"Godhetstestet"

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

"Godhetstestet"

Inläggav Eon » mån 20 dec 2010, 00:07

Kanske varit upp här förut. Men det är sällan man ser kristna sajter på svenska som hotar med helvetet.

Mycket givande "moraliskt" test:http://godhetstestet.webs.com/
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire
Användarvisningsbild
Eon

Re: "Godhetstestet"

Inläggav VeVeN » mån 20 dec 2010, 00:27

Jag har sagt det förut, och säger det igen; Det är bara kannibaler som med visshet kan säga om en människa är god eller inte!
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav B Hellqvist » mån 20 dec 2010, 00:31

Det var ju ett snyggt riggat test... alla är skyldiga till något, och därmed föremål för enkel resa till helvetet. Förbannade jävla typ som lagt ut den där skiten - spela på svaga människors rädslor och skuldkänslor. Jag skickade ett mail med följande:

Det är då ju för väl att din gud inte finns. Måste kännas trist när man gjort sig till språkrör för den gamle sadisten och fått en kick av att hota med helvetets kval till höger och vänster. Din gud är ett monster. Vad gör då det dig till?
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav nabru » mån 20 dec 2010, 00:36

Så skall det se ut. Inte den där larviga kristendomlight-varianten som vi framför allt kör med i Sverige. Där väl för övrigt Helvetet är avskaffat sedan ett tag tillbaka.

Det där är hardcore-religion. Inget dravel om att man blir förlåten sina synder utan här blir det Helvetet direkt.
Nästan så man funderar att bli katolik och ta några bikter för att gardera sig utifall att.
Varma kvällar har jag 100 % skydd mot malaria, kyliga bara 50 %.
Visst har jag fördomar och så länge ingen med fakta kan visa på att de är felaktiga kommer jag att fortsätta vårda dem.
Blogg Gester
Användarvisningsbild
nabru

Inläggav Hexmaster » mån 20 dec 2010, 00:44

De följer budorden enligt kolumn C här http://www.faktoider.nu/dekalogen.html varför det inte är någon särskilt modern kristendom som förs fram, ifall det inte var uppenbart. :)

Om man orkar sig igenom alltihop hittar man länken http://www.livingwaters.com/ (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Way_of_the_Master) som har en sida http://www.needgod.com/ som översatt till svenska fick heta godhetstestet.

Kan rekommendera detta ateismtest:
http://www.bibelstudier.se/index.php?page=D02
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Xantippa » mån 20 dec 2010, 00:56

Säga vad man vill om testet och dess skapare (!) men det är åtminstone rakt på sak. LÅt oss jämföra med vad svenska kyrkan tillhandahåller på sin frågesida http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=640992 "Fråga prästen" där diverse etiska och religiösa spörsmål stöts, blöts och kommer ut i en minst sagt attraktiv form.

Om sex:
Det viktiga när man tar ställning till när det ”är dags” är därför det övergripande kristna budet om kärlek. Båda parter måste veta vad de vill och ingen har rätt att tvinga någon och göra den andre illa.

Numer kan vi reglera barnafödandet, och det har påverkat synen på den fråga Du ställer mer än kanske något annat. Svaret på frågan är alltså att Ni måste förhålla Er till den kristna tradition som Ni vuxit upp i, i förhållande till Er kärlek till varandra, och att Ni handlar efter vad Era samveten bjuder. Allt gott/michael

Om helvetet:
Domssöndagen i Kista kyrka förra söndagen predikade en kollega till mig. Hans budskap var att vid domen så kommer ont och gott i varje människa att skiljas åt. Domen går inte mellan onda och goda människor. Domen går rakt igenom varje människa. Det onda i oss kommer inte att ha någon plats i Guds rike. Det goda i oss, det gudagivna, kommer förstås att få vandra in i himlens härlighet. Att predika så är att ta domen och förtappelsen på allvar, men ändå ge rum för Guds kärlek. Vi blir dömda, men helvetet kommer att gapa tomt!

Om att hedra sin fader och moder:
Att hedra sin fader och moder, vad är det?! Ja den frågan tror jag att vi alla någon gång funderat på. Jag tänker att hedra betyder att respektera. Respekt behöver inte betyda att man alltid älskar eller lyder, eller är överens med sina föräldrar. Att ta spjärn mot dom, att pröva sina egna ståndpunkter och ideal, att hitta det som är jag själv också i relation till sina föräldrar det behöver vi alla göra. Ibland blir det stormigt och bråkigt, ibland sker det lugnare. Men alla gör vi oss på olika vis ”fria” från våra föräldrar i det att vi växer från barn till vuxna. Och det är som det ska med det. Även när det kan tyckas vara stökigt och bråkigt så kan det fortfarande ske med respekt. Respekt för den person föräldern är. Även om an inte delar hans eller hennes värderingar eller åsikter. Gud sätter inga gränser för sin förlåtelse.

Det är helt klart sympatiskt men...vad i all världen finns kvar av den kristna tron till slut? Gör gottså blir allt bra. Jovisst, skriver under. Men svenska kyrkan känns liksom inte nödvändig. Undrar om inte lite mer svavel skulle höja närvarotalen på söndagsmorgnarna.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav B Hellqvist » mån 20 dec 2010, 01:56

Hexmaster skrev:De följer budorden enligt kolumn C här http://www.faktoider.nu/dekalogen.html varför det inte är någon särskilt modern kristendom som förs fram, ifall det inte var uppenbart. :)

Bibeln är en jävla soppa... Inte undra på att det finns mer än 30.000 olika tolkningar. Jag kan i varje fall med säkerhet påstå att jag aldrig kokat en killing i getmjölk!

