Ja, så har då influensan återigen slagit till igen som jag tror är allom bekant för de flesta.
Jag tillhörde tyvärr inte de som undkom den..
Har varit mycket svag, likt en 100 årig krympling vars bara minuter återstår..
Min kompis som f.ö är muskelbyggare trodde att han skulle dö. Så svag och påverkad blev han av denna influensa. Så man tycks inte undkomma för att man "råkar" se ut som ett muskelberg. Lite ironi här förståss.
Nu har jag två st frågor som rör feber/influensa-symptom.
1. Nu undrar jag specifikt vad det är som gör att man känner sig så svag vid feber? Har någon här som ex.studerar biologi/medicin något mer konkretiserat svar på varför och vad det är som orsakar just kraftlösheten vid febern?
Jag har redan hört det om att kroppen höjer temperaturen (som en skyddsmekanism,då virus otrivs i högre temperaturer), men att man därmed "tvingas" bli svag av denna skyddsåtgärd är mej mer eller mindre något som får mej att fundera till en extra gång.
2. Finns det en potentiell risk att virus kan mutera vid pågående virusinfektion, så att man i princip "aldrig" skulle kunna bli frisk? Jag menar att när kroppens eget immunförsvar väl lärt "känna igen" viruset så angrips ju viruset så att det elimineras. Men innan det slutligen elimineras så kanske viruset i egenskap av inbyggda försvarsmekanismer fås att mutera/ändra form så att det i princip blir svåråtkomligt för kroppens eget försvarssystem. Det kanske kan ge ett sken av science fiction när man funderar på det här sättet på ett mer grundläggande plan, varför jag därför önskar att någon mer insatt,beläst på området kan ge en mer nyanserad redogörelse kring denna hypotes.
Notering: Om användaren/signaturen 'vsb' (som jag tycker har gett mej bra svar och stöd i tidigare trådar)är kvar här på Vof, så är jag tacksam om han har möjlighet att kommentera detta inlägg. Men även andra insatta i ämnet för frågornas vidkommande är naturligtvis välkomna att redogöra för deras inhämtade fackmannamässiga kunskaper.