Daxia skrev:Mikroorganismer upplever det som väldigt giftigt. Men det kapslas in snabbt. För oss människor räknas inte silver som "giftigt", det finns en kosmetisk risk. Men inte toxicitet..
Det är inte alls enbart giftigt för mikroorganismer. Ett par andra exempel (inte de enda källorna som finns) är
fisk och
malariamyggor. Faktiskt är det här det enda jag hittat som handlar om malaria och silver. Det är alltså inte en studie av malariasjuka människor som behandlats med kolloidalt silver, utan om myggorna. Med andra ord, kolloidalt silver kan möjligen användas som insektsgift i det fallet. På tal om malaria… Myggnät är ju ett effektivt sätt att minska förekomsten av malaria. Ser vi någon myggnätsförsäljare som anklagar ”Big Pharma” för att försöka stoppa deras produkt? Nej, för det vore inget bra argument. Precis lika dåligt är argumentet att kolloidalt silver är ”så potent” att läkemedelsföretagen känner sig hotade.
Om försäljare av kolloidalt silver vill fortsätta sprida hälsopåståenden, då ska de sluta sälja produkten som vattenrening. Vad tror du är orsaken till att försäljarna anstränger sig så hårt för att måla upp en bild av att ”myndigheterna, Big Pharma osv” försöker få bort deras produkt från marknaden? Den får ju visst finnas på marknaden, men det finns ingen anledning att undanta just deras produkt från de regler som gäller allting annat. Det är otillåtet att göra hälsopåståenden utan att kunna styrka dem. Bra, eller hur? Varken du eller jag eller någon från vaken.se skulle acceptera att ett läkemedel med exakt samma innehåll fick säljas utan att argyria angavs som biverkning. Det må vara färre än 1 av 10 000 som drabbas av det, vi skulle ändå kräva att det fanns med i bipacksedeln. Eller hur?
Låt mig jämföra med natriumbikarbonat. Det kan du köpa i vilken matvarubutik som helst för några kronor. Du kan även få det utskrivet av en läkare. Vad är skillnaden, varför är läkemedlet dyrare? Skillnaden är att det ställs helt andra krav på läkemedelsproducenten jämfört med bakpulverproducenten. Och det ställs helt andra krav på en läkare som skriver ut medicin jämfört med en butiksägare. Läkemedel måste bl a genomgå omfattande tester för att visa vilken effekt de har, renhet och dos är kontrollerade, du använder läkemedlet för en specifik diagnos som en läkare ställt på dig, denna läkare är också ansvarig för din behandling och kan ställas till ansvar om något går fel osv. Tänk själv, visst kan du köpa en burk på affären i stället och dosera som du känner för, men då är det enbart ditt ansvar. Det samma gäller kolloidalt silver. Om du använder den för att bota åkommor då står du ensam med ansvaret.
Förespråkarna jämför ju gärna med silverkulorna i mataffären (men att jämföra med silvernitrat, det går inte för sig

). Silverkulorna är tänkta att användas som garnering av konfektyr. Alltså, inget som är tänkt att ätas varje dag. Det påstås varken att de kan rena ditt dricksvatten eller att du kan få ett avkapat finger tillbaka om du så äter upp en hel burk. Det är
påståendena som är avgörande. Påstår du inget behöver du ingenting styrka. Det är inte svårare än så.
Försäljarna anstränger sig hårt för att få fram påståenden genom andra kanaler. Däremot är de inte beredda att verkligen stå för dem. De väjer för krav och ansvar. Hur kommer det sig?
Vår kropp gör oss av med nära nog allt silver vi får i oss. Beror det på att den sparar vad vi behöver och gör sig av med överskottet? Eller gör den sig av med så mycket den bara kan för att ingen mängd silver i kroppen är en bra mängd? Om det är dåligt för oss att mängden silver vi får i oss minskar, då borde kroppen spara samma mängd men en större andel av det totala intaget jämfört med förr. Vi får väl se om det kommer någon forskning som utreder den saken.
Daxia skrev:Jag måste sammanfatta lite:
Vi kan konstatera att vi har läst artikeln på vaken.se, det enda felet som hittades var misstro mot en bild på ett utväxande finger. Vår reaktion:"Det kan väl inte vara sant?"
Vi hittade inga faktafel i övrigt i texten när vi jämfört med de källor som vi valt att lyfta fram här i tråden.
Sedan har vi lite olustkänslor för att författaren sammanställt fakta på sin egen säljsajt och där varit dålig på att styrka sin data på varje punkt. Däremot har jag sökt och hittat rapporter för de största påståendena som jag ansåg behövdes kollas upp. Det är i alla fall inte påhittade siffror. Om forskningsrapporterna förkastats som dålig forskning känner jag däremot inte till.
