Förhoppningsvis inte relevant på VoF:s forum, men vad som troligen händer om man har jättefin säkerhet på något som någon vill nå..
xkcd.com/538
Det bästa är att hasha lösenorden med ett salt. Då kan man göra hur mycket dictionary attackar man vill.yrara skrev:Nja, fyra slumpmässiga ord ger ändå ganska hög säkerhet mot dictionary-attacker. Det är inte lika säkert som ett precis lika långt lösenord med blandade gemener versaler siffror och skiljetecken, men det hade ju varit snudd på omöjligt att komma ihåg. Säkerheten här är ju n4, där n är precis alla ord i listan.Grape skrev:XKCDs exempel är dock istället sårbart för en dictionary attack
Bra bra, då känner jag mig trygg.C-J skrev:Forumet är PHPBB 3 med ett minmalt antal moddar. Phpbb3 använder sig i grunden av http://www.openwall.com/phpass/ för att hasha och salta lösenord i databasen.
piotrr skrev:Ja, jag borde nog börja göra det. Snart. någon gång. Vill helst kunna öppna filen även på androidapparater, och synka via dropbox. Vi får se hur jag löser det.
Vitnir skrev:Problemet med såna kassaskåp är att det inte hjälper om man får in ett virus i datorn. Och för mig som surfar lika mycket på nokian som på pc'n blir det struligt tycker jag.
Mr Shark skrev:Med KeePassDroid, funkar ursmidigt tillsammans med dropbox och KeePassX på Linuxburken.
Enda problemet jag haft var när jag öppnade databasen på luren, lade till ett lösenord och sparade. Jag kunde sedan inte få dropbox att uppfatta att filen var ändrad och ladda upp den. Funderar att testa med SparkleShare för att slippa Dropbox.
HerrEkberg skrev:Ett potentiellt problem med kassaskåp (kontra avlyssnade inknappade lösenord) är att en angripare kan få tag på alla dina lösenord på en gång. Med det sagt så tycker jag ändå att det är en bra idé. Har inte alla moderna OS sådant inbyggt redan?
Mr Shark skrev:Enda problemet jag haft var när jag öppnade databasen på luren, lade till ett lösenord och sparade. Jag kunde sedan inte få dropbox att uppfatta att filen var ändrad och ladda upp den. Funderar att testa med SparkleShare för att slippa Dropbox.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst