Rädsla, osäkerhet & tvivel (FUD)

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Rädsla, osäkerhet & tvivel (FUD)

Inläggav devadatta » tor 27 jan 2011, 13:44

I debatter om diverse förvillare och förnekare nämns ibland fenomenet FUD, eller Fear, Uncertainty & Doubt som de sägs syssla med. Enligt Wikipedia är det:
Wikipedia skrev:a tactic of rhetoric and fallacy used in sales, marketing, public relations, politics and propaganda. FUD is generally a strategic attempt to influence public perception by disseminating negative and dubious/false information designed to undermine the credibility of their beliefs.

En av de bästa exemplen på detta är de forskare som spred osäkerhet och osanningar om hur skadligt rökning var då det var allmänt accepterat bland forskare att det gav lungcancer. Boken Merchants of Doubt går igenom exempel på denna taktik från flera kunskapsfält, inte minst klimatforskning.

Det jag vill diskutera är vad FUD innebär mer i praktiken och på vilket sätt det förvillar, speciellt inom klimatforskning och -debatt och kanske ännu viktigare - när ifrågasättande inte är exempel på FUD. Som jag förstår det går det ut på att sprida osäkerhet om fakta som det råder vetenskaplig konsensus om, vilket kan ske på olika subtila metoder. Man kan t.ex. hävda att konsensus bestäms av ett fåtal individer på ett ovetenskapligt sätt och sen specifikt hävda att en av dessa individer ljuger eller talar osanning, så att det verkar som att sanningshalten hos hela forskningen beror på en enskild forskares karaktär. Man får väl säga att det isf skulle vara ett exempel på att föra fokus bort från sakfrågan under illusionen om att det fortfarande handlar om sakfrågan.

Detta får man jämföra med legitimt ifrågasättande, t.ex. när det visar sig att en höjdare som Marc Hauser fuskat. Att påpeka det är inte FUD, såvida man inte samtidigt gör kopplingen att hela evolutionspsykologin nu är helt opålitlig. För att visa att något är FUD behöver man alltså inte bara visa det enskilda exemplet utan även sammanhanget, dvs antydanden om att det enskilda exemplet har en mycket stor betydelse för hela kunskapsfältet.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Rädsla, osäkerhet & tvivel (FUD)

Inläggav C-J » tor 27 jan 2011, 14:01

Petimeter: fear uncertainty and doubt borde väl vara rädsla, osäkerhet och tvivel?
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav devadatta » tor 27 jan 2011, 14:06

C-J skrev:Petimeter: fear uncertainty and doubt borde väl vara rädsla, osäkerhet och tvivel?

Givetvis. Jag förväxlade doubt med denial och har ändra det nu.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Rädsla, osäkerhet & förnekelse (FUD)

Inläggav micke.d » tor 27 jan 2011, 14:12

Vad D:et betyder varierar, har hört både Doubt och Despair.

Enligt wikipediadefinitionen är en förutsättning för att något ska kallas FUD, att allmänheten redan har en uppfattning. FUD är då så vitt jag förstår något som är inriktat på att på olika sätt rubba denna uppfattning. Men det är inte riktigt det som avses här, i fallet med rökning kan man nog inte säga att allmänhetens uppfattning var klar.

Begreppet används även i andra sammanhang, t ex om metoder att få medtävlare (i affärslivet eller inom sport) att tvivla på sitt eget upplägg och sin egen förmåga, och övervärdera de andra.

Jag skulle nog säga att det inte är FUD att avslöja ett misstag eller fel, om det saknas insinuationer eller antydningar att felet/misstaget är mer utbrett eller har större konsekvenser än vad som är rimligt. Gränsen är dock svår att dra. Ett upptäckt fel/misstag kan vara en indikation på att även annat behöver ses över, att då påpeka detta behöver inte vara FUD, det beror på hur det läggs fram.
Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav devadatta » tor 27 jan 2011, 16:52

Läs Lars Karlssons recension av Merchants of Doubt: del 1 med exempel och del 2 om FUD-tekniker.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav piotrr » tor 27 jan 2011, 21:38

Ett sätt att så omotiverat tvivel är att ställa retoriska frågor som man omedelbart kan backa ifrån genom att säga "Jag frågar bara", eller att man "inte egentligen tror på det här men jag tänkte bara informera". Det är mycket svårare att försöka motsäga en vagt uttalad misstanke än vad det är att uttala den. I värsta fall styrker man misstanken bara genom att försöka bemöta den.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav micke.d » fre 28 jan 2011, 11:35

"Jag lyfter frågan", typ?
Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav anundi » lör 29 jan 2011, 00:30

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav J.K Nilsson » lör 29 jan 2011, 00:38

Och förvillarutmärkelsen sitter som en smäck. Stenhårt jobbat. :lol:

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav micke.d » lör 29 jan 2011, 00:48

Den artikel Dahlkvist hänvisar till är nog rätt gammal, från 2006, om jag tolkar följande länk på rätt sätt.

http://blisstree.com/live/dr-stephen-wa ... r-no-link/
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav J.K Nilsson » lör 29 jan 2011, 00:52

Mmm, vilket blir ännu ohederligare gjort av den där klytattarn.

Sagt av Klyktattare J.K Nilsson :wink:
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav devadatta » lör 16 feb 2013, 04:25

Här är ett liknande exempel på det kunde ha låtit när tobaksbolag förnekade att rökare som dött av lungcancer gjorde det pga rökningen. Notera att jag enbart pratar om storföretagets svar, jag har ingen aning om effekterna av stor cola-konsumption och det är inte alls min poäng.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Återgå till Pseudovetenskap och sekter