Vänta nu här! Du kan plocka bort ”vi” ur de här meningarna. Åtminstone ingår inte jag i detta ”vi”.
Du har bett om hjälp att hitta fel i en
drygt 20 A4-sidor lång artikel. Jag skrev just att jag
inte har läst hela den artikeln. Du skriver ändå att ”vår” reaktion på påståendet att kolloidalt silver kan få ett avhugget finger att växa ut är misstro och ”det kan väl inte vara sant”. Den reaktionen får stå för dig. Låt mig förtydliga min egen ståndpunkt.
Först och främst är det
inte ”en bild på ett utväxande finger”. Vad det är är
fyra olika bilder på fyra olika skadade fingrar. Detta är hur tydligt som helst och det är fullständigt uppenbart att avsikten med bilderna är att lura människor. Som sagt, om någon är benägen att tro på att något annat än ett kirurgiskt ingrepp kan hjälpa någon som förlorat en kroppsdel, då saknar jag den sorts utbildning som krävs för att vara till hjälp.
Har du olustkänslor för det? Okej, det har inte jag. För mig handlar det bara om att bedöma trovärdighet. Den här källan är oerhört tendentiös, de flesta påståendena styrks inte alls, eller "styrks" med anekdotiska berättelser hämtade från en försäljare. Artikeln skulle kunna användas i skolan som exempel på vad som inte är trovärdigt.
Så du ansåg inte att resten av påståendena behövde kollas upp? Menar du allvar? Jag har god lust att bara säga TLDR om artikeln och lämna det här ämnet nu. Vet inte om det är rimligt att ge det tiden som krävs att läsa alla de drygt 20 sidorna riktigt ordentligt för att ta reda på vilka ostyrkta påståenden ”vi” har kvar att gå igenom. När jag går igenom den lite snabbt hittar jag i alla fall de här påståenden från artikeln som är felaktiga och/eller ostyrkta.
I artikeln görs (åtminstone) följande påståenden om kolloidalt silver.
Det är en hel del påståenden:
• att det är verksamt mot malaria,
• att det är verksamt mot ögon- och öronsjukdomar, näsa, hals, bihålor, acne, bensår, ringorm, eksem, gonnoré, dysenteri, tarmbesvär samt bölder,
• att ”med någon tesked kolloidalt silver om dagen så kvicknar immunförsvaret till och jobbar effektivare, med resultat att antibiotikakurerna inte längre behövs”,
• ”han konstaterade även att silverjoner var ett effektivt sätt att skapa stamceller på och att regeneration av hela kroppsdelar borde vara möjligt även på människor”,
• att en blandning av c-vitamin och kolloidalt silver är ” en fantastiskt effektiv behandling man själv kan göra på olika former av hudcancer”,
• att ”kvinnor med återkommande vävnadsförändringar som måste opereras […] efter att man börjat använda kolloidalt silver, inte längre har några cellförändringar som behöver opereras bort”,
• ”kombinerar man dessutom detta med kosttillskottet MSM som ger ett tillskott av det strukturskapande mineralet svavel, så får man ytterligare uppsnabbning av läkningsprocessen. MSM omvandlas i kroppen till de svavelhaltiga aminosyrorna metionin, taurin och cystein. Cystein används för att stödja produktionen av proteinet kollagen, vilket är det protein som bygger hud, bindväv, muskler och annat av struktur i kroppen. Som en extra åtgärd för att se till att läkningen går så snabbt och smidigt som möjligt, så kan man kombinera alltsammans med LED-behandling, ett smart sätt att aktivera kroppens självläkande förmåga med rött och infrarött ljus. Ljuset aktiverar cellernas kraftverk – mitokondrierna, vilket även det accelererar läkningen och tar ned svullnader”,
• ”Sättet att få en amputerad fingertopp att växa tillbaka med hjälp av kolloidalt silver, är enligt många – att lägga på en kompress indränkt i kolloidalt silver och låta den täcka över skadeområdet […]Redan efter någon vecka kan man se hur vävnad börjar återskapas. Benstruktur, hud, nagel och fingeravtryck återvänder och fingret växer faktiskt ut igen”,
• ”Silver har en affinitet till kvicksilver och binder gärna med det lösa kvicksilver som kan ha samlats i kroppen, och hjälper då till att transportera ut kvicksilvret. Silver har inom homeopatin länge använts som en antidot mot kvicksilver i form av Argentum Nitricum.”,
• ”Studier saknas naturligtvis, men man kan i teorin tänka sig att ett dagligt tillskott av kolloidalt silver kan ha en avdödande effekt på Chlamydiabakterien, dess gelikar, samt olika former av virus – och den vägen ha en positiv effekt på olika sjukdomsförlopp. ”
• ”Många som har besvär med förkylningsblåsor på munnen, rapporterar om snabb och effektiv hjälp när man doppar en bomullspinne i lite kolloidalt silver och sedan håller denna emot det område på munnen som börjar bli irriterat av ett begynnande herpesutbrott. Även de som lider av herpes i underlivet rapporterar att lokal sprayning samt ett litet förebyggande oralt intag, har en så pass stor effekt att besvären försvinner helt hos många.”
