simone skrev:Absolut, tror du att det är möjligt?
Den blir en bättre plats hela tiden.. så varför inte.
simone skrev:Absolut, tror du att det är möjligt?
Anders H skrev:Om jag skulle säga vad jag tror om detta: Skulle religion inte finnas, skulle det skapas på ett ögonblick. Även om människan vore dubbelt så smart som den är idag, tror jag inte det räcker för att inte någon ska dra en massa långtgående slutsatser från kombinationen star gazing, navelpillande och roliga droger.
Hexmaster skrev:simone skrev:Nej det tror inte jag heller, så med eller utan religioner så strider vi likadeles?
Se det så här: skulle folk sluta kalla varandra idioter om man tog bort internet?
dunkelbrink skrev:simone skrev:Absolut, tror du att det är möjligt?
Den blir en bättre plats hela tiden.. så varför inte.
Hexmaster skrev:laroy: Jag tror det heter "hypersimplifierad".
Pentagram skrev:Jag tror inte världen blir en vackrare plats för att vi gör oss av med religioner, utan det är snarare så att om vi gör världen till en vackrare plats så kommer religionerna att försvinna.
Simone skrev:Absolut, tror du att det är möjligt?
simone skrev:På vilket sätt tycker du att det blir bättre och bättre?
laroy skrev:Hexmaster skrev:laroy: Jag tror det heter "hypersimplifierad".
Hehe.... Visst!Pentagram skrev:Jag tror inte världen blir en vackrare plats för att vi gör oss av med religioner, utan det är snarare så att om vi gör världen till en vackrare plats så kommer religionerna att försvinna.Simone skrev:Absolut, tror du att det är möjligt?
Sen vaknade jag med sängstolpen i munnen...
Det finns trådar på forumet som bygger på tankeexperiment och funderingar av en filosofisk natur. Och så finns det såna här trådar.
Gert skrev:Det verkar som att berättelser/samstämmighet om varifrån vi kommer varför vi är här och vart vi är på väg, skapar sammanhållning inom en grupp.
simone skrev:Och du bidrar inte ?
dunkelbrink skrev:simone skrev:På vilket sätt tycker du att det blir bättre och bättre?
På alla tänkbara jag spontant kan komma på. Tycker inte du det?
laroy skrev:simone skrev:Och du bidrar inte ?
Nä, inte direkt. Det skall erkännas.
Hexmaster skrev:Gert skrev:Det verkar som att berättelser/samstämmighet om varifrån vi kommer varför vi är här och vart vi är på väg, skapar sammanhållning inom en grupp.
"Ett folk är en grupp människor som förenas av gemensamma vanföreställningar om sitt förflutna."
(Citat från Göran Hägg, vet verkligen inte om det även myntats av honom.)
dunkelbrink skrev:Försämras den verkligen eller har vi det så pass bra att vi har tid/möjlighet att känna efter?
Samtidigt är jag hellre deprimerad idag än för 100 år sedan.
Användare som besöker denna kategori: JoNoM, Vidugavia och 1 gäst