Jag hävdar inte jag är synsk men...

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Jag hävdar inte jag är synsk men...

Inläggav Henrikperrin » fre 16 mar 2012, 01:34

Anders G skrev:OK, Henrikperrin, då har DU fått ursäkt för spydigheter. Hyfsa dina inlägg med det i åtanke. Tips: man kan förhandsgranska inlägget innan man trycker på skicka. Granska styckeindelning och läsbarhet. Redigera bort oförskämdheterna.

Jag lovar att se över min ton. Mitt språk och styckeindelning får ni stå ut med.
För att hyfsa tonen kan jag, istället för att vara sarkastisk, skriva klarspråk:
Den generella tonen på alla voff´s forum är i allra högsta grad nedvärderande och sarkastisk både mellan er själva men framför allt mot de som inte håller med er. Därför antog jag att det var ok att vara lite sarkastisk själv. Ber om ursäkt för det misstaget om någon retat sig på mitt sätt. Att sedan det skrivna ordet på dessa forum ofta misstolkas är svårare att förhindra. Som t ex min lilla kommentar om mina fyra år på universitet. Det var mest bara ett litet försök till självironi. När då några istället retade sig på det så svarade jag med att man ser det man själv har inom sig eftersom jag blev lite irriterad helt enkelt.
Nu när vi förhoppningsvis rett ut det som jag ser som oväsentligt, så skulle det vara intressant att få lite kommentarer på det mitt sista inlägg egentligen handlar om. Låt oss lägga ner stridsyxan helt enkelt och förutsätta att det vi skriver är välment. Jag ska i a f göra så gott jag kan om jag ens orkar fortsätta det här. Jag är inte här för att försöka bevisa något, bara agera en liten motvikt till en ganska ensidig debatt.
Så hur är det nu med synskheten, det jag kallar för medialitet? Det kom ju någon kort intressant kommentar efter min utläggning.
Senast redigerad av Henrikperrin fre 16 mar 2012, 01:37, redigerad totalt 1 gång.
Henrikperrin

Inläggav Henrikperrin » fre 16 mar 2012, 01:34

matsw skrev:
Henrikperrin skrev:Jag gjorde istället så, att jag gick en mediumkurs och upptäckte till min förvåning att man kan lära sig det här. Alla kan lära sig om de bara vill. Hela fenomenet bygger på intention och vilja. Det behövs ingen tro, bara äkta vilja och öppenhet.

Ja, cold reading är ett välkänt fenomen.

Vad lägger man i uttrycket "cold reading"? Har hört uttrycket men vet inte vad man menar med det.
Henrikperrin

Inläggav Blenda » fre 16 mar 2012, 01:48

Henrikperrin skrev:
matsw skrev:
Henrikperrin skrev:Jag gjorde istället så, att jag gick en mediumkurs och upptäckte till min förvåning att man kan lära sig det här. Alla kan lära sig om de bara vill. Hela fenomenet bygger på intention och vilja. Det behövs ingen tro, bara äkta vilja och öppenhet.

Ja, cold reading är ett välkänt fenomen.

Vad lägger man i uttrycket "cold reading"? Har hört uttrycket men vet inte vad man menar med det.

Kort: Man får den man ska "behandla" att själv ge så pass med information om sig själv, om döda närstående etc att man därefter kan berätta för den en massa saker som verkar vara ett resultat av ens "förmågor". Tester som gjorts där "klienten" knipit käft, inte med kroppspråk visat någonting o.s.v. ger vid handen att medier inte är bättre på att lista ut något än någon annan.
Blenda

Inläggav snobdok » fre 16 mar 2012, 08:33

Blenda skrev:Kort: Man får den man ska "behandla" att själv ge så pass med information om sig själv, om döda närstående etc att man därefter kan berätta för den en massa saker som verkar vara ett resultat av ens "förmågor". Tester som gjorts där "klienten" knipit käft, inte med kroppspråk visat någonting o.s.v. ger vid handen att medier inte är bättre på att lista ut något än någon annan.

Cold reading kan inte förklara hur jag två gånger i rad kan gissa en portkod. Det kan inte heller förklara synkronicitet. Det enda som "förklarar" det sistnämnda oavsett hur ofta det inträffar, är slump.

Skrev detta mest för att skriva något i en tråd jag för länge sedan skapat som någon bumpat.
snobdok

Inläggav pwm » fre 16 mar 2012, 09:24

Henrikperrin skrev:Vad lägger man i uttrycket "cold reading"? Har hört uttrycket men vet inte vad man menar med det.

http://www.wikihow.com/Cold-Read
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav anundi » fre 16 mar 2012, 13:13

snobdok skrev:Cold reading kan inte förklara hur jag två gånger i rad kan gissa en portkod.

Nej, men nog kan man åtminstone föreställa sig ett flertal orsaker till att man kan gissa en portkod. Orsaker som inte är paranormala överhuvudtaget.

snobdok skrev:[Cold reading] kan inte heller förklara synkronicitet. Det enda som "förklarar" det sistnämnda oavsett hur ofta det inträffar, är slump.

Skepdic om synkronicitet skrev:What reasons are there for accepting synchronicity as an explanation for anything in the real world? What it explains is more simply and elegantly explained by the ability of the human mind to find meaning and significance where there is none (apophenia).

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav Suresh » fre 16 mar 2012, 14:22

Cold reading liksom placeboeffekten är mäktiga krafter som rätt använda kan göra mycket gott för människorna
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh

Inläggav Gambit » fre 16 mar 2012, 14:27

Suresh skrev:Cold reading liksom placeboeffekten är mäktiga krafter som rätt använda kan göra mycket gott för människorna

Utveckla är du snäll (ev i en helt annan tråd).
Gällande rätt i Sverige:
Byggningabalken (1736:0123 1) 12 kap - Huru svin må i ollonskog släppas
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav Flabbergasted » fre 16 mar 2012, 15:37

Suresh skrev:Cold reading liksom placeboeffekten är mäktiga krafter som rätt använda kan göra mycket gott för människorna
Visst. Fast nu används de ju oftast fel och gör mycket ont för människorna istället...
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav Henrikperrin » fre 16 mar 2012, 16:58

snobdok skrev:
Blenda skrev:Kort: Man får den man ska "behandla" att själv ge så pass med information om sig själv, om döda närstående etc att man därefter kan berätta för den en massa saker som verkar vara ett resultat av ens "förmågor". Tester som gjorts där "klienten" knipit käft, inte med kroppspråk visat någonting o.s.v. ger vid handen att medier inte är bättre på att lista ut något än någon annan.

Cold reading kan inte förklara hur jag två gånger i rad kan gissa en portkod. Det kan inte heller förklara synkronicitet. Det enda som "förklarar" det sistnämnda oavsett hur ofta det inträffar, är slump.

Skrev detta mest för att skriva något i en tråd jag för länge sedan skapat som någon bumpat.

Då har inte cold reading något att göra med det jag syftar på och varit med om. Som sagt sök själva upp svaren genom egna erfarenheter så förstår ni vad jag menar. Lite nyfiken är jag på den som kunde portkoder två gånger. Kan du beskriva hur du fick fram koden och hur det kändes? Jag har själv flera liknande händelser där jag bl a "gissat kort". Det bästa hittills är fem kort rätt med både färg och valör. Färg menas då de fyra färgerna i en kortlek.
Måste gå nu.
hadet
Henrikperrin

Inläggav snobdok » fre 16 mar 2012, 20:29

anundi skrev:
snobdok skrev:Cold reading kan inte förklara hur jag två gånger i rad kan gissa en portkod.

Nej, men nog kan man åtminstone föreställa sig ett flertal orsaker till att man kan gissa en portkod. Orsaker som inte är paranormala överhuvudtaget.

snobdok skrev:[Cold reading] kan inte heller förklara synkronicitet. Det enda som "förklarar" det sistnämnda oavsett hur ofta det inträffar, är slump.