Hexmaster skrev:Om man orkar sig igenom alltihop hittar man länken http://www.livingwaters.com/ (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Way_of_the_Master) som har en sida http://www.needgod.com/ som översatt till svenska fick heta godhetstestet.

Jag tänkte väl att det var testet från Ray "Raytard" Comforts hemsida. Ray - mannen med bananen...

Hexmaster skrev:Kan rekommendera detta ateismtest:
http://www.bibelstudier.se/index.php?page=D02

:D
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav Eon » mån 20 dec 2010, 02:27

Xantippa skrev:Om helvetet:
Domssöndagen i Kista kyrka förra söndagen predikade en kollega till mig. Hans budskap var att vid domen så kommer ont och gott i varje människa att skiljas åt. Domen går inte mellan onda och goda människor. Domen går rakt igenom varje människa. Det onda i oss kommer inte att ha någon plats i Guds rike. Det goda i oss, det gudagivna, kommer förstås att få vandra in i himlens härlighet. Att predika så är att ta domen och förtappelsen på allvar, men ändå ge rum för Guds kärlek. Vi blir dömda, men helvetet kommer att gapa tomt!

Lurigt, diplomati i den högre skolan. Mer om helvetet: Fråga: Har Svenska Kyrkan avskaffat helvetet?
Svar:
Jag tror att jag svarat på likande frågor som helvetet och dess existens som faktisk plats, men frågor av den här typen återkommer, så jag svarar gärna igen. Svenska kyrkan har inte "avskaffat" helvetet. Bibeln och bekännelsekskriferna är inte ändrade eller utrangerade. Vår bekännelse står fast. Men, och det är förstås ett viktigt, men: Hur människor tidigare tolkat föreställningar om tidens slut och livet efter detta har förstås skiftat över tid. Bara inom ramarna för vad Bibeln säger så finns en mängd olika uppfattningar om vad helvetet är. Därför lever vi i en tolkningstradition som är föränderlig. Dante, en italiensk författare på 1200-talet skrev en känd bok kallad Den gudomliga komedin. Hans beskrivningar av helvetet är ytterst detaljerade. Den bokens föreställningar har ofta setts som bokstavliga och bibliska. Men Bibeln själv är dessvärre inte riktigt så detaljerad i sina beskrivningar av helvetet. Men nu är det ju Bibeln vi kristna har att förhålla oss till, inte Dante! Alltså framhärdar vi i det Du kallar "personliga åsikter", de är ofta mer bibliska än diverse föreställningar om vad som är bibliskt.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire
Användarvisningsbild
Eon

Inläggav Anders H » mån 20 dec 2010, 10:08

Det fina med nätet är att det ger en röst åt alla. O_o
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav Urquhart » mån 20 dec 2010, 10:47

B Hellqvist skrev:Din gud är ett monster. Vad gör då det dig till?

En monsterdiggare såklart.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav micke.d » tis 21 dec 2010, 02:47

Xantippa skrev:Men svenska kyrkan känns liksom inte nödvändig. Undrar om inte lite mer svavel skulle höja närvarotalen på söndagsmorgnarna.

Det är nog mer av krig och farsoter i närmiljön som skulle kunna fylla kyrkbänkarna. Svavel utan den omgivningen funkar nog inte.
Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » tis 21 dec 2010, 02:53

Tydligen har jag fått med allihop, konstaterar jag med viss tillfredsställelse.
Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav B Hellqvist » tis 21 dec 2010, 09:14

micke.d skrev:Tydligen har jag fått med allihop, konstaterar jag med viss tillfredsställelse.

Så som "testet" är utformat, så är det svårt att inte få med allihop. Det hade egentligen räckt med en fråga: "Lever du? Om ja, så kommer du att hamna i helvetet om du inte blir Guds villiga slav och erkänne Herren Je$u$ som din frälsare".
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav Hedning » tis 21 dec 2010, 09:37

B Hellqvist skrev:
micke.d skrev:Tydligen har jag fått med allihop, konstaterar jag med viss tillfredsställelse.

Så som "testet" är utformat, så är det svårt att inte få med allihop. Det hade egentligen räckt med en fråga: "Lever du? Om ja, så kommer du att hamna i helvetet om du inte blir Guds villiga slav och erkänne Herren Je$u$ som din frälsare".

:D

Jag fick också "alla fel", men det verkar räcka att man syndat på ett budord för att man skall plågas i evighet.
Hårda bud m a o :D
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson
Användarvisningsbild
Hedning

Inläggav Hexmaster » tis 21 dec 2010, 14:31

Med tanke på den här historien -
Matteus skrev:Där fanns en man med en förtvinad hand. De frågade Jesus: 'Är det tillåtet att bota på sabbaten?' De ville ha något att anklaga honom för.
Han svarade: 'Om någon av er har ett får och det faller ner i en grop på sabbaten, griper han då inte tag i det och drar upp det?
Hur mycket mer värd än ett får är inte en människa. Alltså är det tillåtet att göra gott på sabbaten.'
Sedan sade han till mannen: 'Håll fram din hand.' Han höll fram den, och den blev lika frisk som den andra. Fariseerna gick då ut och överlade om hur de skulle röja Jesus ur vägen.

Matt 12:11-14

- och mottot "Vad skulle Jesus ha gjort?" gjorde jag testet som om jag varit Jesus: jag har utfört arbete på sabbaten, ja.

Jag fick som väntat beskedet att vända mig till mig själv, eller tillbringa evigheten i Helvetet. Ray Cotard (var det så han hette?) borde läsa NT.
Paulus skrev:Låt därför ingen döma er för vad ni äter eller dricker eller hur ni iakttar högtider eller nymånar eller sabbater. Sådant är skuggan av det som skulle komma; själva kroppen är Kristus.

Kol 2:16-17
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Nästa

Återgå till Religion