Hur ser ni året?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Hur ser ni året?

Inläggav snobdok » mån 09 jan 2012, 20:41

Moridin skrev:- -
- -
- -
- -
- -
- -

Möjliga förklaringar till ditt inlägg:

*Du drabbades av spastiska ryckningar just innan du skulle posta.

*Du vill poängtera att du tycker hela ämnet är bullshit.

*Du visar hur du faktiskt visualiserar året.
snobdok

Inläggav snobdok » mån 09 jan 2012, 20:47

Zyrafa skrev:
snobdok skrev:
Moturs känns av någon anledning mest naturligt för mig. Har alltid sett det så ivarje fall.

Kollade just upp att jorden rör sig motsols runt solen, sett "ovanfrån". Det var något i stil med detta jag menade med "vetenskaplig förklaring".

Fast vad som är "ovanifrån" måste väl ändå vara beroende av vilken av polerna man befinner sig på? Finns inget absolut "ovan" och "nedan", bara en konvention att norr är "uppe" och syd "nere" på kartor.

Själv ser jag året som en cirkel som rör sig i riktning medurs, med januari mellan kl 12 och 1 osv, helt klart. Är väldigt förvånad över att det, att döma av inläggen här, verkar vanligare att se året röra sig moturs.

Vi människor är de högst utvecklade fysiska varelserna på jorden (och kanske i hela universum). Vi har bestämt att norr är "uppåt". Har inte vi auktoritet att göra det?
snobdok

Inläggav snobdok » mån 09 jan 2012, 20:50

Zyrafa skrev:
snobdok skrev:
Dygnet går även medurs för mig. Ganska naturligt p.g.a. att klockornas visare av någon outgrundlig anledning går i denna riktning.

Är det så outgrundligt? Jag har alltid trott att det beror på att solen, från norra halvklotet sett, ser ut att röra sig i den riktningen och därmed även de skuggor som bildas. Tänker på solur, hur de fungerar. Men det kanske finns en helt annan förklaring?

Jo...solen rör sig *medsols* över himlavalvet. Ganska naturligt klockan även rör sig i den riktningen.
snobdok

Inläggav snobdok » mån 09 jan 2012, 20:56

piotrr skrev:
snobdok skrev:kanske inte har synestesi? Jag har det tydligen i mindre grad. Detta med året och färger på vissa bokstäver.

Nej, bokstäver eller siffror har inga färger för mig, men jag tror att detta med att se kalendern som en fysisk struktur är något annat än en synestetisk sammanblandning av intryck.

Du har kanske rätt. Jag är själv inte säker på att jag har den "åkomman". Folk som säger sig ha det, verkar dock koppla samman det med hur de ser året, m.m.

Jag har bara det med hur jag ser året och även att vissa bokstäver (vagt) förknippas med vissa färger.
snobdok

Inläggav snobdok » mån 09 jan 2012, 21:02

Urquhart skrev:För mig går året moturs. Nyårsafton är högst upp.

För min del verkar det snarare som om midvinter-solståndet är högst upp. Omkring 9 och 3 ligger vår- och höstdagjämningen. Eller så är det Valborg/Halloween.

Att året är cykliskt är ganska självklart för mig. Veckan ser jag dock som mer linjär.
snobdok

Inläggav snobdok » mån 09 jan 2012, 21:08

Zyrafa skrev:
L. Mäkinen skrev:Året är någorlunda rätlinjigt. Hur ni kan få tiden till en cirkel förstår jag inte. Man kommer ju inte tillbaka någon gång. Att det är måndag även i nästa vecka har inget samröre med att det är måndag idag. De bara heter likadant.

Jag håller med dig om att det inte är helt självklart att året ska vara en cirkel av den anledningen som du påpekar, men för mig är det skillnad på om jag tänker på året som abstrakt begrepp med sina årstider och månader eller om jag tänker på de faktiska konkreta åren som gått.

Tänker jag på året som abstrakt begrepp ser jag helt klart en cirkel och kan se en viss logik i den bilden eftersom det finns en periodicitet i förloppet. Även om de konkreta datumen aldrig återkommer, så återkommer jorden till ungefär samma position runt solen och liknande väderförhållanden återkommer år efter år för varje givet datum/månad. Även om detta förlopp inte är helt exakt så är likheterna tillräckliga för att cirkelstrukturen inte ska kännas helt långsökt för min del. Sen kan jag inte påstå att jag aktivt funderat fram denna bild, den har bara funnits där utan att jag tänkt på den innan jag snöade in på den här tråden. Kanske beror det på avbildningar jag kan ha sett av året som satt sig undermedvetet. Sen att mitt år rör sig medurs beror nog på att klockan som tidmätare rör sig åt det hållet, så det har för mig blivit den självklara riktningen för tiden. Hade vi haft klockor som rör sig åt andra hållet hade det säkert varit tvärtom.

Om jag däremot tänker på de konkreta åren som gått, dvs historiskt, så ser bilden helt annorlunda ut. Då ser jag en tidslinje (alternativt något som liknar ett öppet, utsträckt pärlband där varje år är en pärla) med riktningen från vänster till höger. Även detta beror nog på bilder jag sett som har satt sig, det är helt enkelt så jag oftast sett historien avbildas.

