Högerextremister vs. vänsterextremister

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Dags att inse att våldet har ett kön

Inläggav Blenda » tor 12 apr 2012, 23:34

Zoid skrev:
Blenda skrev:
Zoid skrev: Men låt oss föralldel ignorera nazisterna, det funkade ju jättebra i Tyskland på 30-talet...

Man ska ju akta sig för att göra dem till martyrer också.

Den risken är nog inte överhängande...

Jag tror nog att SD de håvade in en del röster p.g.a. att folk tyckte synd om dem och ansåg att de blev tystade under valrörelsen t.ex.
Blenda

Inläggav Urquhart » fre 13 apr 2012, 08:47

Zoid skrev:Men låt oss föralldel ignorera nazisterna, det funkade ju jättebra i Tyskland på 30-talet...

Kommunisterna slogs på gatorna mot nazisterna i 30-talets Tyskland också. Så vitt jag vet så hjälpte det inte då heller.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Zoid » fre 13 apr 2012, 11:12

Blenda skrev:
Jag tror nog att SD de håvade in en del röster p.g.a. att folk tyckte synd om dem och ansåg att de blev tystade under valrörelsen t.ex.

Du sympatiröstar inte på ett parti som SD (eller något parti egentligen) utan att dela deras värderingar. Så det där argmentet håller inte...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Användarvisningsbild
Zoid

Inläggav Blenda » fre 13 apr 2012, 11:14

Zartax skrev: Motsatsen är att föredra om det engagerade motståndet är kontraproduktivt. Var tror du folks sympatier hamnar om de ser 20 lugna nazister på ena sidan och 200 gastande vänsterpartister på andra sidan?

Vet i alla fall hur jag själv reagerade då jag såg AFA riva upp gatsten i Trollhättan för ett antal år sedan. Jag trodde först att det var de som var nazisterna, tills jag såg den lilla bleka tysta grupp som stod bakom kravallstaketen på andra sidan tågstationen...
Blenda

Inläggav Blenda » fre 13 apr 2012, 11:17

Zoid skrev:
Blenda skrev:

Du sympatiröstar inte på ett parti som SD (eller något parti egentligen) utan att dela deras värderingar. Så det där argmentet håller inte...

Hur vet du det? Varför skulle inte folk kunna identifiera sig med dem enbart därför att man ser dem som "utsatta" och därför rösta på dem som en ren missnöjesyttring med övriga partier? Underligare saker har väl hänt?

Och värderingar? Hur fasta tror du de är i ett land där man ständigt pratar om väljares otrohet och hoppande fram och tillbaka mellan olika partier? Folk röstar på det de i stunden tror kan gynna dem.
Senast redigerad av Blenda fre 13 apr 2012, 11:20, redigerad totalt 2 gånger.
Blenda

Inläggav Zoid » fre 13 apr 2012, 11:18

Urquhart skrev:
Zoid skrev:Men låt oss föralldel ignorera nazisterna, det funkade ju jättebra i Tyskland på 30-talet...

Kommunisterna slogs på gatorna mot nazisterna i 30-talets Tyskland också. Så vitt jag vet så hjälpte det inte då heller.

Det berodde på att sossarna satt stilla i båten, de ville ha dialog och trodde de kunde resonera med herr H. Sossarnas svek mot den tyska arbetarklassen är ett av de största förräderierna i modern historia...
Användarvisningsbild
Zoid

Inläggav Zartax » fre 13 apr 2012, 11:20

Zoid skrev:Du sympatiröstar inte på ett parti som SD (eller något parti egentligen) utan att dela deras värderingar.

Och? Det är väl rätt troligt att många som tänkte rösta på andra partier men som sympatiserar med vissa av SD:s värderingar ("Ingen annan vågar tala om invandrarfrågan!" osv...) ändrade sig pga. beteendet hos andra partier och/eller gastande vänseraktivister.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

För närvarande på min ignorelista: Anders G, Linda Kall
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Blenda » fre 13 apr 2012, 11:22

Zoid skrev:
Urquhart skrev:

Det berodde på att sossarna satt stilla i båten, de ville ha dialog och trodde de kunde resonera med herr H. Sossarnas svek mot den tyska arbetarklassen är ett av de största förräderierna i modern historia...

