Världen utan religion

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Världen utan religion.

Inläggav dunkelbrink » fre 09 jan 2009, 11:49

simone skrev:Absolut, tror du att det är möjligt?

Den blir en bättre plats hela tiden.. så varför inte.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inläggav simone » fre 09 jan 2009, 11:50

Anders H skrev:Om jag skulle säga vad jag tror om detta: Skulle religion inte finnas, skulle det skapas på ett ögonblick. Även om människan vore dubbelt så smart som den är idag, tror jag inte det räcker för att inte någon ska dra en massa långtgående slutsatser från kombinationen star gazing, navelpillande och roliga droger.

Så du tror inte att det räcker för människan att tro på sig själv? Jag är inte ute efter att propagera för religion med min fråga, utan för att höra vad ni tror skulle vara skillnaden utan religion.
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .
Användarvisningsbild
simone

Inläggav simone » fre 09 jan 2009, 11:52

Hexmaster skrev:
simone skrev:Nej det tror inte jag heller, så med eller utan religioner så strider vi likadeles?

Se det så här: skulle folk sluta kalla varandra idioter om man tog bort internet?

Står man öga mot öga med någon är det inte lika lätt att kalla någon idiot, det var inget bra ex.
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .
Användarvisningsbild
simone

Inläggav simone » fre 09 jan 2009, 11:53

dunkelbrink skrev:
simone skrev:Absolut, tror du att det är möjligt?

Den blir en bättre plats hela tiden.. så varför inte.

På vilket sätt tycker du att det blir bättre och bättre?
Användarvisningsbild
simone

Inläggav laroy » fre 09 jan 2009, 11:55

Hexmaster skrev:laroy: Jag tror det heter "hypersimplifierad".

Hehe.... Visst!

Pentagram skrev:Jag tror inte världen blir en vackrare plats för att vi gör oss av med religioner, utan det är snarare så att om vi gör världen till en vackrare plats så kommer religionerna att försvinna.

Simone skrev:Absolut, tror du att det är möjligt?

Sen vaknade jag med sängstolpen i munnen...

Det finns trådar på forumet som bygger på tankeexperiment och funderingar av en filosofisk natur. Och så finns det såna här trådar.
"Monarchies, aristocracies, and religions....there was never a country where the majority of the people were in their secret hearts loyal to any of these institutions" -Mark Twain
Användarvisningsbild
laroy

Inläggav dunkelbrink » fre 09 jan 2009, 11:57

simone skrev:På vilket sätt tycker du att det blir bättre och bättre?

På alla tänkbara jag spontant kan komma på. Tycker inte du det?
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inläggav Gert » fre 09 jan 2009, 12:01

Det verkar som att berättelser/samstämmighet om varifrån vi kommer varför vi är här och vart vi är på väg, skapar sammanhållning inom en grupp.

Det är därför rimligt att anta att berättelser möjliga att applicera på större och större grupper av mäniskor varit viktiga för att kunna utveckla samarbete snabbare än om man behövt lära känna den främmande individen hela vägen var gång.

Detta har skett redan innan det rationella psyket varit så välutvecklat och innefattar därför både magi och mytiska element. Kanske denna väg också varit en förutsättning för att förtäta den mänskliga aktiviten nog för att rationellt tänkandet skulle kunna utvecklas.
Gert

Inläggav simone » fre 09 jan 2009, 12:15

laroy skrev:
Hexmaster skrev:laroy: Jag tror det heter "hypersimplifierad".

Hehe.... Visst!

Pentagram skrev:Jag tror inte världen blir en vackrare plats för att vi gör oss av med religioner, utan det är snarare så att om vi gör världen till en vackrare plats så kommer religionerna att försvinna.

Simone skrev:Absolut, tror du att det är möjligt?

Sen vaknade jag med sängstolpen i munnen...

Det finns trådar på forumet som bygger på tankeexperiment och funderingar av en filosofisk natur. Och så finns det såna här trådar.

Och du bidrar inte ?
Användarvisningsbild
simone

Inläggav Hexmaster » fre 09 jan 2009, 12:17

Gert skrev:Det verkar som att berättelser/samstämmighet om varifrån vi kommer varför vi är här och vart vi är på väg, skapar sammanhållning inom en grupp.

"Ett folk är en grupp människor som förenas av gemensamma vanföreställningar om sitt förflutna."

(Citat från Göran Hägg, vet verkligen inte om det även myntats av honom.)
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav laroy » fre 09 jan 2009, 12:18

simone skrev:Och du bidrar inte ?

Nä, inte direkt. Det skall erkännas.
"Monarchies, aristocracies, and religions....there was never a country where the majority of the people were in their secret hearts loyal to any of these institutions" -Mark Twain
Användarvisningsbild
laroy

Inläggav simone » fre 09 jan 2009, 12:21

dunkelbrink skrev:
simone skrev:På vilket sätt tycker du att det blir bättre och bättre?

På alla tänkbara jag spontant kan komma på. Tycker inte du det?

Jag tycker nog både och, det verkar dock som vi inte kommit så långt när det gäller att lösa konflikter, men visst går det framåt, med myrsteg, (detta när det gäller konfliktlösningar). Samtidigt som vi får det bättre och bättre rent matriellt sett, ( i vår del av världen) så verkar ju också människors psykiska hälsa försämras, så där vet jag inte om vi går mot bättre tider.
Användarvisningsbild
simone

Inläggav simone » fre 09 jan 2009, 12:24

laroy skrev:
simone skrev:Och du bidrar inte ?

Nä, inte direkt. Det skall erkännas.

Om du tycker att tråden bör "höjas" så får du gärna bidra med ett intressant och tankeväckande inlägg....
Användarvisningsbild
simone

Inläggav dunkelbrink » fre 09 jan 2009, 12:25

Försämras den verkligen eller har vi det så pass bra att vi har tid/möjlighet att känna efter?

Samtidigt är jag hellre deprimerad idag än för 100 år sedan.
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inläggav Gert » fre 09 jan 2009, 12:27

Hexmaster skrev:
Gert skrev:Det verkar som att berättelser/samstämmighet om varifrån vi kommer varför vi är här och vart vi är på väg, skapar sammanhållning inom en grupp.

"Ett folk är en grupp människor som förenas av gemensamma vanföreställningar om sitt förflutna."

(Citat från Göran Hägg, vet verkligen inte om det även myntats av honom.)

Jo, och samtidigt kan det varit kortaste vägen för evolutionen för att komma fram till det rationella psyke som till exempel du bär på!
Gert

Inläggav simone » fre 09 jan 2009, 14:35

dunkelbrink skrev:Försämras den verkligen eller har vi det så pass bra att vi har tid/möjlighet att känna efter?

Samtidigt är jag hellre deprimerad idag än för 100 år sedan.

Det är nog som du skriver folk hann väl inte känna efter så mycket förut, kanske inte heller bli deprimerade som vi, så kanske är då vår ökade psykiska ohälsa ett världfärdsproblem.
Användarvisningsbild
simone

FöregåendeNästa

Återgå till Övriga ämnen