Veckor ser jag för övrigt av någon anledning alltid som en tidslinje, även om det finns en viss periodicitet även där. Jag har väl helt enkelt inte sett den avbildas som en cirkel någonsin eller i alla fall inte tillräckligt ofta för att en sådan bild ska sätta sig. Kanske spelar det också in att jag alltid har använt kalendrar med en vecka per uppslag, då blir det inte så konstigt om bilden av veckan blir linjär.

Naturligtvis är det cykliskt. Naturen struntar i vad vi kallar ett visst år...

Ju äldre man blir märker man också att vintrar (jular), somrar susar förbi allt fortare.
snobdok

Inläggav Xantippa » mån 09 jan 2012, 21:41

snobdok skrev:Naturligtvis är det cykliskt. Naturen struntar i vad vi kallar ett visst år...

Vadå naturlgtvis? Det låter som om det finns felaktiga och korrekta visualiseringar av abstrakta ting.
Det är fullkomligt absurt.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav snobdok » mån 09 jan 2012, 21:52

Xantippa skrev:
snobdok skrev:Naturligtvis är det cykliskt. Naturen struntar i vad vi kallar ett visst år...

Vadå naturlgtvis? Det låter som om det finns felaktiga och korrekta visualiseringar av abstrakta ting.
Det är fullkomligt absurt.

Självklart har du rätt. Mitt (ickefrivilliga) sätt att visualisera året är troligen inte mer "rätt" än någon annans.

Det jag inlägget du svarade på handlade inte om detta, utan om året som det faktiskt är. Att årstiderna återkommer cykliskt varje år. Det var det jag syftade på.
snobdok

Inläggav L. Mäkinen » mån 09 jan 2012, 22:56

Om jag tittar ut har jag väldigt lite gemensamt framför mig med vad jag såg för ett år sen när almanackan visade samma dag.
God, please save me from your followers!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Zyrafa » tis 10 jan 2012, 01:29

snobdok skrev:
Zyrafa skrev:
snobdok skrev:
Moturs känns av någon anledning mest naturligt för mig. Har alltid sett det så ivarje fall.

Kollade just upp att jorden rör sig motsols runt solen, sett "ovanfrån". Det var något i stil med detta jag menade med "vetenskaplig förklaring".

Fast vad som är "ovanifrån" måste väl ändå vara beroende av vilken av polerna man befinner sig på? Finns inget absolut "ovan" och "nedan", bara en konvention att norr är "uppe" och syd "nere" på kartor.

Själv ser jag året som en cirkel som rör sig i riktning medurs, med januari mellan kl 12 och 1 osv, helt klart. Är väldigt förvånad över att det, att döma av inläggen här, verkar vanligare att se året röra sig moturs.

Vi människor är de högst utvecklade fysiska varelserna på jorden (och kanske i hela universum). Vi har bestämt att norr är "uppåt". Har inte vi auktoritet att göra det?

Jag förstår inte. Vad har det med något av det jag skrev att göra? Självklart har människan auktoritet att bestämma sina egna konventioner. Min poäng var bara att vad som är uppe/nere på en karta är helt godtyckligt. Därmed blir det även godtyckligt från vilket håll vi visualiserar jordens bana kring solen och vilken riktning (medurs/moturs) vi föreställer oss att den har. Den kan ha vilken som helst av riktningarna beroende på varifrån vi betraktar banan.
Zyrafa

Inläggav Zyrafa » tis 10 jan 2012, 01:44

snobdok skrev:
Zyrafa skrev:
snobdok skrev:
Dygnet går även medurs för mig. Ganska naturligt p.g.a. att klockornas visare av någon outgrundlig anledning går i denna riktning.

Är det så outgrundligt? Jag har alltid trott att det beror på att solen, från norra halvklotet sett, ser ut att röra sig i den riktningen och därmed även de skuggor som bildas. Tänker på solur, hur de fungerar. Men det kanske finns en helt annan förklaring?

Jo...solen rör sig *medsols* över himlavalvet. Ganska naturligt klockan även rör sig i den riktningen.

Nja, solen rör sig inte medsols, utan ser ut att röra sig antingen medurs eller moturs (eller, eventuellt, i extrema fall, linjärt), beroende på var på jorden man befinner sig. Att klockors visare rör sig åt det håll de gör torde bero på att de som bestämt deras riktning råkat bo på norra halvklotet (men jag är inte helt säker på detta, bara något jag alltid antagit).

För övrigt förstår jag inte vad det var som var outgrundligt, om det nu, som du menar, är "naturligt" att klockan rör sig i den riktningen den gör?
Zyrafa

Inläggav Tubba » tis 10 jan 2012, 05:16

snobdok skrev:När ni tänker på året med sina månader, vilken inre bild får ni framför er? Jag har alltid sett det ungefär som en klocka som går moturs.

