Inte skulle de väl våga lära ut sådant här om det inte var någorlunda välgrundat?
Blir nyfiken nu på vad detta är för undersökning, någon som hört om den?
heltvanlig skrev:Du bara snackar ju, och kommer längre och längre bort ifrån ämnet för varje inlägg. Personligen bryr jag mig inte om att ha rätt eller inte.
Det enda jag påstod i den här tråden var att psykopater kräver hög extern stimulans för att känna sig levande, och det länkade jag även till.
Vad gäller punkt 5 i diagnos manualen undrar jag fortfarande:
5.reckless disregard for safety of self or others vsResearch pointed out that psychopaths have a decreased autonomic responsibility, often referred to as hypoarousal (Arnett, 1997; Herpertz & Sass, 2000; Herpertz et al., 2001; Meijer, 2004). This means that psychopathic individuals have a general lower arousal level, which is known to cause sensation-seeking behavior
Åtminstone jag ser en likhet däremellan, det var därför jag skrev att det visst kunde finnas beskrivet stimulus-sökande ( om än indirekt ) i DSM.
heltvanlig skrev:Inte just den kanske, men det ska finnas en undersökning på youtube i samband med någon slags kriminaldokumentär, som är gjord på det sätt ( ungefär så ) du nämner. Vid intresse så kan jag försöka leta på den, men kan inte garantera att den finns. Dock så finns det mycket undersökningar i text som finns att tillgå på nätet som behandlar samma ämne. Så det är definitivt känt och något som är ett grundläggande drag inom psykopatin.
tillägg. Jag kan inte hitta den, men dom ger psykopaterna både otäcka bilder och ljud genom lurar ialla fall.
heltvanlig skrev:Dock så verkar du och jag tolka punkt 5 i manualen lite olika, men sånt är lätt hänt. Ha en trevlig natt!
reckless disregard for safety of self or others
Research pointed out that psychopaths have a decreased autonomic responsibility, often referred to as hypoarousal (Arnett, 1997; Herpertz & Sass, 2000; Herpertz et al., 2001; Meijer, 2004). This means that psychopathic individuals have a general lower arousal level, which is known to cause sensation-seeking behavior
Laika skrev:Hur som helst borde det inte vara svårt att hitta källor kring forskning om psykopaters sämre känslighet för stimuli, då jag minns att jag fått något sådant visat för mig på den psykologi A-kurs som jag läste för några år sedan. Det gick ut på att psykopaterna knappt reagerade fysiologiskt (minns dock inte vad exakt de använt för mätmetoder, eller för den delen vilka de studerade psykopaterna var) på bilder som väckte rädsla och obehag hos kontrollgruppen. Psykopaterna reagerade tydligen med rädsla endast på väldigt direkta hot, som bilden på en aggressiv hund på väg att attackera och en pistolmynning riktad mot betraktaren.
Inte skulle de väl våga lära ut sådant här om det inte var någorlunda välgrundat?De drog sig inte heller för att dra slutsatser om att just bristen på rädsla skulle vara en viktig orsak till psykopatens avvikande beteende. (Att de skulle ha varit svårare att uppfostra för att eventuella straff och/eller socialt ogillande helt enkelt inte skrämt dessa barn.)
Erland skrev:Både Levander och Åsgård är tillförlitliga forskare på området. Varför ifrågasätta våra främsta experter på området?
heltvanlig skrev:Du bara snackar ju, och kommer längre och längre bort ifrån ämnet för varje inlägg. Personligen bryr jag mig inte om att ha rätt eller inte.
Det enda jag påstod i den här tråden var att psykopater kräver hög extern stimulans för att känna sig levande, och det länkade jag även till.
Laika skrev:Hur som helst borde det inte vara svårt att hitta källor kring forskning om psykopaters sämre känslighet för stimuli, då jag minns att jag fått något sådant visat för mig på den psykologi A-kurs som jag läste för några år sedan. Det gick ut på att psykopaterna knappt reagerade fysiologiskt (minns dock inte vad exakt de använt för mätmetoder, eller för den delen vilka de studerade psykopaterna var) på bilder som väckte rädsla och obehag hos kontrollgruppen. Psykopaterna reagerade tydligen med rädsla endast på väldigt direkta hot, som bilden på en aggressiv hund på väg att attackera och en pistolmynning riktad mot betraktaren.
Åkej. Vilken grav psykisk störning har du?BerndtAke skrev:Alla utom jag här är psykopater !
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster