Radikalrealist skrev:Tack för att du hjälper mig att motbevisa din grundtes.
Vill du göra gällande att det inte ligger i vår natur är du varmt välkommen att prestera källor för det. Likaledes, har du några indikationer på att min ståndpunkt är att detta inte överhuvudtaget går att ändra på, är du välkommen att visa dem också.
Ville du tillföra diskussionen något?
Man brukar kalla den delen av de könsrelaterade egenskaperna som helt eller delvis beror på sociala konstruktioner för genus. Det är väldigt få som har ståndpunkten att mänskliga organ eller fysiska skillnader mellan individer är sociala konstruktioner i sig.bixxie skrev:Är kön en social konstruktion?
Zoid skrev:För faktum är att den absolut tydligaste korrelationen finns mellan våld och kön. Den tragiska händelsen i Kortedala är bara en i raden där unga män tar till våld, brutalt våld. De misstänkta gärningsmännen tillhör en grupp som är kraftigt överrepresenterad i våldsbrottsstatistiken.
Våldet är en naturlig del av den mansroll som vi själva skapat och återskapar varje dag. Det är en direkt konsekvens av det beteende och de egenskaper som vi tillskriver manligheten. Dessa uppfattningar om manliga egenskaper framgår kanske allra tydligast i Machofabrikens omfattande undersökning där unga tjejer och killar, i åldrarna 13-25, fått svara på frågan vad som är ”manligt”. De vanligaste egenskaperna som ungdomarna förknippar ordet med är ”stark”, ”muskler” och ”stor”.
Men, för att förstå och i slutändan kunna göra någonting åt våldet måste vi försöka förstå de mekanismer, normer och strukturer som ligger bakom och leder fram till det.
Det maskulina våldet är ett resultat av fostran och tradition, en frukt av vår kollektiva tystnad och oförmåga att som samhälle på allvar göra upp med de föråldrade strukturer som både direkt och indirekt talar om för oss hur man (och kvinna) ska vara. För så länge skeva könsroller tillåts reproduceras i leksakskataloger, i barnprogram, förskolan, grundskolan, högre studier och vidare i arbetslivet – kommer unga mäns överrepresentation i våldsstatistiken att bestå.
Att bryta tystnaden och prata om unga män och våld är ett första stapplande steg på vägen mot en lösning. Att, som Klas Hyllander skriver i sitt debattinlägg, inse att våldet är komplext och att skolan måste få bättre resurser för att stötta unga killar och män att stå emot destruktiva sociala normer som kopplar ihop manlighet och makt, är ytterligare ett steg i rätt riktning.
en lösning på våldsproblemet.
dogmatisk ikonoklast skrev:Vad är egentligen poängen i att framhäva de biologiska orsakerna till ett beteende - om detta beteende kan förändras genom icke-biologiska metoder?
dogmatisk ikonoklast skrev:Låt mig omformulera min fråga; om ett beteende kan förändras genom, exempelvis, kulturella förhållanden, vilken är då poängen i att försöka rättfärdiga detta beteende med hänvisning till biologiska orsaker?
dogmatisk ikonoklast skrev:Fair enough.
Låt mig omformulera min fråga; om ett beteende kan förändras genom, exempelvis, kulturella förhållanden, vilken är då poängen i att försöka rättfärdiga detta beteende med hänvisning till biologiska orsaker?
dogmatisk ikonoklast skrev:Ja. Fy fan. Demonstranter, alltså. Människor som går ut i det offentliga och ger uttryck för sina åsikter. Som gemensamt protesterar när odemokratiska rörelser breder ut sig. Tacka vet jag alla dessa bekväma förståsigpåare, som kan föra rättvisans talan i cyberrymden. Det är verkligen inte enkelt att sitta hemma och författa indignerade kommentarer på diverse internetforum. Någon är ju tvungen att säga ifrån, när kvällstidningarna rapporterar om stenkastarvänsterns irrationella och våldsamma beteenden. De galna kommunisterna är vår tids största hot mot demokratin. Om de bara kunde bli lite mer likgiltiga, och självupptagna. Om de bara kunde hålla sig inomhus, och fullständigt skita i allt som inte på ett direkt sätt påverkar dem själva. Då hade allting varit mycket bättre här i världen.
gubblukt skrev:Det finns naturligtvis förklaringar till varför killarna i det här exemplet utförde dödsmisshandeln, men jag har svårt att se att någonting överhuvudtaget skulle kunna rättfärdiga deras handlingar.
Xantippa skrev:Var är alla invandrare i dessa demonstrationer? Varför är det bara blekansikten så långt ögat når?
gubblukt skrev:VeVeN skrev:Bara att välja och vraka:
- våldet beror på "dolda manliga strukturer"
- våldet beror på de feminister som gjort männen frustrerade
- våldet beror på de feminister som inte tagit hand om hem och barn
- våldet beror på de ondskefulla kapitalisterna
- våldet beror på de samhällsförstörande "kommunisterna"
- våldet beror på "kulturmarxisterna"
- våldet beror på muslimerna
- våldet beror på negrer och svartskallar i allmänhet
Vilken är din favorit?
Din lista är ju inte ens i närheten! Våldet beror förstås på gudlösheten, motorsågsmassakern, tv-spel, samt omoralen i musiken.
Edit: Och rollspel naturligtvis.
Användare som besöker denna kategori: garozzo, Gert, Live, ulltand och 0 gäster