Hittade någon annan som ser det på nästan samma samma sätt. December ska nog vara mer jämnt fördelad på toppen för att stämma med mitt år.

http://www.digishoptalk.com/boards/show ... hp?t=85886

Flera andra verkade se det som något liknande en klocka som går moturs. Finns det någon vetenskaplig förklaring till varför många verkar tänka sig det går moturs?

Det första jag såg (för några månader sedan) som liknade mitt år var en tavla med detta. Återigen är denna lite "fel" men hittar ingen bättre.

http://www.astrologycom.com/images/zodi ... H9mJtT.jpg

Jag har det dylikt, men Januari börjar vid 6~5, Februari 5-4, osv. Sedan mot sommarmånaderna så tar de lite mer plats, varför mitt år ser mer ut som en ballong än en klocka.

Har en helvetisk massa av synestesi av det slaget, veckor också, t.ex (det ser ut typ som... LÖR SÖN mån tis ons tors fre LÖR SÖN osv, dagar jag måste göra något speciellt har festil eller är förstorade). Dygnet ser ut som en vanlig klocka, naturligtvis.

Saker har också ett självklart färgschema, men det är inget jag omedelbart ser. Måndag är blå, tisdag gul, onsdag beige, torsdag mörkbrun, fredag grön, lördag röd, söndag vit.
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away
Tubba

Inläggav snobdok » tis 10 jan 2012, 05:40

Zyrafa skrev:Jag förstår inte. Vad har det med något av det jag skrev att göra? Självklart har människan auktoritet att bestämma sina egna konventioner. Min poäng var bara att vad som är uppe/nere på en karta är helt godtyckligt. Därmed blir det även godtyckligt från vilket håll vi visualiserar jordens bana kring solen och vilken riktning (medurs/moturs) vi föreställer oss att den har. Den kan ha vilken som helst av riktningarna beroende på varifrån vi betraktar banan.

Nja, det är ju inte helt godtyckligt eftersom vi bestämt att norr är "uppe". Sen har du såklart rätt att den kan röra sig moturs/medurs beroende på varifrån man betraktar den. Eftersom vi bor på norra halvklotet verkar det naturligast att tänka oss att vi betraktar den "ovanifrån" med nordpolen "uppåt".
Senast redigerad av snobdok tis 10 jan 2012, 05:56, redigerad totalt 1 gång.
snobdok

Inläggav snobdok » tis 10 jan 2012, 05:48

Zyrafa skrev:Nja, solen rör sig inte medsols, utan ser ut att röra sig antingen medurs eller moturs (eller, eventuellt, i extrema fall, linjärt), beroende på var på jorden man befinner sig. Att klockors visare rör sig åt det håll de gör torde bero på att de som bestämt deras riktning råkat bo på norra halvklotet (men jag är inte helt säker på detta, bara något jag alltid antagit).

För övrigt förstår jag inte vad det var som var outgrundligt, om det nu, som du menar, är "naturligt" att klockan rör sig i den riktningen den gör?

Du har rätt. Solen rör sig såklart inte alls, men verkar skenbart röra sig på de sätt du beskriver. Men egentligen rör sig solen i alla fall runt vintergatans centrum men det är oväsentligt för denna diskussion.

Sen har du hakat upp dig på att jag skrev "outgrundligt". Detta ord användes lite skämtsamt med tanke på att en debattör skrev att han visualiserar att klockan rör sig medurs.
snobdok

Inläggav snobdok » tis 10 jan 2012, 05:52

Tubba skrev:
snobdok skrev:När ni tänker på året med sina månader, vilken inre bild får ni framför er? Jag har alltid sett det ungefär som en klocka som går moturs.

Hittade någon annan som ser det på nästan samma samma sätt. December ska nog vara mer jämnt fördelad på toppen för att stämma med mitt år.

http://www.digishoptalk.com/boards/show ... hp?t=85886

Flera andra verkade se det som något liknande en klocka som går moturs. Finns det någon vetenskaplig förklaring till varför många verkar tänka sig det går moturs?

Det första jag såg (för några månader sedan) som liknade mitt år var en tavla med detta. Återigen är denna lite "fel" men hittar ingen bättre.

http://www.astrologycom.com/images/zodi ... H9mJtT.jpg

Jag har det dylikt, men Januari börjar vid 6~5, Februari 5-4, osv. Sedan mot sommarmånaderna så tar de lite mer plats, varför mitt år ser mer ut som en ballong än en klocka.

Har en helvetisk massa av synestesi av det slaget, veckor också, t.ex (det ser ut typ som... LÖR SÖN mån tis ons tors fre LÖR SÖN osv, dagar jag måste göra något speciellt har festil eller är förstorade). Dygnet ser ut som en vanlig klocka, naturligtvis.

Saker har också ett självklart färgschema, men det är inget jag omedelbart ser. Måndag är blå, tisdag gul, onsdag beige, torsdag mörkbrun, fredag grön, lördag röd, söndag vit.

Som jag ser året passar inte heller helt in på den bild jag länkade till i huvudinlägget.
snobdok

FöregåendeNästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora