Finns inget i woowoo-branchen som gör mig mer förbannad än folk som säljer skit till utsatta och desperata människor, men i detta fallet tror jag nog det är läge att sitta på händerna.
Honey Badger doesn't give a shit
Användarvisningsbild
tanto

Inläggav liberator » ons 29 okt 2008, 15:17

Vill man få något gjort åt att det säljs sådana preparat, finns det bättre vägar att gå än att försöka övertyga döende människor.
Twitter
Användarvisningsbild
liberator

Inläggav matsw » ons 29 okt 2008, 15:21

liberator skrev:Vill man få något gjort åt att det säljs sådana preparat, finns det bättre vägar att gå än att försöka övertyga döende människor.

Exakt. Det är helt åt helvete men man ska inte ge se på de döende.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav calle555 » ons 29 okt 2008, 15:28

Absolut. Man vill inte fylla en 20-årig döende tjejs sista tid i livet med negativitet.

:(

Å andra sidan finns det någon där ute som för att tjäna 6000 kronor minus kostnader inte drar sig för att utnyttja desperata människor. Sådant gör mig rasande.
Användarvisningsbild
calle555
Forummoderator

Inläggav liberator » ons 29 okt 2008, 15:32

calle555 skrev:Å andra sidan finns det någon där ute som för att tjäna 6000 kronor minus kostnader inte drar sig för att utnyttja desperata människor. Sådant gör mig rasande.
Självklart! Men då är det bättre att försöka arbeta förebyggande, så att folk inte får för sig att köpa dessa medel när de väl ligger döende.
Twitter
Användarvisningsbild
liberator

Inläggav calle555 » ons 29 okt 2008, 15:55

liberator skrev:Men då är det bättre att försöka arbeta förebyggande, ...

En medelväg är kanske att peka på den här typen av fall när man arbetar förebyggande. Som nu. ;)
Användarvisningsbild
calle555
Forummoderator

Inläggav Urquhart » ons 29 okt 2008, 17:08

tanto skrev:
liberator skrev:Om de använder de istället för vanlig sjukvård, som fortfarande kan göra dem friska, skulle jag säga till. Men om hoppet från den sidan är ute skulle jag inte säga något.

Delar din uppfattning.

Finns inget i woowoo-branchen som gör mig mer förbannad än folk som säljer skit till utsatta och desperata människor, men i detta fallet tror jag nog det är läge att sitta på händerna.

Det vette fan. Jag skulle förmodligen inte klaga det misnta på den sjuke som försöker med alla sätt. Däremot så blir jag jävligt sur på alla spån som glatt kvittrar om hur bra dyra mediciner eller knasbehandlingar är. Det var ju en hel del sånt i början av kommentarerna på den där sidan. Ännu mer hatar jag se samvetslösa asgamar som säljer dessa bluffsaker. :x
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Urquhart » ons 29 okt 2008, 17:10

calle555 skrev:
liberator skrev:Men då är det bättre att försöka arbeta förebyggande, ...

En medelväg är kanske att peka på den här typen av fall när man arbetar förebyggande. Som nu. ;)

mm, orkade inte läsa alla kommentarer, men var det någon av medicinförespråkarna som sa det minsta knyst efter att hon dött? Medlet skulle ju vara så jävla bra och garanterat hjälpa. Dessutom var det några som sände healing. Verkade inte hjälpa direkt, men inte fan ska man tro att stollarna drar någon logisk slutsats av det. :roll:
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav piotrr » ons 29 okt 2008, 18:32

calle555 skrev:Absolut. Man vill inte fylla en 20-årig döende tjejs sista tid i livet med negativitet.

Absolut inte. Det är de som skor sig på hennes död, vars liv skall fyllas med negativitet.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav jayeye » ons 29 okt 2008, 19:49

piotrr skrev:
calle555 skrev:Absolut. Man vill inte fylla en 20-årig döende tjejs sista tid i livet med negativitet.

Absolut inte. Det är de som skor sig på hennes död, vars liv skall fyllas med negativitet.

Förstår ju att folk griper efter alla strån som de upplever existerar. Väldigt sorgligt när terminalt sjuka lägger mycket pengar på bevisat overksamma behandlingar och dessutom lägger mycket av sin sista tid på skiten. Tid som vore bättre spenderad ihop med nära och kära.
Jag blir så j-a arg när jag läser kommentarerna!
Borde till hårdare straff att bryta mot kvacksalverilagen... typ prygling. De ruttna strån de erbjuder måste bort.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5
Användarvisningsbild
jayeye

Inläggav pwm » fre 31 okt 2008, 01:34

calle555 skrev:Hur ska man hantera sånt här egentligen?
1) få människan att besöka en läkare som är hemtam i evidensbaserade behandlingsmetoder
2) få samma person att berätta för denna läkare vad hon stoppar i sig eftersom det kan påverka verkan av andra medel
Användarvisningsbild
pwm

Nästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter