Kommersiell tv: PPV [Pay Per View /mod]

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Kommersiell tv: PPV [Pay Per View /mod]

Inläggav Anders H » lör 14 maj 2011, 10:10

Är Pay Per View det bästa alternativet för kommersiell tv? Licens-tv har sitt motstånd, problemet med reklamavbrott blir ju uppenbart när live-evenemang ska sändas, plus det vanliga med att filmerna blir för långa, månadsabonnemang på tv-kanaler är dyrt och dåligt - det fungerar helt enkelt inte för smalare program. PPV ger utrymme för både smala och breda program, samt att det förstärker känslan av att det är fel att ta programmen från The Pirate Bay. Som licensbetalare kan man vifta bort en TPB-nedladdning med tanken att man ändå redan betalat för detta, men som van PPV-konsument är det ju glasklart att man borde ha betalat för visningen. Är detta framtiden för tv?
Senast redigerad av calle555 lör 14 maj 2011, 11:40, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Rubrikövertydlighet
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Re: Kommersiell tv: PPV

Inläggav killershrew » lör 14 maj 2011, 10:13

Problemet med att ha bara PPV skulle vara alla de där programmen jag inte visste att jag ville se förrän jag zappade förbi dem.
WHAT YOU DON'T KNOW SURE CAN HURT YOU -Twisted Sister
Hell hath no fury like a woo-man scorned
"[I]n the Church they don't think. A bishop keeps on saying at the age of eighty what he was told to say when he was a boy of eighteen" -Oscar Wilde
Användarvisningsbild
killershrew

Inläggav Anders H » lör 14 maj 2011, 10:23

killershrew skrev:Problemet med att ha bara PPV skulle vara alla de där programmen jag inte visste att jag ville se förrän jag zappade förbi dem.

Har funderat lite på det. Det kräver en liten beteendeförändring, ja. Man får läsa texten. Det omvända gäller också: Det kan visa sig att jag inte alls vill se skiten som jag satte igång.
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav Eon » lör 14 maj 2011, 11:36

Det där med att i förväg läsa på vad det är man vill se fungerar inte i dagens samhälle. Vi har mycket input från så många olika mediakanaler redan.

Om man vill ha en kanal som också har ett folkbildande uppdrag och ambition fungerar knappast PPV eftersom de nästan uteslutande riktar sig till de redan frälsta. Kommersiella alternativ fungerar heller inte i ett så litet språkområde som Sverige.

Licenssystemet är obsolet, det borde vara direkt vara finansierat över statens budget. Det är väl satsade skattekronor.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire
Användarvisningsbild
Eon

Re: Kommersiell tv: PPV [Pay Per View /mod]

Inläggav dunkelbrink » lör 14 maj 2011, 12:25

Anders H skrev:Är Pay Per View det bästa alternativet för kommersiell tv?

Bäst för vem? Det finns nog oavsett inget bästa utan ppv, månadsavgift och reklam fyller alla olika behov utan att i allmänhet vara bättre/sämre än de andra. Tror iofs att ppv främst är ett alternativ till hyrvideo inte tv men att vi kanske kan få ett amerikanskt system där man betalar för enstaka sportevangemang.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inläggav Anders H » mån 16 maj 2011, 12:39

De svenska play-kanalerna tycker jag fungerar rätt bra. Ett program har där ungefär 90-120 sekunders reklamavbrott ett par gånger i programmen. Det kan man leva med. Voddler gillar jag också. Där kan man starta filmen, och hälla upp whiskeyn och koka kaffet medan man lyssnar på reklamen, så slipper man avbrott mitt i, som tack för besväret. TV4 är ett exempel på något som fungerar riktigt dåligt, där en film kan ha typ en kvarts paus mitt i.
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav kaxiga Z » mån 16 maj 2011, 12:53

En av få reklamfinansierade kanaler som funkar är väl Eurosport. Reklampauserna kan inte pågå längre än set-byte/game-byte/frame-byte/etapp-byte, så det är helt klart uthärdligt, två reklaminslag kanske. Och de verkar klara sig. Undrar varför en massa andra kanaler behöver ha tiominuters-pauser en gång i kvarten.
...man bör säga vad man vill säga i stället för att ständigt säga att man inte får säga det. /Lena Andersson
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Anders H » mån 16 maj 2011, 13:34

kaxiga Z skrev:En av få reklamfinansierade kanaler som funkar är väl Eurosport. Reklampauserna kan inte pågå längre än set-byte/game-byte/frame-byte/etapp-byte, så det är helt klart uthärdligt, två reklaminslag kanske. Och de verkar klara sig. Undrar varför en massa andra kanaler behöver ha tiominuters-pauser en gång i kvarten.

Annonsören borde tycka att det är bra att man faktiskt tittar på reklamen, vilket förmodligen ingen någonsin gjort på TV4. Undantaget de som tittar på tv medan de stryker skjortor, och inte orkar fibbla med fjärren - de som tittar aktivt på tv lär ju inte sitta och studera reklamfilmerna.
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav Grape » mån 16 maj 2011, 13:57

Jag personligen hävdar att tv-kanaler som de ser ut idag inte har någon framtid. Varför skall vi betala ex TV3 för att de skall köpa in och visa en tvserie, när vi teoretiskt borde kunna köpa tvserien direkt från produktionsbolaget?
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein
Användarvisningsbild
Grape

Inläggav Anders H » mån 16 maj 2011, 14:04

Grape skrev:Jag personligen hävdar att tv-kanaler som de ser ut idag inte har någon framtid. Varför skall vi betala ex TV3 för att de skall köpa in och visa en tvserie, när vi teoretiskt borde kunna köpa tvserien direkt från produktionsbolaget?

Jag håller inte med. Vem ska du t.ex. vända dig till om du vill se en BBC-dokumentär eller en nyhetssändning?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav Grape » mån 16 maj 2011, 14:35

Anders H skrev:
Grape skrev:Jag personligen hävdar att tv-kanaler som de ser ut idag inte har någon framtid. Varför skall vi betala ex TV3 för att de skall köpa in och visa en tvserie, när vi teoretiskt borde kunna köpa tvserien direkt från produktionsbolaget?

Jag håller inte med. Vem ska du t.ex. vända dig till om du vill se en BBC-dokumentär eller en nyhetssändning?

Nu var nyckelfrasen "som de ser ut idag", det finns naturligtvis en del saker som inte är lika lätt att sälja direkt från ett produktionsbolag och som kan utgöra ett utbud i en tvkanal. Men ta en titt på många kanaler, hur stor del av deras material skulle jag inte lika gärna kunna köpa in direkt av produktionsbolaget? Hur stor del av utbudet i TV3, TV4 och Kanal 5 är nyheter och (BBC-)dokumentärer?
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein
Användarvisningsbild
Grape

Inläggav Anders H » mån 16 maj 2011, 14:41

Grape skrev:Hur stor del av utbudet i TV3, TV4 och Kanal 5 är nyheter och (BBC-)dokumentärer?

Ah. Good point. 0% på BBC-dokumentärerna, skulle jag tippa. Och när det gäller nyheter så gör man väl något eget inslag per sändning (tror jag), resten är köpt.
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav dunkelbrink » mån 16 maj 2011, 15:09

Grape skrev:Varför skall vi betala ex TV3 för att de skall köpa in och visa en tvserie, när vi teoretiskt borde kunna köpa tvserien direkt från produktionsbolaget?

Därför att någon måste absorbera ev förlust. De flesta produkter är beställda av ett tv-bolag, man tillverkar väldigt sällan en serie för att sedan försöka sälja den. En hel del visar sig gå back och någon måste ta förlusten om det inte blir tv-kanalerna så måste det bli produktionsbolagen. Det gör att de måste bli så pass stora (eller gå ihop flera) att de till allt utom namnet blir en ppv kanal. De flesta mindre bolag skulle dessutom oavsett behöva en finansiär för det är tveksamt att de skulle ha likviditeten att köra saker själv.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inläggav Grape » mån 16 maj 2011, 16:46

Anders H skrev:
Grape skrev:Hur stor del av utbudet i TV3, TV4 och Kanal 5 är nyheter och (BBC-)dokumentärer?

Ah. Good point. 0% på BBC-dokumentärerna, skulle jag tippa. Och när det gäller nyheter så gör man väl något eget inslag per sändning (tror jag), resten är köpt.

Jag tror tom att både TV3 och Kanal 5 har gett upp på ideen att ha nyhetsprogram öht... ;)
-- Robert A. Heinlein
Användarvisningsbild
Grape

Återgå till Politik