Harry Potter och hans världar, 7,5 poäng

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Harry Potter och hans världar, 7,5 poäng

Inläggav Erland » tor 17 mar 2011, 01:01

Knurd skrev:Enligt min ringa mening är det viktigare att de som gått ut gymnasiet (vare sig det är yrkes- eller studieförberedande) kan hålla föreningsmöten, förstå en dagstidning (och skilja på nyhets- och opinionsmaterial), förstå en instruktionsbok, och skriva en rapport om vad de gjort på jobbet, än att de läst en massa påhittade berättelser.

Kanske är det så att den som inte har läst en massa påhittade berättelser inte heller klarar att hålla föreningsmöten, förstå en dagstidning (och skilja på nyhets- och opinionsmaterial), förstå en instruktionsbok, och skriva en rapport om vad man gjort på jobbet.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav trilobite » tor 17 mar 2011, 01:52

Påhittade berättelser ger ju större möjlighet att sätta sig in i hur andra människor tänker, påhittade berättelser kan analysera och spegla mänskligheten, idéer, situationer, samtiden eller ens inre funderingar. De utvecklar psyket, intellektet och empatin. Man blir bättre rustad för att leva i ett samhälle och, min subjektiva åsikt, en bättre människa över huvud taget.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer
Användarvisningsbild
trilobite
Forummoderator

Inläggav Knurd » tor 17 mar 2011, 02:51

killershrew skrev:Min dåligt framförda poäng var att det inte spelar så stor roll vad som läses så länge någonting läses. Att läsa skönlitteratur gör antagligen fler barn intresserade av och duktiga på att läsa än att bara läsa gräsklipparmanualer eller böcker med matematiska formler eller ens böcker om vävstolens historia.

När det gäller låg- och mellanstadiet kan jag nog hålla med dig. Men man får nog vänta sig att barn utan funktionshinder kan läsa och skriva när de börjar på högstadiet. Under de återstående sex skolåren är det nog viktigare för deras framtid som samhällsmedborgare att de kan skriva en jobbansökan och ett CV, än att de vet vad skillnaden är mellan jamb och troké, eller vem August Strindberg var gift med efter Siri von Essen.

Då kanske någon invänder att det kan vara roligt att kunna diskutera klassisk skönlitteratur. Men de elever som verkligen har den passionen, kan utöva den i en tillvalskurs, på en universitetskurs eller på sin fritid. Jag tror inte ni hittar några i övrigt skoltrötta bygg- eller restauranggymnasieelever som skuttar ur sängen på morgonen och hänger på låset till klassrummet för att det vankas Homeros eller Strindberg.

Erland skrev:Kanske är det så att den som inte har läst en massa påhittade berättelser inte heller klarar att hålla föreningsmöten, förstå en dagstidning (och skilja på nyhets- och opinionsmaterial), förstå en instruktionsbok, och skriva en rapport om vad man gjort på jobbet.

Det tror jag inte en sekund på. Om en dagstidningskrönika eller en instruktionsbok är lika lätta att förstå och analysera som en bok av John Milton eller Dostojevskij, så är det ett underbetyg åt de två förra.

trilobite skrev:Påhittade berättelser ger ju större möjlighet att sätta sig in i hur andra människor tänker, påhittade berättelser kan analysera och spegla mänskligheten, idéer, situationer, samtiden eller ens inre funderingar. De utvecklar psyket, intellektet och empatin. Man blir bättre rustad för att leva i ett samhälle och, min subjektiva åsikt, en bättre människa över huvud taget.

Om det är viktigt att lära sig i skolan, varför gå över ån efter vatten? Ge en obligatorisk kurs i psykologi i stället.

Jag vet inte exakt hur gymnasiesvenskan är planerad idag, men på min tid (1996-99) fanns tre kurser, de obligatoriska A- och B-kurserna, och den frivilliga Svenska C.

* Svenska A (80 timmar) innehöll bland annat grammatik, dansk och norsk läsförståelse, och några rapporter om fritt valda romaner.
* Svenska B (120 timmar) innehöll i princip enbart litteraturhistoria, från Moseböckerna till nutid. (Men vi hade tjuvstartat med Homeros och Aristofanes i Svenska A.)
* Svenska C (50 timmar) innehöll skriftlig och muntlig kommunikation, med analys av massmedier, enkel retorik, och formella skrivövningar.

Tilläggas kan att studiebördan i svenska B var jämförbar med en högskolekurs av motsvarande längd. (Där kan man räkna ungefär en hyllcentimeter per vecka heltidsstudier, plus lika mycket i kompendier och anteckningar.) Vi naturvetare upplevde att vi hade ungefär lika mycket läxa i Svenska B som i andra ämnen tillsammans. Men det kan förstås bero på att läraren var nyexad och överambitiös.