Och var stod den tyska arbetarklassen i förhållande till judarna?
Blenda

Inläggav Zoid » fre 13 apr 2012, 11:23

Xantippa skrev:Var är alla invandrare i dessa demonstrationer? Varför är det bara blekansikten så långt ögat når?

Måste man vara mörkhyad för att få demonstrera mot nazister nu? Hur tänkte du här?
Användarvisningsbild
Zoid

Inläggav Xantippa » fre 13 apr 2012, 11:26

Zoid skrev:
Xantippa skrev:Var är alla invandrare i dessa demonstrationer? Varför är det bara blekansikten så långt ögat når?

Måste man vara mörkhyad för att få demonstrera mot nazister nu? Hur tänkte du här?

Nej, men vilka för vilkas talan och med vilken rätt?
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav anundi » fre 13 apr 2012, 11:30

En annan relevant fråga är om "blekansikten" inte räknas som invandrare. Jag känner folk som inte ser annat än "svenska" ut men är invandrare och som har deltagit i demonstrationer mot nazister (där det då fanns ett ömsesidigt förakt). Hade man sett dem utifrån hade de tett sig som just "blekansikten".

Men det tar fokus från det viktiga som enligt mig är att både demonstrera/visa missnöje och debattera om så är lämpligt och möjligt. Det ena utesluter inte (bör inte utesluta) det andra. Och det betyder inte att någon sida tystas eller annat antidemokratiskt.
Senast redigerad av anundi fre 13 apr 2012, 11:32, redigerad totalt 1 gång.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav Zoid » fre 13 apr 2012, 11:32

Xantippa skrev:
Zoid skrev:

Nej, men vilka för vilkas talan och med vilken rätt?

Det är väl ingen som hävdar att de för någons annans talan? Kampen mot rasismen angår alla!
Användarvisningsbild
Zoid

Inläggav Blenda » fre 13 apr 2012, 11:36

Zoid skrev: Det är väl ingen som hävdar att de för någons annans talan? Kampen mot rasismen angår alla!

Fast det är väl bra om man förankrat den "kampen" hos dem som eventuellt blir de som senare får utstå hämndeaktioner från dem som välgörarna demonstrerat emot? I vilken mån gör man detta?
Blenda

Inläggav Xantippa » fre 13 apr 2012, 11:42

Åter till frågan då:
Det handlar ju inte bara om fredliga demonstranter som vill göra sin röst hörd och visa att de bryr sig. Till varje demonstration av den här typen kommer tillresande aktivister och den har nästan alltid en mycket militant attityd. Man ger sig på polisen, man tar sådan plats att fredliga demonstranter inte ens hörs.

Är det ok att vara hundratals och stå och skrika och kasta saker mot ett 20-tal personer? Moraliskt ok alltså?
Är det liksom så att vissa åsikter bör bestraffas?
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav anundi » fre 13 apr 2012, 11:56

Xantippa skrev:Åter till frågan då:
Det handlar ju inte bara om fredliga demonstranter som vill göra sin röst hörd och visa att de bryr sig. Till varje demonstration av den här typen kommer tillresande aktivister och den har nästan alltid en mycket militant attityd. Man ger sig på polisen, man tar sådan plats att fredliga demonstranter inte ens hörs.

Är det ok att vara hundratals och stå och skrika och kasta saker mot ett 20-tal personer? Moraliskt ok alltså?
Är det liksom så att vissa åsikter bör bestraffas?

Att göra olagliga saker är dumt, men att högljutt/tydligt visa missnöje för åsikter man inte gillar kan jag inte direkt ha något problem med. Jag vet inte hur jag ens ska börja fundera på om det är "moraliskt fel eller rätt" att "stå och skrika" (och än när antalet skrikare gör det fel/rätt), vilket är både luddigt och samtidigt precis vad som är allas rätt om de protesterar mot något. Stenkastning är en helt annan sak. Det är våld, inte vad jag förespråkar, och dessutom (tydligare) olagligt.
Senast redigerad av anundi fre 13 apr 2012, 11:58, redigerad totalt 1 gång.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

FöregåendeNästa

Återgå till Politik