• ”Att drabbas av ständigt återkommande blåsor i munnen i form av afte, är ett obehag som drabbar många. Få känner dock till den snabba och effektiva hjälp man kan få genom att direkt behandla med lite kolloidalt silver. Genom att skölja runt lite kollloidalt silver i munnen – så fort man känner av obehagen, så kan de i regel försvinna lika snabbt som de uppstod.”
• ”Många former av barnsjukdomar kan lindras effektivt med lite kolloidalt silver. De kliande utslag som vattenkoppor ger, kan behandlas genom att dricka en tesked kolloidalt silver varje eller varannan timme. Dessutom kan man få bort kliandet på huden genom att duscha huden lite då och då med kolloidalt silver. Många rapporterar om att det tar bort kliandet väldigt effektivt och får samtidigt utslagen att läka snabbare utan den ärrvävnad som annars kan uppstå.”
• ”Bältrosviruset Herpes Zoster, samma virus som ger vattenkoppor – kan ge sig tillkänna i vuxen ålder i form av den ofta mycket smärtsamma sjukdomen Bältros. De som behandlar med en matsked kolloidalt silver några gånger per dag – samtidigt som man sprayar lokalt, får ofta hjälp med smärtan samt utläkningen av sjukdomen.”
• ”Kvinnor som drabbas av återkommande urinvägsinfektioner, upptäcker att användandet av lite kolloidalt silver kan hjälpa till att bryta mönstret. De flesta får hjälp av ett par dagliga förebyggande teskedar, medan andra tar några matskedar extra i ett par dagar – då man märker av de välkända symtom som föregår en urinvägsinfektion.”
• ”Fotsvamp brukar i regel försvinna på några dagar när man behandlar med kolloidalt silver.”
• ”Även svampöverväxt i underlivet kan behandlas effektivt med kolloidalt silver.”
• ”Drabbade av KOL rapporterar att de har lättare att andas och inte kräver så mycket extra syrgas – när de tar ett par teskedar kolloidalt silver lite då och då under dagen.”
• ”Kolloidalt silver har en bra parasitavdödande effekt och man märker ofta ett snabbt resultat i form av ökade energinivåer och ett bättre allmäntillstånd.”
• ”De fästingspridda sjukdomarna Borrelia, TBE och Anaplasma skapar allt större problem i vårt land. Detta i takt med att fästingen blir alltmer utbredd. Behandlingstiderna med antibiotiska preparat behöver många gånger vara månadsvis långa och det innebär en stor belastning på kroppens tarmsystem och tillhörande immunförsvar. Den effekt som kolloidalt silver kan ge på inkräktarna har visat sig vara väldigt god”
• ”Hepatit C är en virussmitta som i sjukvården behandlas med starka mediciner med svåra biverkningar. Interferon är det läkemedel som oftast används och som ger svåra biverkningar. I USA finns mängder av anekdotiska berättelser kring människor som fått stor hjälp av kolloidalt silver i behandlingen av sjukdomen. Många får ner virusnivåerna så pass att de inte längre är mätbara, medan andra åtminstone får ner nivåerna till en nivå som gör att man kan leva ett relativt normalt liv.”
• ”Kolloidalt silver kan ge efterlängtad hjälp med olika diffusa tarm- och magbesvär som sjukvården ofta står handfallna inför. ”
• ”Ulcerös Colit är en tarmsjukdom som drabbar allt fler. Många är de som med ett litet tillskott om några dagliga teskedar får hjälp med att lugna ner den pågående inflammationen i tarmen.”
• ”Vissa får även bra resultat med sin magkatarr och halsbränna.”
• ”Andra rapporterar om goda resultat på blödande tarmfickor.”
• ”I studier där man använt kolloidalt silver på malaria, ser man att ett par teskedar ett par gånger dagligen, kan förebygga uppkomsten av malaria. Effekten på kronisk malaria är lika god. Personer som har kronisk malaria och som i normala fall är helt utslagna någon vecka flera gånger om året, upptäcker kvickt att malarian faktiskt försvinner ur kroppen bara någon vecka efter det att man börjat använda kolloidalt silver. Personer som infekterats och ligger utslagna i sjukdomen, tillfrisknar på bara några dagar med några teskedar om dagen. Ett ännu snabbare sätt är att ta en tesked i timmen under en dags tid. Fortsätter man sedan förebyggande med ett par teskedar om dagen, så ser man effektivt till att även en återinfektion av parasiten undviks. ”
• ”Intressant att notera är att kolloidalt silver inte ger några som helst biverkningar, ser ut som vatten och smakar som vatten.”