Borde inte gymnasiet göra skriftlig och muntlig kommunikation obligatorisk, men litteraturhistorien frivillig?
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Inläggav Knurd » tor 17 mar 2011, 04:12

Jag gissar att romanernas höga status jämfört med andra berättande konstformer (film, musik, teater, tecknade serier, datorspel etc), bland annat handlar om:

* det var länge den enda fiktion som var tillgänglig för allmänheten, innan andra massmedier blev vanliga.
* litteraturteori och litteraturkritik har längre tradition än studiet av många andra konstformer. Även om många av de viktigaste långfilmerna någonsin gjordes så tidigt som på 1930-talet, dröjde det ytterligare ett tag innan filmvetenskap blev ett akademiskt ämne. Huruvida genomsnittliga litteraturkritiker fortfarande har något att säga, är en annan fråga. Ytterligare en fråga är om datorspel någonsin kommer fungera som berättande medium; datorspel påminner ju om porr, på så sätt att publiken efterfrågar annat än dramaturgi.
* den kräver att publiken kan läsa någorlunda bra, och har därför varit en klassmarkör.
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Inläggav Anders G » tor 17 mar 2011, 09:05

För att inte uppskatta hittepå tycker jag att Knurd ofta spånar hej vilt, och dessutom på ett ostrukturerat sätt som inte skulle slinka igenom hos en skönlitterär lektör på något förutom Harlequin-förlaget. <3 .
Skriv en gräsklipparmanual istället, det finns forum för sån't folk också.
They don't like it up'em, you know! Kvalitetsdeklarerad! På följande ignorelistor: Thomas P, JackBlack, Zartax.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav whatthebutlersaw » tor 17 mar 2011, 10:26

Anders G skrev:För att inte uppskatta hittepå tycker jag att Knurd ofta spånar hej vilt, och dessutom på ett ostrukturerat sätt som inte skulle slinka igenom hos en skönlitterär lektör på något förutom Harlequin-förlaget. <3 .
Skriv en gräsklipparmanual istället, det finns forum för sån't folk också.

Ja, det är lustigt det där. Ska man tolka det som att det är fel att fabulera i syfte att underhålla, men rätt att fabulera i syfte att rättfärdiga sina antipatier?

Jesus på en Vespa, försök inte rättfärdiga det med hittepå-rationalism, utan berätta bara varför det är ett sånt problem för DIG, Knurd. Jag är säker på att alla skulle vara beredda att lyssna och ta in varför det gör dig så ledsen.
Det är möjligt att jag inte är saklig. Det är så svårt att avgöra om sig själv.
Användarvisningsbild
whatthebutlersaw

Inläggav Knurd » tor 17 mar 2011, 22:45

Det verkar som att ni missförstår med flit. Har jag trampat på någon öm tå?

Folk får jättegärna ägna sin fritid åt att läsa romaner. Läsandet av skönlitteratur kan också vara ett bra sätt för låg- och mellanstadieelever att öva upp läsförmågan.

Däremot bör inte litteraturhistoria eller litteraturkritik vara obligatoriska på högstadiet eller gymnasiet. Den tar en orimligt stor del av studiebördan, och skolan har viktigare saker att lära ut, till exempel historia, filosofi, psykologi och Svenska C.
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Inläggav Anders G » fre 18 mar 2011, 11:26

Vi missförstår dig inte, det är du som inte förstår litteratur. Det hindrar dig från att argumentera korrekt. (Skit in >>> skit ut.)
They don't like it up'em, you know! Kvalitetsdeklarerad! På följande ignorelistor: Thomas P, JackBlack, Zartax.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Knurd » fre 18 mar 2011, 18:12

Vad är det då jag inte förstår?
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Inläggav Anders G » fre 18 mar 2011, 18:33

Se till att få med en manual med nästa bok, och läs den korrekt. Koppla på känslor vid rätt tillfälle, lid med rätt fiktiv karaktär etc.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Victor_Von_Doom » fre 18 mar 2011, 18:51

Autist-Knurd; bli redo att bli ännu mer indignerad; http://www.kau.se/utbildning/kurser/LVGAVA !
Dreaming is a shore
for a ship that never docks
Nonetheless I still belong to dreaming
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inläggav Knurd » fre 18 mar 2011, 18:53

Så alla som inte vill ha litteraturhistoria i gymnasiets kärnämneskurser är autister? Argumentum ad hominem, minsann.
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Inläggav Victor_Von_Doom » fre 18 mar 2011, 18:57

Knurd skrev:Så alla som inte vill ha litteraturhistoria i gymnasiets kärnämneskurser är autister? Argumentum ad hominem, minsann.

Halmgubbe och brist på humor.
Dreaming is a shore
for a ship that never docks
Nonetheless I still belong to dreaming
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inläggav Tryggve » fre 18 mar 2011, 18:58

Användarvisningsbild
Tryggve

Inläggav Anders G » fre 18 mar 2011, 18:59

Nej Knurd, inte alla. :wink:
Användarvisningsbild
Anders G

FöregåendeNästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora