Men i de böcker som VoF givit ut de senaste åren har Sven Ove Hansson uppenbarligen ändrat åsikt. Nu skriver han istället: "Ufo-rörelsen är en av de största pseudovetenskapliga riktningarna i vårt samhälle".
Hexmaster skrev:Den konkreta kritiken från Blomqvist riktas mot hanteringen av den s.k. UFO-frågan.Men i de böcker som VoF givit ut de senaste åren har Sven Ove Hansson uppenbarligen ändrat åsikt. Nu skriver han istället: "Ufo-rörelsen är en av de största pseudovetenskapliga riktningarna i vårt samhälle".
Här håller jag inte med Sven Ove. Vare sig citatet är från 2005 års antologi eller 2007 års så stämmer det inte eftersom UFO-rörelsen inte är någon av de största riktningarna ö h t.
Sen använder han missnöjet över behandlingen av sin älsklingsfråga som trampolin för att hoppa i den stora anti-VoF-soppan, där Dahlqvist, Sassersson och Berghorn må vara oense om allt utom just den åsikten. Så i just denna bloggpost finns det inte mycket att besvara.
Not, Håkan Blomqvist har genom åren pendlat i omgångar mellan vad det än är som UFO-troende tror på - utomjordingar mitt ibland oss med hemliga baser osv. - och VoF. Jämför Jerkerts recension av Främlingar på vår jord.
Hexmaster skrev:Vad trådens rubrik beträffar så vore nog "Håkan Blomqvist kritiserar VoF igen" mer rättvist.
Jörgen Bengtsson skrev:Rubriken kom till av bara farten. Tycker dock inte det är fel att skriva UFO-Sverige när en av organisationens främsta företrädare uttalar sig. Det är ju US åsikter som han framför. Men visst, rubriken går väl att ändra om den råkar störa någon.
Frågan jag ville ställa var ju om det finns något i kritiken mot VoF:s hantering av ämnet som är berättigad? HB ondgör sig bland annat över att ”UFO -Sveriges verksamhet döms ut som pseudovetenskap”, anser att VoF borde ge sig ut på fältet och undersöka observationer, samt betecknar UFO som en ”verkligt vetenskaplig gåta”. En hel del konstigheter här, i alla fall i min bok.
Återgå till VoF och den skeptiska rörelsen
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst