Flabbergasted skrev:Tack för ditt svar, Hippieungen, jag är nöjd och har inget behov att fortsätta just den diskussionen.
Jo förresten, en sista fundering. Toxic skrev ju själv:
Dessutom ville jag försöka känna av hur tolerant denna subkultur är mot kristna, eller andra troende för den delen.
(Aha, detta hade jag missat! Då är det nog ganska troligt att du har rätt i din misstanke).
Anyway: vad blir då betyget? Min (högst personliga) åsikt är att toxic möttes av stor tolerans och vänligt bemötande, men att hens ovilja att komma med faktiska argument och faktiskt diskutera det som var hela poängen med tråden ledde till en stegrande frustration hos flera av forumiterna. En frustration jag för övrigt tycker var helt befogad. Jag kan inte se att det någonstans gick till personangrepp, utan snarast att toxic i onödan provocerade fram ett par arga kommenterar som överlag gällde toxic bristande argumentation snarare än brister i toxic själv.
Det bästa vore ju om toxic själv ville komma tillbaks och dementera/bekräfta vad vi nu spekulerat kring.
Jag vill påpeka tydligt att jag hälsar Toxic välkommen till forumet och att h*n kan bli ett intressant inslag. Ett sådant här forum vore ju rätt trist om alla var stöpta i exakt samma form. Sedan får man ju naturligtvis inte räkna med att man är befriad från mothugg. Men om man inte uppskattar vissa personliga ämnen får man säga ifrån och visa att man verkligen menar det. Precis som det är tillåtet att diskutera vad som helst är det ju tillåtet att undvika det man inte vill diskutera.
Jag förstår mycket väl att många ville få fram mer förklaringar av henom. Samtidigt kan jag också känna en del sympatier med någon som ifrågasätts för den sortens inkonsekvens. Beroende på min egen livshistoria. Att vara skeptiskt fläckfri kan vara en självklarhet för alla som är födda skeptiker sedan fem generationer. För andra är det inte lika enkelt.
Jag är uppvuxen i en mycket obskyr sektmiljö, där man trodde på ALLT utom vetenskap och kristendom. Alltså var jag själv värsta woowoon upp till gymnasieåldern. Om inte min mamma och hennes kompisar blivit så snurriga att t o m en bråkig tonåring var tvungen att börja misstro dem, hade jag varit sådan än idag. Självklart var stort stöd av kloka släktingar och vänner också extremt viktigt.
Någon som tror att man kan gå till sängs som flumwoowoo och vakna upp som fulländad skeptiker morgonen därpå?
Det är en lång övergångsprocess. Hade jag kommit in på detta forum som 17-åring hade jag på goda grunder kastats ut. Hade jag kommit in för fem - sex år sedan hade jag nog skapat en förvirring hundra gånger värre än Toxic. Då fanns inte mycket konsekvenser i mina åsikter. Jag är inte säker på att jag är helt konsekvent idag heller, men tror att jag är hyfsat avprogramerad. Jag kan dock förstå att många människor som känt mig sedan jag var en spermie tvivlar på om jag verkligen inte är LITE woowoo i alla fall.
Här blev jag dock mycket väl mottagen, men så kände ju ingen mig sedan förut.
Vet inte om jag har lyckats få fram vad jag ville med detta inlägg. Jag tänkte att jag skulle undvika att bli alltför flummig och långrandig, men upptäcker att det gick sådär med det.
Jag vill i alla fall avsluta med att säga att man inte ska ta mina utfreakade kommentarer i den där sanslösaveckantråden på alltför stort allvar. Jag har fortfarande alldeles för lätt för att freaka ut i obegriplig humor, likaväl som korkade raseriutbrott, när jag sätter mig bakom denna jämrans dator. Självkontroll har aldrig varit min bästa sida och att bortförklara mina klavertramp klarar jag inte mycket bättre.