Hej igen ädla formkamrater och skribenter!
Nu undrar jag på vilket sätt svartpeppar används som medicin. Jag försöker leta igenom wikipedia men det står inget överhuvudtaget hur svartpeppar används som medicin. Det står bara att det även använts/användes som medicin.
När man söker på 'svartpeppar' så lotsas man vidare till 'pepparplanta' där det bland annat står följande:
"Som torkad är mald peppar en av de vanligaste kryddorna i europeisk matlagning och den har varit känd sedan antiken både för dess smak och dess användning som medicin."
Varför jag undrar på vilket sätt svartpeppar fungerar som medicin är att jag är mycket intresserad hur kryddor kan ha en främjande effekt på hälsan. Detta efter att jag för ett antal år sedan fick veta att kanel har en främjande effekt på hälsan på så sätt att kanel tydligen ska ha en reglerande effekt på blodsockerhalten.
Jag undrar och hoppas nu att ni som har mer kunskaper i ämnet(ämnena) kan ge mej en mer nyanserad/utvecklad bild av hur det förhåller sig med olika kryddors gynnande effekt på hälsan.
Hoppas ni kan vara till hjälp i denna min aftons undran och funderingar kring detta.
Med all artig och högaktlig vänlighet,