Skepdic om synkronicitet skrev:What reasons are there for accepting synchronicity as an explanation for anything in the real world? What it explains is more simply and elegantly explained by the ability of the human mind to find meaning and significance where there is none (apophenia).

Den enda icke-paranormala förklaringen (förutom slump) när det gäller det med portkoden, är att jag första gången jag gissade provade en kod som använts på ett annat ställe. Att denna kod skulle fungera på en helt annan port och just när jag behövde komma in, kan inte jag se som annat än underligt.

När de bytte kod och jag gissade rätt igen duger inte ens den första "förklaringen".

Sen att synkronicitet handlar om att se meningsfulla samband som inte finns. De flesta ser inget meningsfullt utan blir bara förvånade.

Någon säger "Låten Y spelas aldrig längre. Flera år sen jag hörde den.". Personen tänder radion sekunder efter och låten Y spelas.

Oavsett om det verkligen finns ett samband eller inte blir de flesta väldigt förvånade.
snobdok

Inläggav snobdok » fre 16 mar 2012, 20:38

Henrikperrin skrev:
snobdok skrev:

Då har inte cold reading något att göra med det jag syftar på och varit med om. Som sagt sök själva upp svaren genom egna erfarenheter så förstår ni vad jag menar. Lite nyfiken är jag på den som kunde portkoder två gånger. Kan du beskriva hur du fick fram koden och hur det kändes? Jag har själv flera liknande händelser där jag bl a "gissat kort". Det bästa hittills är fem kort rätt med både färg och valör. Färg menas då de fyra färgerna i en kortlek.
Måste gå nu.
hadet

Oki... Jag beskriver det i första inlägget i tråden.

viewtopic.php?f=20&t=14605
snobdok

Inläggav anundi » mån 19 mar 2012, 11:11

snobdok skrev:[...] underligt [...] De flesta ser inget meningsfullt utan blir bara förvånade. [...] Oavsett om det verkligen finns ett samband eller inte blir de flesta väldigt förvånade.

Det är alldeles säkert underligt, och man blir säkert förvånad och annat. Så är det med många saker, men det i sig betyder ju inte att det är paranormalt. Mvh Captain Obvious.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav A-lan » mån 19 mar 2012, 11:38

Henrikperrin skrev:Mitt språk och styckeindelning får ni stå ut med.

Nej då, det behöver vi inte göra.
Bortom ditt första inlägg, så har jag bara skummat igenom några av dina inlägg.
Det inlägget jag nu svarar på, läste jag bara första raden på.

Om du inte gör något försök till att göra dina inlägg läsbara, så ser jag ingen anledning till att bry mig om att läsa dem.
Vill du att folk läser det du skriver, så får du försöka skriva så att man kan läsa.
Annars får du stå ut med att folk struntar i det.
A-lan

Inläggav nanowire » mån 19 mar 2012, 12:06

snobdok skrev:Den enda icke-paranormala förklaringen (förutom slump) när det gäller det med portkoden, är att jag första gången jag gissade provade en kod som använts på ett annat ställe. Att denna kod skulle fungera på en helt annan port och just när jag behövde komma in, kan inte jag se som annat än underligt.

När de bytte kod och jag gissade rätt igen duger inte ens den första "förklaringen".

Sen att synkronicitet handlar om att se meningsfulla samband som inte finns. De flesta ser inget meningsfullt utan blir bara förvånade.

Någon säger "Låten Y spelas aldrig längre. Flera år sen jag hörde den.". Personen tänder radion sekunder efter och låten Y spelas.

Oavsett om det verkligen finns ett samband eller inte blir de flesta väldigt förvånade.

I stort sätt alla enskilda händelser är osannolika; det handlar bara om vilket perspektiv man har.

Att just ett speciellt löv faller på just en specifik plats, väldigt osannolikt. Att något löv faller på den platsen, väldigt sannolikt.
"We all remember how many religious wars were fought for a religion of love and gentleness; how many bodies were burned alive with the genuinely kind intention of saving souls from the eternal fire of hell." - Karl Popper
Användarvisningsbild
nanowire

FöregåendeNästa

Återgå till Förklara det här!