Peppar och kryddor som medicin

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Peppar och kryddor som medicin

Inläggav Medvetandet » lör 14 apr 2012, 21:50

Hej igen ädla formkamrater och skribenter!

Nu undrar jag på vilket sätt svartpeppar används som medicin. Jag försöker leta igenom wikipedia men det står inget överhuvudtaget hur svartpeppar används som medicin. Det står bara att det även använts/användes som medicin.

När man söker på 'svartpeppar' så lotsas man vidare till 'pepparplanta' där det bland annat står följande:

"Som torkad är mald peppar en av de vanligaste kryddorna i europeisk matlagning och den har varit känd sedan antiken både för dess smak och dess användning som medicin."

Varför jag undrar på vilket sätt svartpeppar fungerar som medicin är att jag är mycket intresserad hur kryddor kan ha en främjande effekt på hälsan. Detta efter att jag för ett antal år sedan fick veta att kanel har en främjande effekt på hälsan på så sätt att kanel tydligen ska ha en reglerande effekt på blodsockerhalten.

Jag undrar och hoppas nu att ni som har mer kunskaper i ämnet(ämnena) kan ge mej en mer nyanserad/utvecklad bild av hur det förhåller sig med olika kryddors gynnande effekt på hälsan.

Hoppas ni kan vara till hjälp i denna min aftons undran och funderingar kring detta.

Med all artig och högaktlig vänlighet,
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.
Medvetandet

Re: Peppar och kryddor som medicin

Inläggav Grape » lör 14 apr 2012, 22:33

Tja, du har väl "husmorsreceptet" med pepparkorn mot magsjuka. Men det kvalificerar sig väl egentligen inte med medicin iom att det inte finns några faktiska belägg för att det har någon effekt alls...
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein
Användarvisningsbild
Grape

Inläggav trilobite » lör 14 apr 2012, 23:48

Kanel innehåller ju sjuka mängder antioxidanter, peppar däremot vet jag inget om.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer
Användarvisningsbild
trilobite
Forummoderator

Inläggav Victor_Von_Doom » sön 15 apr 2012, 01:26

Gurmeja har positiva effekter för Alzheimerspatienter http://www.annalsofian.org/article.asp? ... ast=Mishra
Och jag tror också det har visst förebyggande verkan mot Alzheimers, men vet ej mer.
Dreaming is a shore
for a ship that never docks
Nonetheless I still belong to dreaming
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inläggav VeVeN » sön 15 apr 2012, 20:38

Vitlök tror jag stenhårt på: Ser man bara till att hålla en konstant hög konsumtion av vitlök kommer andra, som kanske bär på smittsamma sjukdomar att hålla sig borta från en.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav Anders G » sön 15 apr 2012, 20:44

Det går ganska lätt att se hur det fungerar.
Medeltid till 1800: "Kryddor är medicin". Folk dog som flugor.
1850 ca till nutid: "Evidensbaserad behandling". Överlevnad i de flesta sjukdomar blir bättre och bättre.

Se också närmaste veckotidning! "Ört A användes tidigare mot sjukdom Y". Ingen bot, utan folk dog som flugor. Varför har örter (och kryddor) denna efterhängsna dragningskraft på folk som vill må bättre?
They don't like it up'em, you know! Kvalitetsdeklarerad! På följande ignorelistor: Thomas P, JackBlack, Zartax.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav ulltand » sön 15 apr 2012, 21:15

Anders G skrev:Varför har örter (och kryddor) denna efterhängsna dragningskraft på folk som vill må bättre?
Mängder av evidensbaserade medel har sitt ursprung i naturen, så helt fel är inte tanken.

Min favorit är nog ASA, som finns i en ursprunglig och snarlik variant i exempelvis pil, det är ett av världens mest sålda läkemedel. Smärstillande, preventivt mot stroke och troligen även mot vissa typer av cancer.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav trilobite » sön 15 apr 2012, 22:34

Fast pilbark är värre mot magen!
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer
Användarvisningsbild
trilobite
Forummoderator

Inläggav Hippieungen » sön 15 apr 2012, 23:36

Många mediciner kommer ju från naturen, men sedan isolerar man det verksamma ämnet och kopierar det syntetiskt och får en bättre medicin. Bl a för att det ska bli lättare att dosera rätt.

Det var just detta jag skrev i det andra forumet när jag fick svaret som står i min signatur nedan.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.
Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav ulltand » mån 16 apr 2012, 00:55

trilobite skrev:Fast pilbark är värre mot magen!
Visst, och att pilbark är antiinflammatoriskt innebär ju inte heller att alla andra växter också har läkande egenskaper.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav ulltand » mån 16 apr 2012, 00:56

Hippieungen skrev:Det var just detta jag skrev i det andra forumet när jag fick svaret som står i min signatur nedan.
Stavar som en gris :-)
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Hippieungen » mån 16 apr 2012, 10:43

ulltand skrev:
Hippieungen skrev:Det var just detta jag skrev i det andra forumet när jag fick svaret som står i min signatur nedan.
Stavar som en gris :-)

Jag såg att han för någon vecka sedan pekade ut mig som värsta VoF-mobbaren med hänvisning till denna signatur. Två gentlemen försvarade mig dock innan hans inlägg raderades.

Inlägget jag har som signatur raderades också. Nästan synd, eftersom det var en riktig höjdare som svar på vad jag skrev, som var ungefär som jag skrev i mitt första inlägg på denna tråd.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.
Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav Hexmaster » mån 16 apr 2012, 15:11

Huskur som sagt -- såg det första gången i receptet här, där 1 skedblad peppar (tsk? msk?) rörs ned i 1 glas \o/ brännvin.

http://faktoider.blogspot.se/2008/11/peppar-peppar.html
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Victor_Von_Doom » mån 16 apr 2012, 15:26

Hexmaster skrev:Huskur som sagt -- såg det första gången i receptet här, där 1 skedblad peppar (tsk? msk?) rörs ned i 1 glas \o/ brännvin.

http://faktoider.blogspot.se/2008/11/peppar-peppar.html

Låter som en enklare variant på den gammelgrekiska glöggen - vin sötat med honung eller druvmust* som blandades med svarteppar eller långpeppar alternativt mastix (kåda) och blandade örtkryddor som silphium och vinruta. Detta var en medicin greker och romare gav mot ungefär allt. Fick en revival i hela Europa påsen medeltiden under namnet "Hipocras" (efter Hippokrates) och användes som medicin då också - glögg, bitters och likörer härstammar alla ifrån detta.

*Persiskt socker importerade gärna romarna i små mängder men sågs inte som sötningsmedel utan som en dyr medicin i sig själv!
Dreaming is a shore
for a ship that never docks
Nonetheless I still belong to dreaming
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inläggav Medvetandet » mån 16 apr 2012, 21:14

trilobite skrev:Kanel innehåller ju sjuka mängder antioxidanter, peppar däremot vet jag inget om.

Kul att du hade järnkoll på det här med kanel! :smile2:
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.
Medvetandet

Nästa

Återgå till Förklara det här!