• ”Magsjuka förebyggs vanligtvis effektivt med några teskedar per dag och skulle man drabbas av matförgiftning, så kan man snabbt dricka ett halvt dricksglas med det kolloidala silvret och sedan gunga runt lite grann så att silvervattnet får skölja runt i magsäcken. Detta brukar resultera i att matförgiftningen med tillhörande illamående lägger sig inom 10 minuter. Då silvervattnet har god effekt på olika virus och parasiter så har man genom att förebygga med några teskedar om dagen, en god chans att klara sig undan en infektion av olika mikroorganismer.”
• ”Vid resor till fjärran länder så kan man många gånger drabbas av parasitinfektioner som sjukvården har svårt att diagnosticera och behandla. Små parasiter i form av amöbor och protozoer behandlas oftast effektivt med hjälp av kolloidalt silver.”
• ”Kolloidalt silver kan med fördel användas för att stoppa olika former av ögoninfektioner.”
• ”Många former av eksem behandlas effektivt med kolloidalt silver”
• ”Många ungdomar som har problem med svår acne, märker att när man dricker några dagliga teskedar och sprayar huden lite då och då under dagen, så hjälper det till att förbättra många former av acne. ”
• ”Mollusker är ett virus som får fäste i huden och bildar små blåsor som är svåra att bli av med. Kolloidalt silver brukar ta hand om dessa på några dagar.”
• ”Kolloidalt silver brukar ha bra effekt på Rosacea och hudrodnad också. Kommer man i kontakt med en giftig växt eller bränner sig på brännässlor, så fungerar det kolloidala silvret fantastiskt bra på att ta bort irritation och klåda.”
• ”En hel del småbarnsföräldrar är överlyckliga över den hjälp de får med återkommande öroninfektioner på sina små barn. Genom att droppa några droppar kolloidalt silver ner i örat, medan barnet ligger på sidan, så rättar allt som oftast öroninfektionen till sig och man slipper framförallt ta återkommande antibiotikakurer.”
• ”Använder du kolloidalt silver på rätt sätt kan du faktiskt få effektiv hjälp med de flesta angrepp från våra så kallade förkylningsvirus.”
• ”Vinterkräksjukan kan man attackera med stora mängder kolloidalt silver. Ta gärna en deciliter och drick på stående fot.”
• ”Forskare världen runt roar sig numera med att rekombinera och sammanföra olika delar av influensavirus för att få fram nya influensastammar. Senaste superviruset man rapporterat om har utrustats med svininfluensans smittsamhet samt fågelinfluensans dödlighet. Kommer detta virus ut i samhället, så kommer många människor dö som ett resultat av virusinfektionen och dess följdverkningar. De krafter som verkar ha annat än goda planer för mänskligheten, vill förmodligen därför bli av med kolloidalt silver – så man lättare kan sprida infektionssjukdomar och tjäna pengar på vacciner och andra former av behandlingar.”
Observera att jag fortfarande inte läst igenom hela artikeln noggrant. Med andra ord kan det förekomma många fler fel. För min del duger det inte att kalla påståendena anekdotiska.
De är fortfarande påståenden. Dessutom kommer samtliga anekdotiska påståenden från Ion Silver, ett företag som inte är det minsta oberoende.
Jag noterade att på flera ställen i artikeln rekommenderas högre intag än 10 ml per dag. Som mest rekommenderas 1 dl, vilket motsvarar 1 milligram silver. Det bör förändra dina beräkningar en del. Jag reagerade på de här två formuleringarna: ”silveratomer i form av joner eller partiklar” och ”En riktig medicinsk studie gjordes […]”. Jag tycker det säger något dels om hur kunnig författaren är om vetenskap (alternativt slarvig när det gäller att uttrycka sig korrekt), och så tja, en
riktigmedicinsk studie. En. Riktig.
En. Till skillnad från vad, ej riktiga studier?
Hur mycket mer tid jag kommer att ge det här beror lite på om du vill ha mer hjälp? Anser du de här påståendena jag just listat tillräckligt styrkta? Daxia, du skrev från början här att det måste finnas tusentals fel i artikeln. Nu skriver du att ”det enda felet” är påståendet att kolloidalt silver kan få förlorade kroppsdelar att växa ut. Det kallar jag en helomvändning.