Bigbang, min egen lilla teori.

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Bigbang, min egen lilla teori.

Inläggav Spridis » mån 16 apr 2012, 20:02

Nepp, jag är varken beläst eller ens kunnig inom området men har likväl en liten teori.
Enligt vetenskapen så expanderar universum och där finns inget tvivel. Min teori är att universums expansion kommer att avta och istället börja minska i storlek igen. Dvs. universum pulserar, typ som en uppblåst ballong som luftenfar ur och pressas genom ett hål för att sen expandera på andra sidan igen tills maxstorlek uppnåtts. Då upprepas proceduren i nästintill evighet. Bigbang - bigimplosion - bigbang osv osv :oops:
Spridis

Re: Bigbang, min egen lilla teori.

Inläggav trilobite » mån 16 apr 2012, 20:07

Det är en hypotes som redan framkastats, att Big Bang avlöses av en Big Crunch och börjar om igen. Detta kallas den cykliska modellen och lades fram på 30-talet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclic_model
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer
Användarvisningsbild
trilobite
Forummoderator

Inläggav Moridin » mån 16 apr 2012, 20:07

1. Du använder teoribegreppet felaktigt. En naturvetenskaplig teori är en starkt evidensbaserad förklaringsmodell till ett naturligt fenomen som kan innehålla lagar, slutledningar, faktum och testade hypoteser. Det är alltså inte en galen idé som någon kommer på över en natt.

2. Detta är inte "din" teori. Förklaringsmodellen går under namnet cykliska modellen.

3. Den cykliska modellen anses mindre troligt idag för att universums expansion accelererar.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
| Debunking Denialism | AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav Eon » mån 16 apr 2012, 20:08

Du menar så här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Big_Crunch

Edit: Pucktvåa
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire
Användarvisningsbild
Eon

Inläggav Moridin » mån 16 apr 2012, 20:09

Eon skrev:Du menar så här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Big_Crunch

Edit: Pucktvåa

Du menar nog pucktrea.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
| Debunking Denialism | AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav Spridis » mån 16 apr 2012, 20:11

Man lär sej nått nytt varje dag!
Spridis

Inläggav Eon » mån 16 apr 2012, 20:12

Moridin skrev:Du menar nog pucktrea.

Ja, när jag skulle besvara fanns inget svar till Spridis. Skönt vi är snabba. :smile2:
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire
Användarvisningsbild
Eon

Inläggav Spridis » mån 16 apr 2012, 20:17

Har som motto att lära mej åtminstone något relevant varje dag. Tack för svaren, dygnet började ta slut... ;)
Spridis

Inläggav pwm » mån 16 apr 2012, 21:24

Som en parentes: ingen har lyckats förklara varför expansionen ökar. Himlakropparnas massa (gravitationen massan leder till) borde motverka utåt accelerationen och få den att avta, för att slutligen leda till en kontraktion. Människor har uppfunnit "mörk energi" som en förklaring, men här finns uppenbarligen utrymme för nya teorier. Lycka till!
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav micke.d » mån 16 apr 2012, 22:15

Jag är inte klar över varför gravitationen skulle hejda accelerationen.

Det är ju själva rummet som expanderar, inte materian i rummet som är på väg utåt i förhållande till rymden. Materian ligger i stort sett stilla i sin lokala rymd, medan det blir mer rymd mellan materiakoncentrationerna. Så det verkar besynnerligt att gravitationens effekt på själva materian skulle vara det som hejdar.

Nu kröker ju iofs gravitation rummet, är det denna krökning som skulle påverka expansionen?
Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav MBY » mån 16 apr 2012, 22:23

Spridis skrev:Har som motto att lära mej åtminstone något relevant varje dag. Tack för svaren, dygnet började ta slut... ;)

Kul! Det är mitt måtto också: En dag utan en ny kunskap är en förlorad dag, brukar jag säga! Välkommen till forumet, höll jag på att säga, men du har ju varit här sedan 2008!
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav pärm » tis 17 apr 2012, 15:00

Jag tar mod till mig och testar min egen hypotes (på er) angående universums expansion i denna passande tråd.
Mina spekulationer:
Krökning av rumtiden är egentligen uppspänningen av rumtiden. Detta medför att utan gravitation så finns ingen rumtid. Mycket gravitation ger mycket rumtid (tät) och lite gravitation ger lite rumtid (gles). När gravitationen blir lägre än någon gräns så flyter rumtiden ut och avstånden till närmsta massor ökar och gravitationen minskar snabbare och snabbare vilket ger ett accelererande expanderande universum.

Jag har försökt få ihop detta med inflationsfasen i Big Bang men jag har bara tänkt att likt strängteorins ihoprullade dimensioner så var även rumsdimensionerna ihoprullade men rullades ut under inflationen. Hur stämmer det med rådande uppfattningar bland de som har koll?

Ytterligare kan man spekulera i vad som händer när rumstiden slutligen slits isär, rullar den ihop sig igen så vi kan få ett cykliskt universum på det viset? Någon gång upphör rumtiden att ha betydelse. När endast strålning finns kvar så finns ingenting som kan "uppleva" tid. När energitätheten är så låg att ingenting längre kan påverka något annat så spelar heller inte rum någon roll. Detta kanske är ekvivalent med att rumtiden slitits isär.

Kritisera gärna, fel? redan etablerade hypoteser? otestbara fantasier? något annat?
pärm

Inläggav micke.d » tis 17 apr 2012, 15:05

Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav pärm » tis 17 apr 2012, 15:18

micke.d skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Big_Rip

Om mina idéer är rätt kommer inte Big Rip att hända förrän atomerna har sönderfallit och svarta hål strålat bort sin sista massa. D.v.s. knappast om "bara" 20 miljarder år. Fördelen med min idé om jag ska vara långt kaxigare än jag har fog för, är att den mörka energin inte finns som en kraft (och därmed inte behöver förklaras mer) som kan slita sönder saker. Det är bara avsaknad av gravitation.
pärm

Inläggav micke.d » tis 17 apr 2012, 15:23

pärm skrev:
micke.d skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Big_Rip

Om mina idéer är rätt kommer inte Big Rip att hända förrän atomerna har sönderfallit och svarta hål strålat bort sin sista massa. D.v.s. knappast om "bara" 20 miljarder år. Fördelen med min idé om jag ska vara långt kaxigare än jag har fog för, är att den mörka energin inte finns som en kraft (och därmed inte behöver förklaras mer) som kan slita sönder saker. Det är bara avsaknad av gravitation.

20 miljarder år var under vissa förutsättningar, bland annat att w är -1.5, men vi vet att w är mycket nära -1, vilket innebär att tiden är mycket, mycket längre (om det nu blir ett big rip).

Mörk energi vet vi inte riktigt vad det är, än, men det är ju rätt så tydligt att det finns något sådant.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Nästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik