av whatthebutlersaw » ons 16 mar 2011, 14:48
Det är väl ingen hemlighet att en del sommarkurser är av hobbyartad karaktär? Att utgå från ett populärt verk är väl ett utmärkt sätt att introducera litterära grepp? Rowling är ju vad som bara går att beskrivas som hantverkskunnig - HP-böckerna ser lite ut som att hon gått varenda kurs i litterärt skapande som finns och sen implementerat kursplanen efter schema. Just därför lämpar sig hennes verk väldigt bra just som introduktion till dessa.
Har du ett problem med den här kursen specifikt, eller är det ditt vanliga, repetitiva, rop på en slutgiltig lösning på Skönlitteraturproblemet? Diskussionen om litteraturens framskjutna roll (vilket inte i sig är en sanning att det är så heller) tycker jag mig ha sett förut. Jag minns också att du fick ett spel på en av mina första poster för att jag tyckte det var bra att folk läser och får intryck från andra - då du omedelbart skapade dig en halmgubbe fylld med falsk dikotomi där jag plötsligt sagt att alla om inte läste skönlitteratur var efterblivna yahoos som passade bäst till att dra plogen och omdelbart skaffade dig tillgång till min ignore-lista. (Vilken du är av nu, för jag orkar inte ha folk på den, det blir inget sammanhang i trådarna.)
Du verkar, som anglosaxerna säger, ha ett rackarns stort flarn på axeln angående skönlitteratur. Har du lust att utveckla det en gång för alla istället för att passivt aggressivt starta trådar om annat - som sen ska leda in på varför skönlitteratur dödade Bambis mamma - eller hugga som en kobra på inbillade förolämpingar?
Vissa saker ger de flesta människor något - de får små goa hormoner av att ägna sig åt den aktiviteten och de vill, välvilligt, dela med sig av detta till andra. Om man själv inte får ut nåt av det så låter man bli. Så fort man lämnat grundskola/gymnasium så kan ingen tvinga en att läsa skönlitteratur. (Om man inte sökt Littvet, men gör man det när man hatar böcker är man efterbliven.)
I ditt fall föreslår jag att du helt enkelt låter bli att gå den där kursen.
Detta gäller allt som många finner givande och användbart, men inte man själv: Ja, folk kommer att försöka få dig att prova. Vet du varför? För att de vill dela något de gillar med dig. Vill du inte att folk vill dig väl, så varsågod. Spelar ingen roll om det handlar om kaffe, sprit, sport, romaner eller sex - folk som gillart kommer att erbjuda dig att dela det med dem. När det händer finns den sansade reaktionen: "Nej tack. Jag har förstått att detta är givande för många, men det gäller inte mig. Jodå, jag har provat det sätt och den sorten, det är fortfarande inte min tekopp. Men tack för att du frågade." Eller den mindre sansade: "OMG, varför vill alla förtrycka mig med sitt jävla kaffedrickande? OMG! Alla bara: Vill du ha en kopp kaffe? NEJ. NEJ FÖRIHELVETE. ALLA SOM DRICKER KAFFE BORDE TVÅNGSFÖRFLYTTAS."
Det är okej. Du gillar inte att läsa. Vi har fattat det. Du behöver inte. Du behöver aldrig mer läsa om du inte vill.
Vi är här för att hjälpa dig.
Kan du visa på dockan var bildungsromanen rörde dig?
Det är möjligt att jag inte är saklig. Det är så svårt att avgöra om sig själv.